تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب : 84436
زیست آنلاین: یک مطالعه جدید نشان می دهد که انتشار زیاد گازهای گلخانه ای توسط انسان ها، در حال کاهش اندازه استراتوسفر است.
انتشار گازهای گلخانه ای، در حال کاهش صخامت لایه استراتوسفر است
به گزارش زیست آنلاین، محققان دریافتند ضخامت این لایه اتمسفر از دهه 1980 تاکنون 400 متر کاهش یافته است و در صورت عدم کاهش اساسی انتشار گازهای گلخانه ای، تا سال 2080 حدوداً یک کیلومتر دیگر کاهش خواهد یافت. این تغییرات می تواند بر عملکرد ماهواره ها، سیستم های ناوبری GPS و ارتباطات رادیویی تأثیر بگذارد.

این کشف، جدیدترین کشف تأثیر عمیق انسان بر کره زمین است. در ماه آوریل، دانشمندان عنوان کردند که بحران آب و هوا محور زمین را تغییر داده است چرا که ذوب بیش از حد یخچال ها توزیع وزن در سراسر کره زمین را تغییر داده است. استراتوسفر از حدود 20 کیلومتر تا 60 کیلومتری سطح زمین قرار دارد. در زیر آن لایه تروپوسفر قرار دارد که انسان در آن زندگی می کند و در این لایه است که دی اکسید کربن هوا را گرم و منبسط می کند.

این امر، مرز پایین استراتوسفر را بالا می برد. اما علاوه بر این، وقتی دی اکسید کربن وارد استراتوسفر می شود، هوا را خنک کرده و باعث انقباض آن می شود.

به گفته خوان آونل، استاد دانشگاه ویگو در اسپانیا و عضو تیم تحقیقاتی، کاهش ضخامت استراتوسفر یک علامت جدی از وضعیت بحرانی آب و هوا و نفوذ بشر در مقیاس سیاره ای است.

وی گفت: "این وحشتناک است. این ثابت می کند که ما با جو تا 60 کیلومتر درگیر هستیم."

دانشمندان بیش از این می دانستند که با افزایش انتشار کربن، ارتفاع تروپوسفر در حال افزایش است و این فرضیه را مطرح کردند که استراتوسفر در حال کوچک شدن است. اما مطالعه جدید اولین مطالعه ای است که این موضوع را ثابت می کند و نشان می دهد که حداقل از دهه 1980، زمانی که داده های ماهواره برای اولین بار جمع آوری شد، این لایه در سراسر جهان کاهش پیدا کرده است.

این مقاله در ژورنال علمی Environmental Research Letters به چاپ رسیده است.

منبع: Guardian

https://zistonline.com/vdcepe8v.jh8exi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما