تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : 85842
جفت‌گیری یوزپلنگ‌ها در مرکز تحقیقات توران استان سمنان به گام دوم کشید

فیروز و ایران باز هم جفت گیری نکردند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه فصل سرما زمان آغاز جفت‌گیری یوزپلنگ است گفت: معرفی یوزپلنگ های «فیروز» و «ایران» به هم برای زادآوری در گام اول نخست موفقیت‌آمیز نبود و اقدامات برای لقاح باید در مرحله دیگر سالانه آنها تکرار شود.
فیروز و ایران باز هم جفت گیری نکردند
به گزارش زیست آنلاین، امیر عبدوس روز یکشنبه ابراز داشت: اقدام بعدی برای معرفی یوزپلنگ های فیروز و ایران به هم، به منظور زادآوری، در فصل زمستان خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: بی‌تجربگی یوزپلنگ ماده و پرخاشگری یوزپلنگ نر از عوامل عدم باروری ایران در این دوره فحلی(پذیرش) بود و به بیانی دیگر یوزپلنگ نر نتوانست ایران را جذب خود کند.

وی افزود: بررسی دقیق تصاویر و تحلیل رفتارها و مشورت با مراکز باتجربه و موفق جهان، نقطه‌ ضعف ماجرا در بی‌تجربگی یوز نر (فیروز) در نحوه رفتار با یوز ماده جوان تشخیص داده‌ شد.

وی اظهار داشت: به اعتقاد متخصصان باید به فیروز مهلت بیشتری داد تا رفتار مناسب با ایران را بیاموزد و در بازه زمانی معرفی، با رفتارهای پرخاشگرانه موجب رنجش یا وحشت ایران نشود.

عبدوس بیان کرد: از زمان مشاهده اولین علائم رفتاری تا پایان تمایلات مشاهده شده بین جنس نر و ماده در مجموع حدود ۴۰ ساعت به طول انجامید که در تمام طول این مدت هیچکس به سایت نزدیک نشد تا در آرامش مطلق لقاح صورت گیرد، که در این مدت یوزهای نر و ماده در مواجهه با یکدیگر واکنشها و رفتارهایی به نمایش گذاشتند که آنها را به تولیدمثل نزدیک می‌کند، اما منجر به لقاح نشد.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات آزمایشگاهی انجام شده برای یافتن منحنی تغییرات سطح استروژن در مدفوع  یوز ماده و پس از تشخیص دقیق ۲  دوره کامل فحلی «ایران» و تطبیق آن با مطالعات  رفتارشناسی میدانی این جانور در نهایت برای اولین بار با اطمینان کامل از زمان فحلی، ۲ یوزپلنگ نر و ماده به هم معرفی شدند.

وی اضافه کرد: هرچند شانس زادآوری یوزپلنگ‌ها در طبیعت فقط در حد ۲۰ درصد تخمین زده شده،  اما برای آنکه حسرت زادآوری یوزپلنگ‌ در مرکز تحقیقات یوزپلنگ آسیایی پارک ملی توران بر دلها نماند تلاش‌ها برای بارور کردن «ایران» تنها یوز ماده جوان و زادآور موجود در این مرکز ادامه دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان تصریح کرد: تحقیقات مراکز موفق تکثیر یوزپلنگ جهان و اسناد منتشر شده نشان می‌دهد که  موفقیت در زادآوری یوزپلنگ ایران نزدیک است.

ایران پوزپلنگ ماده سه ساله‌ای بود که اواسط فروردین سال ۱۳۹۹ از پارک پردیسان تهران به پایگاه پشتیبان ۷۰۰ هکتاری در پارک ملی توران در شهرستان شاهرود استان سمنان منتقل شد.

یوزپلنگ نر با نام فیروز سال ۱۳۹۱ در منطقه توران شناسایی و نامگذاری شده بود و در آن زمان فیروز یوز بالغ بوده و در حدود ۲.۵ سال سن داشته و اکنون در سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۱.۵ سال سن دارد  که فروردین ماه امسال در پارک توران شاهرود استان سمنان با هماهنگی سازمان حفاظت محیط‌ زیست و معاونت طبیعی سازمان با روش‌های استاندارد جهانی زنده‌گیری شد./ایرنا
https://zistonline.com/vdcgx797.ak9nt4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما