تاریخ انتشار :شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۴۴
کد مطلب : 83745
رییس سازمان دامپزشکی کشور نسبت به مصرف گوشت پرندگان وحشی در تمامی مناطق مازندران هشدار داد و گفت که احتمال آلودگی گوشت این پرندگان به سم بوتولیسم بویژه پرندگانی که در شرق مازندران از جمله تالاب بین‌المللی میانکاله زمستان‌گذرانی می‌کنند ، وجود دارد.
دامپزشکی نسبت به مصرف گوشت پرندگان وحشی در مازندران هشدار داد
به گزارش زیست آنلاین، دکتر صفرعلی ماکنعلی روز شنبه گفت : مصرف خام گوشت پرندگان وحشی مشکوک به بیماری بوتولیسم احتمال انتقال این بیماری را به انسان افزایش خواهد داد.

وی دلیل ممنوعیت مصرف گوشت پرندگان وحشی در مازندران به خصوص تالاب بین المللی میانکاله و خلیج گرگان به عنوان کانون این بیماری را جلوگیری از انتقال احتمالی آن به انسان برشمرد.

تلفات مشکوک پرندگان مهاجر زمستان گذران در تالاب بین المللی میانکاله در شرق مازندران و خلیج گرگان از پنجشنبه ۹ بهمن ماه مشاهده شد و تا پایان وقت دیروز جمعه آمار تلفات به ۲ هزار و ۲۰۴ لاشه رسید.

سازمان دامپزشکی کشور علت اولیه مرگ این پرندگان را که برای دومین سال متوالی در ماه بهمن شروع شده است ، بوتولیسم اعلام ولی تاکید کرد که احتمالا عوامل دیگری هم دخیل است که در آزمایشگاه های این سازمان در دست بررسی قرار دارد.

بوتولیسم نوعی بیماری برای پرندگان و آبزیان است که بر اثر دو باکتری "کلوستریدیوم " و " بوتولینیوم" ایجاد می شود و به آن مسمومیت طبیعی هم گفته می شود. این باکتری ها به طور وسیع در خاک وجود دارند و برای فعالیت و تولید سم به گرما ، منبع پروتئین و محیط بی هوازی نیاز دارند.

جمع‌آوری لاشه ؛ تنها راهکار کاهش تلفات

رییس سازمان دامپزشکی کشور همچنین در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که چه اقداماتی تاکنون برای کاهش تلفات پرندگان اتخاذ شده است ، گفت : راهکار اصلی برای کاهش تلفات ناشی از بوتولیسم سرعت بخشیدن به جمع آوری لاشه پرندگان از سطح آب و خشکی است که طی روزهای گذشته تلاش شده است با دقت و حساسیت انجام شود.

وی افزود : برای این که سرعت کار بیشتر شود و همچنین لاشه ها از تمامی مناطق تالاب بویژه مناطقی که لنجزار است و امکان تردد قایق یا انسانی وجود ندارد ، جمع آوری شود ، از روز جمعه یک دستگاه « تراکسور » از استان کردستان به میانکاله آورده شد و هم اکنون جمع آوری لاشه با این ماشین آبی - خاکی در حال انجام است.

ماکنعلی توضیح داد : دستگاه تراکسور به تنهایی به اندازه یکصد کارگر در جمع آوری لاشه پرندگان کارایی دارد ، ضمن این که می تواند در مناطقی از تالاب که امکان تردد قایق یا انسان وجود ندارد ، تردد و لاشه های پرندگان تلف شده  را جمع آوری کند.

وی افزود : اگر لاشه پرندگان و مواد آلی در سطح آب تالاب بین المللی میانکاله و خلیج گرگان در زمان طولانی باقی بماند ، امکان افزایش تلفات پرندگان بسیار از بیشتر از ۵۰ هزار بالی که سال گذشته بود ، وجود دارد و به همین دلیل هم امسال بلافاصله دستگاه تراکسور را به منطقه اعزام کردیم.

رییس سازمان دامپزشکی کشور راهکار دایمی برای جلوگیری از تلفات و تکرار بیماری بوتولیسم در منطقه را تزریق آب به تالاب میانکاله دانست و تاکید کرد : اگر تزریق آب باعث افزایش اکسیژن و کاهش مواد آلی محیط بشود ، می تواند بر کاهش تلفات تاثیر فوری بگذارد.

سطح آب تالاب میانکاله طی ۲ دهه اخیر به خاطر خشکسالی و اقدامات انسان محور مانند قطع حق آبه دریافتی از رودخانه ها ، ایجاد مزارع پرورش ماهی در مسیر رودخانه های منتهی به این تالاب ، عدم لایروبی و حتی تصرف زمین های حریم و جلوگیری از ورود آب توسط معارضان بشدت کاهش یافته است تا جایی که طبق آخرین برآورد محیط زیست مازندران در مهر ماه امسال ، حدود هفت هزار هکتار از بخش غربی تالاب به دلیل خشکسالی متمادی خشک و به محلی برای انتشار گرد و غبار تبدیل شد.

اگر چه بارندگی های سال ۹۸ تاحدودی از خشکیدن بیشتر مساحت تالاب جلوگیری کرد ف ولی نتوانست بخش بیابانی آن را احیاء کند.

بر اساس برنامه تنظیمی مصوب سازمان محیط زیست در سال ۹۵ ، احیای تالاب میانکاله قرار بود با حذف حدود ۲۰۰ قطعه آببندان و مزرعه های پرورش ماهی در بالا دست ، لایروبی کانال انتقال آب و تامین حق آبه از محل شبکه زهکشی و نکاء رود پیش برود ، ولی مجریان برنامه مدعی هستند که به دلیل کمبود اعتبار بخش اندکی از این مصوبه عملیاتی شده است.
به گفته این مجریان ، برای اجرای این برنامه ها در یک دوره پنج ساله حدود ۳۳۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده بود که تا پاییز امسال یک دهم آن تخصیص یافت ، در حالی که طبق برنامه مصوب ، طرح احیای تالاب باید در سال ۱۴۰۰ به مرحله پایانی برسد.

تالاب بین المللی میانکاله با ۶۸ هزار هکتار مساحت در شرق مازندران و درحوزه استحفاظی شهرستان بهشهر و در حاشیه دریای خزر واقع است. این تالاب که در دل شبه جزیره ای میانکاله واقع است ، به دلیل برخورداری از تنوع زیستی به خصوص مواد غذایی مهم ترین زیستگاه بیش از ۳۲۰ گونه پرنده مهاجر و بومی و ۱۸۰ گونه گیاه به شمار می رود .

اعلام نتایج قطعی تلفات تا ۲۰ بهمن 

رییس سازمان دامپزشکی کشور همچنین در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که نتایج قطعی علت تلفات پرندگان مهاجر در میانکاله و خلیج گرگان چه زمانی مشخص می شود ، گفت : البته علت اولیه را که همان بوتولیسم است ، اعلام کردیم و اکنون در آزمایشگاه ها در حال بررسی هستیم تا مشخص کنیم که چه دلایلی باعث ایجاد بیماری بوتولیسم در این تالاب شده است.

وی افزود : وقتی نتایج آزمایشگاهی مشخص شود ، آن وقت در باره اجرای برنامه های پیشگیرانه برای سال های آینده تصمیم خواهیم گرفت تا دیگر بیماری و تلفات تکرار نشود.

ماکنعلی پیش بینی کرد که حداکثر تا ۲۰ بهمن ماه سال جاری نتایج آزمایشگاهی علل بروز بیماری بوتولیسم در تالاب بین المللی میانکاله و خلیج گرگان مشخص شود و بلافاصله هم در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت.

 

https://zistonline.com/vdcgnu97.ak9wt4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما