تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : 85433
زیست آنلاین: عضو هیات مدیره تولیدکنندگان برق، حرارت و برودت با اشاره به کسری گاز در زمستان سال جاری گفت: زمانی که با کسری گاز روبرو می‌شویم، تنها راه حل باقی مانده رجوع به سوخت مایع است و سوخت مایع آماده و در دسترس هم مازوت است. بدون شک مصرف مازوت در زمستان افزایش پیدا خواهد کرد.
آلودگی هوا با مازوت
آلودگی هوا با مازوت
به گزارش زیست آنلاین، « ارسال حداکثری سوخت مایع به نیروگاه با اولویت منطقه شمال شرق» ، « استفاده حداکثری از نفت کوره در نیروگاه‌ها» و «مدیریت تامین گاز برای مهمترین مراکز تولید برق در کشور» سه محور اصلی‌ مورد بحث در سومین نشست «هماهنگی و برنامه‌ریزی تامین سوخت زمستانی» با حضور مسئولان وزارت نفت و نیرو بود که در روز ۱۷ مهرماه برگزار شد.

پس از انتشار اخباری مبنی بر مطرح شدن استفاده حداکثری از نفت کوره یا همان مازوت در نیروگاه‌ها، رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: این سازمان به دلیل میزان سولفور بالای موجود در سوخت نفت کوره تولیدی پالایشگاه‌های کشور که منتج به تشدید آلودگی هوای کلانشهرها به ‌ویژه در فصول سرد می‌شود، مخالفت خود را با مصرف سوخت نفت کوره در نیروگاه‌های برق حرارتی کشور اعلام کرده و کماکان بر همین موضع استوار است.

با توجه به این پیش بینی که با روند رشد مصرف در کشور بین ۸ تا ۱۰ درصد، در فصل سرد با کسری گازی تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب روبرو  خواهیم شد، بروز مخالفت‌های سازمان محیط زیست با مصرف سوخت مازوت در زمستان طبیعی است. اما اینکه چقدر از سوی مسئولان ذی ربط جدی گرفته شود مقوله دیگری است. تجربه سال های گذشته نشان می دهد اولین گزینه روی میز مسئولان (و شاید از نظر آنها تنها گزینه) سوزاندن مازوت است. طبق آمار اعلام شده میزان کسری گاز در سال گذشته حدود 40 میلیون متر مکعب است که امسال با رشدی 5 برابری (400 درصدی) به 200 میلیون متر مکعب خواهد رسید و این می تواند زمینه ساز یک فاجعه زیست محیطی و آلایندگی در شهرها در سال جاری باشد.

نگاهی به سال گذشته

سال گذشته  کسری  ۴۰ میلیون متر مکعبی گاز  در فصل سرما، مسئولین سوزاندن مازوت را ناگزیر دانستند و این موجب آلودگی شدید و بی سابقه هوای شهرها شد امسال اما کسری گاز بیشتر از سال گذشته  است. در این صورت راه حل آیا مصرف بیشتر مازوت است یا راهکار های دیگری را می توانیم پیدا کنیم

سید احسان نصر، عضو هیات مدیره تولیدکنندگان برق، حرارت و برودت، با اشاره به این که تولید برق و صنایع در ایران از نظر ریالی وابسته به گاز است، گفت: در سال‌های اخیر پیش بینی می‌شد که ما به وفور منابع گازی داشته باشیم. به همین دلیل سیاست‌گذاری‌های انرژی نسبت به مصرف کننده بسیار دست و دلبازانه تدوین شد و مصرف گاز به شکل بی‌رویه‌ای بالا رفت. این باعث شد که نه صنایع و نه خانه‌دارها به فکر بهینه سازی مصرف گاز و مصرف انرژی باشند.

وی افزود: شدت مصرف گاز تا جایی پیش رفته که امسال ما قطعا با کمبود گاز بیش از سال گذشته مواجه می‌شویم و این کمبود حتما تولید ملی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. چرا که به دلایل فنی و اجتماعی معمولا گاز بخش خانگی کمتر قطع می‌شود و تبعات کسری گاز به نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ خواهد رسید.

تنها راه چیست و راهکار دیگر کدام است؟

نصر گفت: زمانی که با کسری گاز روبرو می‌شویم، تنها راه حل باقی مانده رجوع به سوخت مایع است و سوخت مایع حاضر و دم دست هم مازوت است. بدون شک مصرف مازوت در زمستان افزایش پیدا خواهد کرد.
نصر گفت: راهکار کاهش مصرف گاز نظام تعرفه گذاری و توسعه نیروگاه‌های کوچک مقیاس و و سیستم‌های تولید همزمان برق، حرارت و برودت است.

وی افزود: صنایع ما نباید یک دور برق را با همه تلفات آن به صنایع و یک دور هم گاز را با تلفات آن به صنایع برساند و در آخر صنایع هم آن را با راندمان‌های بسیار پایین تبدیل به حرارت بکند. تمام شهرک‌های صنعتی ما باید مجهز به سیستم‌های CCHP، یعنی سیستم‌های تولید همزمان برق، حرارت و برودت بشوند تا از اتلاف انرژی که صرف تولید برق می‌شود، حرارت و برودت مورد نیاز صنایع تامین گردد. این نیروگاه‌ها در عین حال که برق تولید می‌کنند، حرارت و برودت مجتمع‌های تجاری، مسکونی و واحدهای صنعتی را تامین کرده و به ازای برقی که تولید می‌شود مصرف گاز را به نصف می‌رسانند. همه دنیا به این سمت رفته‌اند ولی متاسفانه سیاست‌های وزارت نیرو در ایران در جهت کنترل و محدود کردن این سیستم‌های تولید برق است.

راهکارهای چند جانبه

تا زمانی که مسئولین بر اساس ضرورتهای روز و کوتاه مدت تصمیم گیری می کنند طبعا راهکاری جز استفاده از مازوت و.. باقی نمی ماند لذا یکی از اولویت های مهم در کشور ما تغییر نگرش مدیران از داشتن نگاه کوتاه مدت برای حل مسئله به سمت اتخاذ رویکرد های بلند مدت و میان مدتی است که طی این رویکردها، در قالب یک نقشه راه مشخص و قابل اجرا و متناسب با رویکردهای نوین دنیا منطبق با تغییرات اقلیم و کاهش آلایندگی مدلی طراحی شود به گونه ای که در سه حوزه  تولید، توزیع و مصرف شاهد تحقق اکوسیتم پاک انرژی حرکت کنیم.
 
https://zistonline.com/vdcc10q4.2bqp18laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما