تاریخ انتشار :يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 85112
ناسا می گوید ذوب صفحه یخی گرینلند (The Greenland Ice Sheet) در جولای 2021 شتاب بیشتری گرفته است و پیش بینی می شود این ذوب یخ‌ها به دلیل افزایش بارش باران و گرم شدن زمین بیشتر شود.
افزایش ذوب یخ‌های گرینلند به دلیل بارش باران و گرم شدن زمین
به گزارش «انرژی امروز» بین 12 تا 15 اوت سال 2021 تابستان داغ رکورد جدیدی در ذوب یخ ها را به ثبت رساند اما این بار دانشمندان می گویند ذوب یخ ها به دلیل افزایش بارش باران هم بوده است.

هر ساله از ماه مه تا سپتامبر ذوب یخ های صفحه یخی گرینلند شتاب می گیرد. این یخ های ذوب شده به غیر از اینکه باعث بالا رفتن سطح آب دریاها می شوند می توانند از شکاف های موجود در این صفحات یخی به آب های زیر این صفحات نفوذ کنند و جریان یخ به سمت اقیانوس ها را سرعت ببخشند.

دانشمندان ناسا می گویند بر اساس داده های مرکز ملی داده های یخ و برف (National Snow and Ice Data Center ) در 28 جولای یکی از بزرگترین رکوردها در زمینه ذوب یخ های گریلند به ثبت رسید و مساحتی برابر با 881 هزار کیلومتر مربع از این صفحه یخی را در بر گرفت.
خط برف 12 اوت
خط برف 15 اوت

دانشمندان ناسا می گویند که در ماه جولای ذوب یخ ها در گریلند شمالی و در اوت در گرینلند جنوبی رخ داده است.

آنها عکس های ماهواره ای از این منطقه دارند که نواحی مختلف را با رنگ های مختلف نشان می دهد. بر همین اساس ابرها به رنگ سفید، برف به رنگ آبی-سبز، یخ بدون پوشش به رنگ آبی و آب حاصل از ذوب برف یا گل و شل، به رنگ آبی تیره دیده می شود. آب اقیانوس ها هم به رنگ آبی تیره تر است.

در ماه اوت نواحی که یخ بدون پوشش است در جزیره بیشتر دیده می شود. خط برف عقب می رود و با رنگ سیاه تری نشان داده می شود. این عقب نشینی برف به ویژه زمانی مشخص تر است که به دهانه های یخچال ها توجه می کنیم.

تغییرات دمای هوا گرینلند

ذوب برف ها با گرم شدن بیشتر هوا شدت می یابد. اما افزایش میزان بارش باران در گرینلند هم دلیل دیگر ذوب برف هاست. محققان سازمان علوم ملی می گویند در 14 اوت 2021 هم در این منطقه باران باریده که از دهه 1980 تاکنون که مشاهدات این منطقه ثبت شده، بی سابقه بوده است.

دانشمندان می گویند ذوب یخ های گرینلند به دلیل افزایش بارش باران تشدید شده است./انرژی امروز

https://zistonline.com/vdcgxq97.ak9nq4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما