تاریخ انتشار :دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۱
کد مطلب : 84464
محققان دانشگاه آلاسکا در پروژه ای نشان دادند که بین وجود قلوه سنگ در سطح یخ های یخچال ها و میزان ذوب آنها روابطه وجود دارد.
تاثیر وجود قوه سنگ ها در نرخ ذوب یخ های یخچال های طبیعی
به گزارش زیست آنلاین، این اولین پروژه در نوع خود است که توانسته 92033 یخچال پوشیده از قلوه سنگ را بررسی کند و نشان داده است که قلوه سنگ ها به طور کلی میزان از بین رفتن حجم یخچال ها را کاهش می دهند.

این نتایج محاسبات مربوط به افزایش سطح آب دریاها را نیز تغییر می دهد و می تواند ارزیابی های انجام شده در جوامع نزدیک به این یخچال ها را نشان دهد.

دیوید رانس، یکی از محققان این پروژه می گوید که این اولین قدمی است که ما را قادر می سازد تا پیش بینی کنیم که این قلوه سنگ ها که یخچال ها را پوشانده اند چه تاثیری بر میزان آب شدگی یخ های یخچال ها و افزایش سطح آب دریاها دارد.

بر اساس این گزارش تاثیر وجود تخته سنگ ها در ارزیابی میزان یخ آب شده ناشناخته بوده است. تخته سنگ ها، سنگ ها و شن و ماسه تقریبا 5 درصد از سطح یخ کره زمین را در یخچال های کوهستانی پوشانده اند. آلاسکا یکی از مهمترین مناطقی است که سطح یخ پوشیده شده با قلوه سنگ ها در آن بیشتر است.

نتایج این تحقیق به ارزیابها امکان می دهد تا رازیابی خطر در جوامع نزدیک یخچال ها را بهبود دهند. ذوب سریع یخ ها به تشکیل دریاچه های یخچالی منتهی می شود و خطر به القوه برای ایجاد سیل دارند.

https://zistonline.com/vdcfjjdc.w6djvagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما