تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : 83749
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: از سال ۱۳۹۶ هیچ طرح اجرایی بزرگی در کشور بدون ارزیابی زیست محیطی شروع نشده و همین مساله به تخریب محیط‌زیست از سوی پروژه‌ها پایان داده است.
کلانتری: پروژه‌های اجرایی دیگر محیط‌زیست را تخریب نمی‌کنند
به گزارش زیست آنلاین،به گزارش روز یکشنبه از سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری در یک برنامه تلویزیونی، با اشاره به ماموریت های محیط زیست افزود: سازمان محیط زیست در دو بخش محیط طبیعی و محیط انسانی فعال است، در حوزه محیط طبیعی وظایف اجرایی و در حوزه منابع انسانی وظایف نظارتی و پایش داریم، به عنوان مثال مسایل آب، خاک و هوا  را رصد و از آلوده شدن این منابع جلوگیری می کنیم.

وی ادامه داد: در این بخش وظایف ما بسیار گسترده است و همه کشور باید تحت پایش قرار بگیرد و از اجرای پروژه های بزرگی که مطالعات زیست محیطی ندارند، جلوگیری کنیم. این مژده را به مردم می دهم که از سال ۱۳۹۶ هیچ طرح اجرایی بزرگی در کشور بدون ارزیابی زیست محیطی شروع نشده است؛ پیش از آن و به ویژه در دهه های نخست پس از انقلاب، پروژه ها مطالعات زیست محیطی نداشتند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در ۳۰ سال پس از انقلاب، مسایل زیست محیطی در پروژه های بزرگ اعم از دولتی یا خصوصی، جایگاهی نداشت، گفت: به تدریج با تصویب قوانین مختلف همه وادار شدند که در پروژه هایی که می خواهند اجرا کنند، به موازات مطالعات فنی طرح ها، مطالعات زیست محیطی نیز انجام دهند و اجرای طرح ها حداقل خسارت های زیست محیطی را داشته باشند؛ به عنوان مثال هیچ کدام از سدهایی که اجرا شده بودند، پیوست مطالعات زیست محیطی نداشتند.

وی تصریح کرد: بر این اساس پس از اجرای این پروژه ها با گرد و غبارها، خشکی ها، از بین رفتن منابع ژنتیکی، خشک شدن تالاب ها و ... مواجه می شدیم. همه این ها در اثر نبود مطالعات زیست محیطی و به عبارت دیگر سیاست توسعه بدون پایداری، رخ داد. پس از شروع برنامه ششم توسعه قانونا دستگاه ها، دولت و بخش خصوصی از اجرای پروژه های بزرگ بدون مطالعات زیست محیطی منع شدند و هرگز پروژه ای که به محیط زیست آسیب بزند شروع نمی شود.

معاون رییس جمهوری همچنین با اشاره به وظایف سازمان محیط زیست در حوزه محیط طبیعی، اظهار داشت: در حوزه محیط طبیعی بر اساس پروتکل های بین المللی باید حدود ۱۷ درصد از وسعت کشور در حوزه مناطق حفاظت شده قرار گیرد که تا کنون ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار و به عبارت دیگر حدود ۱۲ درصد از وسعت کشور در حوزه مناطق حفاظت شده در راستای حفظ منابع ژنتیکی برای نسل های بعد است.

وی یادآور شد: یکی از وظایف سازمان محیط زیست، حفاظت از حقوق نسل های بعدی است؛ مناطق حفاظت شده باید دست نخورده باقی بماند، منابع ژنتیکی باید حفظ شود؛ اعم از ژنتیک حیوانی، ژنتیک گیاهی و جانوری و در اینجا ما وظایف اجرایی داریم که از این مناطق حفاظت شده فعلا با حدود ۳۴۰۰ محیط بان و نزدیک به ۷۰۰ پاسگاه محافظت می شود.

کلانتری با تاکید بر اینکه با افزایش آگاهی مردم، خود حافظ محیط زیست شدند، گفت: در غیر این صورت فقط با ۳۴۰۰ محیط بان و حدود ۱۵۰سرباز از پس حفاظت از منابع بر نمی آمدیم./ایرنا

https://zistonline.com/vdcao0na.49ney15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما