تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : 83361
زیست آنلاین: بیشتر رانندگان آگاه از محیط زیست بر روی اگزوزهای خود متمرکز شده اند، نه تایرها. اما هر بار که اتومبیل ترمز می کند، شتاب می گیرد یا تغییر جهت می دهد، اصطکاک باعث ساییده شدن لاستیک شده و ذرات لاستیک را در محیط پخس می کند.
راه حلی برای آلودگی پلاستیکی تایرها
به گزارش زیست آنلاین، بیشتر رانندگان آگاه از محیط زیست بر روی اگزوزهای خود متمرکز شده اند ، نه تایرها. اما هر بار که اتومبیل ترمز می کند، شتاب می گیرد یا تغییر جهت می دهد، اصطکاک باعث ساییده شدن لاستیک شده و ذرات لاستیک را در محیط پخس می کند.

برخی از این ذرات در هوا معلق مانده و برخی دیگر به آبراه ها می روند که می تواند اثرات مخربی بر زندگی گیاهان و حیوانات داشته باشد.

طبق برخی تخمین ها، انسان ها سالانه حدود 6.7 میلیون تن آلودگی لاستیک تولید می کنند. 

گروهی از دانشجویان کارشناسی ارشد از کالج امپریال لندن و کالج سلطنتی هنر ایده ای داشتند: اگر لاستیک ها به دنبال خودشان بروند ، چه؟

The Tyre Collective، پروژه ای است که توسط چند فارغ التحصیل ابداع شده است و سعی دارد این آلاینده را هنگام بلند شدن از روی چرخ جذب کند. از سال گذشته، آنها بر روی دستگاهی کار کرده اند که می تواند به پایین ماشین متصل شود و از شارژهای الکترواستاتیک همراه با جریان هوای حاصل از چرخش چرخ، برای جمع آوری ذرات برای استفاده مجدد استفاده کند.

ریچاردسون، مدیر ارشد فنی The Tire Collective می گوید: ما از مالش یک بادکنک به یک ژاکت و دیدن قطعات که به آن متصل می شوند، الهام گرفتیم. این ما را به این فرض رساند که ذرات در اثر اصطکاک شارژ می شوند.

نمونه اولیه آنها 60 درصد از کل انتشار تایرهای چرخ یک دوچرخه که بر روی جاده سنباده ای حرکت می کرد را جمع آوری کرد.

The Tyre Collective، برنده جایزه جیمز دایسون در انگلیس در سال 2020 شد و اکنون نامزد نهایی جایزه بین المللی جیمز دایسون است که شامل یک جایزه 35 هزار دلاری می باشد. برندگان در تاریخ 16 نوامبر اعلام می شوند.

طبق اعلام اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی، لاستیک بعد از منسوجات مصنوعی، دومین منبع بزرگ آلودگی میکروپلاستیک  در اقیانوس ها است.

منبع: csmonitor

https://zistonline.com/vdca6ena.49nei15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما