تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۹ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب : 84945
در پی مطرح شدن واگذاری ۶۰۰۰ محدوده و معدن غیر فعال کشور از طریق مزایده، یک دکتری مهندسی محیط زیست ضمن بیان اینکه لازم است آثار سوءزیست‌محیطی فعالیت‌هایی مانند معدن‌کاوی به حداقل برسد، بر ضرورت ارایه آموزش‌های زیست‌محیطی و برخورداری طرح‌ها از پیوست زیست‌محیطی تاکید کرد.
پروژه‌های معدن‌کاوی باید پیوست محیط زیستی داشته باشند
به گزارش زیست آنلاین، ۲۷ اردیبهشت ماه مراسم آزادسازی ۶۰۰۰ محدوده و معدن غیر فعال کشور برگزار شد و اسدالله کشاورز - سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت- گفت: به دستور وزیر صمت، محدوده‌ها و معادن حبس شده، غیر فعال و راکد شناسایی شدند. واگذاری این معادن از طریق مزایده عمومی و به افراد دارای صلاحیت و اهلیت و در قالب بسته‌های سرمایه‌گذاری خواهد بود. این تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت با واکنش‌های زیادی همراه شد که حتی با عنوان معدن فروشی از آن یادشد که کشاورز بیان چنین مطالبی را توهم دانست تا واقعیت.در ادامه  روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتشار بیانیه‌ای  تاکید کرد: آزادسازی معادن هیچگونه ارتباطی با موضوعات سیاسی و انتخاباتی نداشته و ندارد. ۱۹ تیرماه هم دادستان عمومی و انقلاب اصفهان از صدور دستور توقف فرایند مزایده های اخیر معادن استان اصفهان خبر داد. در نهایت معاون معدنی وزارت صمت دستور توقف در اعلام نتایج مزایده ها را اعلام کرد.

اجرای طرح‌هایی مانند آزادسازی ۶۰۰۰ محدوده و معدن غیر فعال کشور علاوه بر مسایل اقتصادی تبعات زیست‌محیطی خواهد داشت. حسین فخرایی هم در گفت و گو با ایسنا اظهارکرد: در کل هر فعالیتی که در محیط زیست انجام می‌شود، آثار و تبعاتی دارد. ممکن است از لحاظ گیاهی و جانوری تغییراتی را به وجود آورد حتی توسعه شهرها بر شرایط آب و هوا و زمین تاثیر دارد. لذا در هر تغییر و گسترشی آثار سوء زیست‌محیطی اجتناب ناپذیر است. مسلم است آثار سوء بهره‌ برداری از معدن شدیدتر است چون انرژی تجدیدناپذیر است و در صورت تخریب برگشت‌ناپذیر است. بنابر اصول توسعه پایدار نمی‌توان جلوی اقتصاد را گرفت. سه رکن اصلی توسعه پایدار محیط زیست ، اقتصاد و اجتماع هستند یعنی محیط زیست جای خود را دارد همچنین پایداری اقتصادی و سرمایه اجتماعی هم جای خود را.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان ضمن معدن‌کاوی آثار سوء زیست محیطی را کاهش داد، گفت: مسلما توجه به آموزش‌های محیط زیستی و سواد محیط زیستی اهمیت زیادی دارد. واقعا جای امیدواری است چون جوانانی خوش‌فکربه این صنعت وارد شده‌اند. آنان باید تحت آموزش‌های زیست‌محیطی قرار بگیرند و با توجه به اینکه از  صداقت و حسن نیت برخوردار هستند باید مسیر را برای آنان هموار کرد. تشکل‌های زیادی مانند خانه معدن داریم که بخش آموزش و حتی بخش دانشحویی دارد و باید از این پتانسیل استفاده و دوره‌های آموزشی برگزار کرد البته نه دوره‌های طولانی مدت.

این دکتری مهندسی محیط زیست درباره تبعات زیست‌محیطی انجام مزایده ۶۰۰۰ معدن گفت: به نظرم طرح مزایده ۶۰۰۰ معدن اقدامی عجولانه بوده است که در واپسین روزهای دولت دوازدهم اعلام شد و مسلما بدون انجام کار کارشناسی بوده است. از مسوولان باید پرسید که آیا آموزش محیط زیستی و بحث معدن‌کاری سبز را در این طرح مورد توجه قرار داده‌اند یا نه؟  

وی عنوان کرد: خوشبختانه به نظر می‌رسد که طرح واگذاری متوقف شده است و امیدوارم با حوصله و دقت بیشتری پیوست محیط زیستی در این طرح دیده و معدن کاوی و آموزش در آن گنجانده شود البته نباید صرفا سندی به‌صورت اداری و نامفهوم به عنوان پیوست محیط‌  زیستی به طرح اضافه شود.

به گزارش ایسنا توجه به آثار زیست‌محیطی در اجرای چنین طرح‌هایی از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه توسعه ناپایدار و توجه صرف به منافع اقتصادی در نهایت به ضرر خودمان تمام می‌شود.

https://zistonline.com/vdcjiheo.uqexxzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما