تاریخ انتشار :يکشنبه ۷ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 85146
دانشمندان با مطالعه اقلیم‌های باستانی به این نتیجه رسیده‌اند که هر چه میزان گرمایش جهانی بیشتر می‌شود این پدیده خود به گرم شدن بیشتر کره زمین منتهی می شود.
به گزارش زیست آنلاین، از ساینس دیلی، دانشمندان می‌گویند به وضوح مشخص است که شرایط خشکسالی های طولانی مدت، رکودشکنی دمای هوا، آتش سوزی پایدار جنگل ها و طوفان‌های شدید و تکرار شونده در سال های اخیر نشانه ای از افزایش دمای جهانی به دلیل افزایش غلظت دی اکسید کربن هوا با فعالیت های انسانی است.

در تحقیقی که در دانشگاه ام آی تی انجام شده است نشان داده شده که رخ دادهای اقلیمی در تاریخ باستانی کره زمین این ایده را تقویت می کند که گرمایش جهانی در آینده شدید هم خواهد بود.

این مطالعه که در ژورنال ساینس ادنوس منتشر شده است، رکوردهای اقلیمی در دوران باستان را در 66 میلیون سال گذشته در دوران سنوزوئیک یا دوران جدید حیات که بعد از نابودی دایناسورها شروع می شود، بررسی کرده است.

آنها به این نتیجه رسیدند که در این دوران نوسانان اقلیمی زمین باعث شده که زمین گرمایش بالایی را تجربه کند. به بیان دیگر در این دوران میزان رخ دادهای گرمایشی بسیار بیشتر از رخدادهای سرمایشی بوده است.

آنچه که دانشمندان جدیدا به آن دست یافتند این است که با افزایش دما رخ دادهای گرمایشی نسبت به رخ دادهای سرمایشی تمایل بیشتری برای تشدید شدن دارند.

آنها یک دلیل برای رخ داد چنین چیزی را تاثیر «اثر افزایندگی» (multiplier effect ) می دانند. به این معنی که افزایش معمول گرما به دلیل مثلا افزایش میزان تولید دی اکسید کربن اتمسفر با یک آتشفشان، به طور طبیعی فرایندهای بیولوژیکی و شیمیایی را سرعت بخشیده و این نوسانات را بیشتر می کند و در نتیجه میزان گرمایش هم بیشتر می شود.

آنها به این نتیجه رسیدند که این پایه گرمایشی در 5 میلیون سال پیش که صفحات یخی شروع به شکل دادن به نیمکره شمالی شدند، از بین رفته است. اما مشخص نیست که یخ چه تاثیری بر واکنش زمین در برابر گذار اقلیمی داشته است. با این حال امروزه که یخ های قطبی در حال از بین رفتن هستند دانشمندان معتقد هستند این اثر چندگانه دوباره بازخواهد گشت و در نتیجه می تواند گرمایش جهانی را تشدید کند./انرژی امروز

https://zistonline.com/vdcd9f0j.yt0ko6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما