تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۵۴
کد مطلب : 83386
با توجه به بالا بودن هزینه های تولید انرژی در ساختمان ها و مبالغ گزاف جهت تعمیر و نگهداری این سیستم ها،استفاده از روش های نوین برای جلوگیری از هدررفت انرژی به موضوعی مهم تبدیل شده است.
راه‌های نوین پیشگیری از اتلاف انرژی حرارتی در سیستم‌های تاسیساتی
به گزارش زیست آنلاین، در گذشته نه چندان دور برای حفظ و جلوگیری از اتلاف انرژی در سیستم‌های تاسیساتی به طور سنتی از عایق‌هایی مثل پشم شیشه و پشم سنگ بطور گسترده استفاده می‌شد اما این نوع عایق‌ها با توجه به کیفیت و خاصیت ساختاری، هم به لحاظ زیست محیطی و هم به لحاظ کیفیت به هیچ عنوان قابل مقایسه با محصولات جدید نیستند.

فوم عایق الاستومری با ساختار سلول بسته و متخلخل با دانسیته بالا که در برابر حرارت و حریق به خوبی مقاوم است محصول بسیار مناسبی جهت جلوگیری از افت و اتلاف حرارت و انرژی محسوب می‌گردد.

با وجود تکنولوژی‌های جدید و مدرن در راستای اجرای سیستم‌های موتورخانه ای و تهویه مطبوع، به راحتی می‌توان در طراحی و اجرای هوشمندانه نسبت به موارد یادشده، به طور شگفت انگیزی از اتلاف انرژی و حرارت در ساختمان‌ها جلوگیری نمود.

در مورد کانال‌های جدید انتقال هوا بیشتر بدانیم با توجه به پیشرفت تکنولوژی در صنایع گوناگون از جمله صنعت تهویه مطبوع و صنایع مرتبط با آن، تغییرات شگرفی در رابطه با روش‌های تولید و کاربرد انواع کانال‌های هوارسان پدید آمده است.

از جمله از انواع جدید کانال هوا که در زیرمجموعه کانال‌های گرد قرار می‌گیرد کانال اسپیرال می‌باشد. این نوع کانال به صورت مارپیچی از تسمه ورقی با مقطع گرد به وسیله ماشین آلات پیشرفته در قطرها و سایزهای دلخواه بر اساس درخواست کارفرما قابل تولید می‌باشد. برای تولید کانال اسپیرال از انواع ورق گالوانیزه، استیل، آلومینیوم می‌توان استفاده نمود. کانال اسپیرال با توجه به ساختار و ماهیت خود، یک محصول چند منظوره به حساب می‌آید و به وفور در سیستم‌های تهویه مطبوع جهت انتقال هوای گرم و سرد، در سیستم‌های شوت زباله به عنوان داکت انتقال زباله و در سیستم‌های مکنده به عنوان داکت انتقال ذرات ریز، گرد و غبار و موادی مثل گرانول به وفور مورد کاربرد قرار می‌گیرد.

در مورد عایق صوتی بیشتر بدانیم در دنیای امروز صداهای مزاحم و رهایی از این صداها و در نتیجه رسیدن به آرامش از اولویت‌های مهم زندگی محسوب می‌شود. از ساده‌ترین نوع آلودگی صوتی که مربوط به وسایل نقلیه عبوری در خیابان است تا صدای موسیقی همسایگان و دیگر موارد که انسان مجبور به تحمل ناخواسته آنهاست این امکان وجود دارد که با استفاده از روش‌های علمی و راهکارهای ثابت شده بتوانیم خود را از شر این صداهای مزاحم خلاص کنیم.

به همین منظور از گذشته‌های دور بطور سنتی از انواع عایق صوتی بهره برده می‌شد. به طور مثال عایق پشم سنگ به صورت عرفی در جاهایی که نیاز به مهار صوت بود بهترین روش محسوب می‌شد. با توجه به جهش‌های علمی در سال‌های اخیر محققین به تجهیزات و انواع پیشرفته در زمینه عایق دست یافته اند که هم راندمان صداگیری این عایق‌های صوتی بالاتر است و هم به لحاظ ویژگی‌های زیست محیطی آسیب‌ها و مخاطرات کمتری را متوجه محیط زیست می‌کنند. از جمله انواع این عایق صدا می‌توان به عایق صوتی الاستومری شاره نمود. این دسته از عایق‌های صوتی ماهیتاً از جنس EPDM هستند. این عایق صوتی هم دارای خاصیت صداگیری و هم با مقاومت دمایی بالا به عنوان عایق حرارتی محسوب می‌گردد.

به گزارش مهر، دوگانه بودن کاربرد این نوع عایق صوتی اقبال به کاربرد این محصول را در جاهای مختلف به طور ویژه ای بالا برده است. عایق صوتی الاستومری به لحاظ ظاهری از دو طرف دارای سطوح متفاوت است. یک سطح آن به صورت کاملاً صاف و سطح دیگر آن اصطلاحاً به صورت شانه‌های تخم مرغ که بصورت شش وجهی‌های منظم در کنار هم قرار گرفته اند می‌باشد. این شش وجهی‌های شانه تخم مرغی بصورت فرورفتگی و برجستگی‌های منظم در کنار هم به عنوان تله‌های صوتی عمل می‌کنند و صداهای مزاحم در برخورد با دیواره این شش وجهی‌ها در دام افتاده و شکسته می‌شوند. در واقع این فرورفتگی‌های شانه تخم مرغی با شکستن اصوات از پدیده رزُنانس جلوگیری کرده و صدا را در درون خود تقلیل می‌دهند.

https://zistonline.com/vdch-xn6.23nx6dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما