تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۷
کد مطلب : 83627
زیست آنلاین: بر اساس یک مطالعه جدید، یک بیماری کشنده مرموز که در ستاره های دریایی سراسر جهان دیده می شود، ممکن است نتیجه ناراحتی تنفسی مرتبط با گرم شدن اقیانوس ها باشد.
افزایش دمای اقیانوس ها ستاره های دریایی را خفه می کند
دانشمندان می گویند این تغییرات محیطی احتمالاً اکسیژن را در اقیانوس ها کاهش می دهد و باعث غرق شدن ستاره های دریایی می شود.

در تحقیقی که روز چهارشنبه بصورت آنلاین در مجله Frontiers in Microbiology منتشر شد، دانشمندان مواردی را که به عنوان سندرم تلاف شدن ستاره دریایی(sea star wasting syndrome) شناخته می شود، شرح دادند. این بیماری، که باعث پوسیدگی و در  نهایت تکه تکه شدن بافت این موجود می شود، می تواند باعث از بین رفتن توده ها شود. شیوع های ثبت شده در هفت سال گذشته برای برخی از گونه ها، حتی تهدیدی برای حیات آن ها است.

اکنون، دانشمندان متوجه شدند عامل اصلی این اتفاق، احتمالا گرم شدن دمای اقیانوس ها است که باعث افزایش مواد آلی و باکتری هایی می شود که اکسیژن را در زیستگاه های این موجودات کاهش می دهند. محققان دریافتند محیط های کم اکسیژن از تنفس صحیح ستاره های دریایی جلوگیری می کنند.

ایان هیوزون، اقیانوس شناس بیولوژیکی در دانشگاه کرنل گفت: ما انسان ها نفس می کشیم، هوا را تهویه می کنیم، هوا را وارد ریه می کنیم و بازدم می کنیم. ستارگان دریایی از طریق ساختارهای کوچکی به نام پاپولا، یا آبشش های پوستی اکسیژن را روی سطح خارجی خود پخش می کنند. اگر اکسیژن کافی در اطراف پاپولاها نباشد، ستاره دریایی نمی تواند نفس بکشد.

وی افزود: این انبوهی از مشکلاتی است که با تغییر در محیط زیست شروع می شود.

اگر در کنار یک ستاره دریایی یک ستاره دریایی مرده و پوسیده شده قرار داشته باشد، تمام مواد آلی آن ستاره دریایی مرده باکتری ها را تغذیه کرده و یک محیط کم اکسیژن ایجاد می کند و به نظر می رسد که بیماری در حال انتقال است.

هوزون می گوید كه برای درك بهتر شرايط اكولوژيك موثر در سندرم اتلاف ستاره های دريايی، نياز به تحقيقات بيشتر است كه مي تواند شامل مطالعات گسترده برای بررسی تاثيرات گسترده تر دومينووار باشد.

منبع: cbcnews

https://zistonline.com/vdcfevdc.w6dm0agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما