تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب : 85438
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس خبر داد و گفت افزایش سرطان‌ها طی سال‌های گذشته با ریفرمیت تولیدی پتروشیمی‌ها از لحاظ علمی اثبات نشده، همین‌طور میزان بنزین ریفرمیت تولیدی پتروشیمی‌ها پایین‌تر و برخی مشابه ریفرمیت پالایشگاهی می‌باشد. بنابراین بنزین تولید شده از ریفرمیت پتروشیمی‌ها حداقل مشابه بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها بوده است.
گزارش کمیسیون اصل نود افزایش سرطان‌ بر اثر بنزین پتروشیمی را رد کرد
گزارش کمیسیون اصل نود افزایش سرطان‌ بر اثر بنزین پتروشیمی را رد کرد
به گزارش زیست آنلاین، علی خضریان در توضیح جلسه امروز کمیسیون اصل ۹۰ گفت: در جلسه امروز دو گزارش بررسی گزارش کارشناسی کمیسیون در خصوص قطع برق و خاموشی‌های مکرر و علل آن و همچنین تخلفات مسئولان سابق وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست در ارائه گزارش ناصحیح در خصوص بنزین تولیدی صنایع پتروشیمی بررسی، جمع‌بندی و تدوین نهایی شد و بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس جهت قرائت تقدیم هیأت رئیسه شد.

وی افزود: خاموشی‌های مکرر ماه‌های اخیر و نگرانی‌های به وجود آمده در خصوص تبعات سنگین این خاموشی‌ها بر مسائل اجتماعی و سیاسی و به ویژه مسائل اقتصادی مردم و همچنین صنایع مختلف باعث شکوائیه‌های واصله به این کمیسیون از سوی مردم نسبت به سوء مدیریت در سیاست‌گذاری‌ها و اجرای قوانین و مقررات در وزارت نیرو شد.

وی توضیح داد: بررسی‌های اولیه کمیسیون حاکی از طرز کار غلط و استمرار بی‌توجهی به قوانین و مقررات و کمرنگ شدن نقش بخش خصوصی در مشارکت نسبت به تأمین سرمایه‌گذاری تولید و توزیع برق بود که به تدریج در سال‌های گذشته تاکنون صنعت برق کشور را با چالش‌های عدیده مواجه کرد.

وی تصریح کرد: ناترازی عرضه و تقاضای برق، مشکلات ناشی از ساختار اقتصادی صنعت برق، مشکلات مربوط به محیط کسب و کار صنعت برق، وجود قریب به هزار قرارداد نیمه تمام، بلاتکلیف و متوقف  و بهم خوردن توازن مالی ناشی از قیمت‌گذاری دستوری و تکلیفی و عدم پرداخت یارانه به تولید بخشی از دلایل مشکلات پیش آمده در صنعت برق کشور بود.

خضریان با اشاره به گزارش کمیسیون در مورد تخلفات مسئولان سابق وزارت نفت و سازمان محیط زیست در خصوص بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها نیز گفت: از سال ۹۸ و به دنبال تحریم‌های آمریکا در مورد ممانعت از مشارکت شرکت‌های خارجی در اجرای طرح‌های پالایشگاهی، میزان واردات بنزین با افت قابل ملاحظه‌ای همراه شد و با توجه به کاهش حجم ذخایر استراتژیک سوخت و تعویق برنامه‌های توسعه‌ای، بحث اختلاط بنزین تولید پالایشگاه با ترکیبات پتروشیمی به عنوان یک اقدام ابتکاری به منظور جبران کمبود در دستور کار قرار گرفت.

وی خاطر نشان کرد: به دنبال اجرای این طرح در تولید بنزین، موضوع آلوده بودن بنزین تولید شده و بحث سرطان‌زا بودن آن به علت میزان بالای بنزن، نگرانی‌های جدی در جامعه ایجاد کرد و کمیسیون اصل ۹۰ به موضوع ورود نمود.

خضریان تاکید کرد: بررسی‌های کمیسیون حاکی از این موضوع است که گزارش سازمان محیط زیست در مورد میزان آلایندگی بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها به دلایل مختلف از جمله تعارض منافع در مورد واردات بنزین، آن‌هم در زمان اوج تحریم‌ها، غیرواقعی یا حداقل فاقد دلایل کارشناسی کامل بوده است و با عنایت به مراتب فوق و مستندات نتایج حاصله؛ افزایش سرطان‌ها طی سال‌های گذشته با ریفرمیت تولیدی پتروشیمی‌ها از لحاظ علمی اثبات نشده، همین‌طور میزان بنزین ریفرمیت تولیدی پتروشیمی‌ها پایین‌تر و برخی مشابه ریفرمیت پالایشگاهی می‌باشد. بنابراین بنزین تولید شده از ریفرمیت پتروشیمی‌ها حداقل مشابه بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها بوده است.

خضریان در پایان تصریح کرد: همچنین در این جلسه آقای سیدناصر حسینی‌پور نماینده گچساران با تصمیم اعضای کمیسیون اصل ۹۰ و به دنبال پیشنهاد آقای میرمحمدی دبیر دوم کمیسیون جایگزین ایشان در هیأت رئیسه کمیسیون شدند./ایسنا
https://zistonline.com/vdch6kn6.23nmxdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما