تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۱
کد مطلب : 83516
زیست آنلاین: تحقیقات نشان می دهد نوعی جلبک با رنگ تیره، تا ۱۳ درصد در ذوب یخ های ورق یخی گرینلد مشارکت دارد.
یک نوع جلبک در حال ذوب ورق یخی گرینلند است
به گزارش زیست آنلاین، وقتی جوزف کوک، در سال ۲۰۱۰ برای اولین بار به ورق یخی گرینلند قدم گذاشت انتظار داشت یک محیط تازه و سفید رنگ را مشاهده کند. اما او رنگ های مختلفی را مشاهده کرد. از مشکی و خاکستری تا سبز، بنفش و قهوه ای، با جریانی از یخ ذوب شده آبی رنگی که از این میان یخ ها جریان داشت.
تا همین اواخر مردم فکر می‌کردند یخچالهای طبیعی و یخ‌ها مکان‌هایی بدون حیات و نسبتاً بی روح هستند. اما وقتی در زیر میکروسکوپ ذره‌ای از ورق یخی گرینلند را مشاهده می کنید، یک جنگل یخ زده از تنوع زیستی را می بینید.
این رنگ هایی که کوک آنها را دیده است توسط مجموعه ای از اشکال کوچک که در سطح ورق یخی رشد می کنند ایجاد می شود.


جلبک ها مانند تیشرت مشکی عمل می کنند

ورق گرینلند حدود ششصد و پنجاه و شش هزار مایل مربع وسعت دارد که سه برابر مساحت تگزاس است. یک مخزن بسیار بزرگ از آب آشامیدنی که بزرگ ترین عامل افزایش جهانی سطح آب دریا ها است و این توانایی و پتانسیل را دارد که سطح اقیانوس ها را تا ۷ متر افزایش دهد.

اخیراً یک مطالعه نشان داد که ذوب یخ ها که به وسیله بحران آب و هوایی شتاب گرفته است ممکن است به نقطه بدون بازگشت رسیده باشد.

کوک می گوید اشکال حیات میکروسکوپی که بر روی آنها مطالعه می کند در این مشکل مشارکت دارند. یکی از این ارگانیزم ها یک جلبک است که در لایه نازک از سطح آب بر روی سطح یخ رشد میکند.

کوک می گوید این جلبک یک رنگدانه قهوه ای-بنفش تولید می کند که مانند ضد آافتاب طبیعی عمل کرده و از جلبک ها در برابر نور خورشید در قطب شمال محافظت می کند. این رنگدانه همچنین باعث می شود که دمای یخ بالا رفته و ذوب شود.

کوک می گوید وقتی شما در یک روز گرم با یک تیشرت مشکی بیرون بروید، نسبت به زمانی که تیشرت سفید رنگ بر تن دارید، بیشتر احساس گرما می کنید. همین اتفاق دقیقا در مورد این جلبک می افتد. این جلبک مانند یک تیشرت مشکی برای یخچال است و باعث می شود که در مقابل نور خورشید، دمای آن بیشتر افزایش پیدا کند و سریعتر ذوب شود.

تحقیقات کوک، که در مساحتی حدود ۳۹۰۰ مایل مربع در ورق یخی یگرینلند انجام شد، نشان داد جلبک ها تا ۱۳ درصد در ذوب یخ مشارکت دارند. در برخی از مناطق، این جلبک ها حتی تا ۲۶ درصد باعث سرعت بخشیدن به ذوب یخ شدند.

 گسترش این جلبکها ذوب یخ ها را افزایش می دهد که باعث جاری شدن آب و مواد مغذی موجود در یخ شده که این عاملی برای افزایش رشد جلبک هاست. فرآیندی که کوک از آن به عنوان "چرخه بازخورد شرورانه" نام می‌برد.

منبع: cnn

https://zistonline.com/vdccepq4.2bq1s8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما