تاریخ انتشار :پنجشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب : 84306
زیست آنلاین: بر اساس جامع ترین مطالعه جهانی رودخانه های یخی که تاکنون انجام شده است، ذوب شدن یخچال های طبیعی در طی 20 سال گذشته تقریباً دو برابر شده و بیش از صفحات یخی گرینلند یا قطب جنوب به افزایش سطح دریا کمک می کند.
در بیست سال گذشته سرعت ذوب یخچال های طبیعی جهان دو برابر شده است
به گزارش زیست آنلاین، دانشمندان می گویند گرمایش جهانی ناشی از فعالیت های انسان باعث از بین رفتن یخچال های طبیعی با ارتفاع و عرض جغرافیایی زیاد می شود که مناطق ساحلی کره زمین را تحت تأثیر قرار داده و باعث بوجود آمدن جریان های مذاب می شود که صدها میلیون نفر را که در پایین دست زندگی آن ها زندگی می کنند، تحت تاثیر قرار می دهد.

مقاله ای که در نیچر منتشر شده نشان می دهد که بین سالهای 2000 تا 2019، یخچال های طبیعی سالانه 267 گیگاتن از یخ های خود را از دست داده اند که معادل 21 درصد افزایش سطح دریا است. نویسندگان گفتند: از دست دادن این مقدار یخ معادل با غوطه ور شدن سطح انگلیس زیر 2 متر آب در هر سال است.

این، 47 درصد بیشتر از سهم ذوب شدن ورق یخ در گرینلند و بیش از دو برابر ورق یخ در قطب جنوب بود. از بین رفتن یخچال ها، یک علت افزایش سطح دریا بعد از انبساط حرارتی دوم بود که ناشی از دمای بالای اقیانوس است.

نویسندگان دریافتند که سرعت نازک شدن یخچال های طبیعی در خارج از گرینلند و قطب جنوب از حدود یک سوم متر در سال، در سال 2000 به دو سوم در سال 2019 افزایش یافت. این معادل شتاب 62 گیگاتن در هر سال در هر دهه است.

آلاسکا 25 درصد، حاشیه گرینلند 12 درصد و شمال و جنوب کانادا 10 درصد از نابودی یخچال ها را به خود اختصاص داده اند. این مقدار برای هیمالیا و سایر کوههای مرتفع آسیا، جنوب آند و مناطق پایین قطب شمال، 8 درصد بوده است.

منبع: Guardian

https://zistonline.com/vdcaiena.49nyw15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما