تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب : 83947
زیست آنلاین: قرنطینه دوران کرونا، کیفیت هوای ۸۴ کشور را بهبود بخشید اما با برداشتن محدودیت ها و بهبود اقتصاد، میزان آلاینده ها افزایش یافته است.
به گزارش زیست آنلاین، موسسه IQAir در گزارش کیفیت جهانی هوا اعلام کرد که انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از فعالیت انسان از صنعت و حمل و نقل در مدت محدودیت های کرونایی کاهش یافته و 65 درصد از شهرهای جهان کیفیت هوای بهتری را در سال 2020 نسبت به سال 2019 تجربه کرده اند و حدود 84 درصد از كشورها به طور كلی بهبود كيفيت هوا را گزارش دادند.
در این گزارش آمده است: "ارتباط بین کرونا و آلودگی هوا خصوصاً در بسیاری از مناطق كه هوای تمیزتری را تجربه کرده اند، نشان می دهد كه با اقدام فوری و جمعی، بهبود كیفیت هوا امكان پذیر است."
محققان IQAir داده های آلودگی، به ویژه PM 2.5 در 106 کشور را تجزیه و تحلیل کردند.
سنگاپور، پکن و بانکوک بیشترین کاهش PM 2.5 را داشتند. اما این کاهش آلودگی دوام نخواهد داشت. با پایان دادن به اقدامات کنترلی برای مهار کرونا و راه اندازی مجدد مشاغل، سطح آلودگی هوا افزایش می یابد.
به طور کلی، مناطق آسیای جنوبی و آسیای شرقی همچنان در بالای لیست آلوده ترین مکانهای جهان قرار دارند. 49 شهر از 50 شهر آلوده جهان، در بنگلادش، چین، هند و پاکستان قرار دارند.
کاهش جهانی انتشار مرتبط با فعالیت های انسانی در سال 2020، تا حدی با "حوادث شدید آلودگی هوا" مانند آتش سوزی و طوفان های گرد و غباری، که با وخیم تر شدن بحران آب و هوا و هوای غیر قابل پیش بینی در سراسر جهان مرتبط است، جبران شد.
آتش سوزی، مناطقی از ایالات متحده، استرالیا، آمریکای جنوبی، اندونزی و غیره را ویران کرد که باعث افزایش شدید آلودگی هوا و انتشار مقدار قابل توجهی گازهای گلخانه ای شد. سائوپائولو، لس آنجلس و ملبورن که تحت تأثیر آتش سوزی های شدید قرار داشتند، بیشترین افزایش در سطح PM 2.5 را نسبت به سال 2019 تجربه کردند.

منبع : cnn

https://zistonline.com/vdca0ona.49ney15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما