تاریخ انتشار :سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : 83697
صادرات محصولات کشاورزی ایران به منطقه اوراسیا به‌ویژه فدراسیون روسیه به دلیل مشکلات لجستیکی در بندرها و پایانه‌های صادراتی کشور، آن طور که باید رونق نگرفته است.
لجستیک؛ پاشنه آشیل صادرات محصولات کشاورزی به اوراسیا
به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مزیت‌های رقابتی مهم ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان، امکان تولید تقریباً تمامی محصولات کشاورزی و مواد غذایی است. انواع میوه، سبزی و صیفی در تمامی فصول سال در ایران به مقدار قابل‌توجه تولید می‌شود که در بین کشورهای مشترک‌المنافع شمالِ دریای خزر تقاضای بالایی دارد. به دلیل سرمای زیاد در عرض‌های جغرافیایی بالاتر، تولید این محصولات بسیار کمتر از نیاز سالانه این کشورهاست و یا مقدار قابل اعتنایی نیست. استفاده از تأسیسات گلخانه‌ای نیز به دلیل نیاز به مصرف سوخت مقرون‌به‌صرفه نیست. اما در ایران به دلیل وفور انرژی ارزان و فصول متنوع در پهنه سرزمینی، تولید محصولات مختلف کشاورزی به‌شرط رعایت استانداردهای مطلوب کشورهای واردکننده، در مقایسه با کشورهای منطقه غرب آسیا و شرق اروپا مزیت رقابتی بالایی دارد.

با این وجود صادرات محصولات کشاورزی ایران به منطقه اوراسیا به‌ویژه فدراسیون روسیه آن طور که باید رونق نگرفته است.

پرهام امیری، کارشناس دیپلماسی اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر دلیل اصلی را مشکلات لجستیکی در بندرها و پایانه‌های صادراتی کشور عنوان کرد و گفت: یکی از اصلی‌ترین موانع در این حوزه، ضعف در حمل‌ونقل محصولات کشاورزی است که به دلیل فسادپذیری این محصولات نیازمند رعایت شرایط خاصی است.

دبیر انجمن تجار و بازرگانان آستارا هم معتقد است: «فقدان ناوگان حمل‌ونقل حرفه‌ای و یخچال‌دار در خطوط ترانزیت ایران به روسیه، یکی از مهم‌ترین مشکلات تجار ایرانی برای صادرات محصولات کشاورزی است. ما برای صادرات از کامیون‌های روس و داغستانی استفاده می‌کنیم و ناوگان ترانزیت بومی در این مسیر وجود ندارد».

باباش پور در مورد کارشکنی‌های دولت جمهوری آذربایجان در پایانه‌های مرزی شمال غرب کشور نیز می‌گوید: «مدت هاست که گمرک کشور جمهوری آذربایجان اجازه ورود بیش از ۵۰ دستگاه کامیون در روز را نمی‌دهد. این امر منجر به ایجاد صف‌های طولانی در خاک آذربایجان شده و در برهه‌هایی نیز کرایه‌ها تا ۷۰۰۰ دلار افزایش می‌یابد.

منبع: مهر

https://zistonline.com/vdccmeq4.2bq1o8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما