تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب : 83359
دود جدال پالایشگاه و شرکت پخش در چشم مردم

پالایشگاه اصفهان نصف جهان را روسیاه کرد / پای شرکت پخش هم در میان است+سند

زمین های آلوده دستاورد چند دهه تخلیه نفت سیاه (مازوت) در اطراف پالایشگاه اصفهان
زیست آنلاین: بیش از چند دهه می گذرد که مازوت پالایشگاه نفت اصفهان در اطراف این پالایشگاه بدون توجه به آثار مخرب زیست محیطی تخلیه می شود و به یکی از عوامل آلوده کننده خاکهای سرزمین نصف جهان تبدیل شده است. اما همچنان دعوا بر سر اینکه واحد مسئول جهت پاکسازی خاکهای آلوده منطقه کیست ادامه دارد.
پالایشگاه اصفهان نصف جهان را روسیاه کرد / پای شرکت پخش هم در میان است+سند
به گزارش زیست آنلاین، طبق یکی از مکاتباتی که بین سازمان محیط زیست و پالایشگاه نفت اصفهان انجام شده، آمده است طی سالیان گذشته حجم زیادی نفت کوره در اراضی اطراف جاده جهاد آباد (شمال و شمال غرب منطقه پالایشگاهی اصفهان) توسط شرکتهای نفتی واقع در منطقه بختیار دشت اصفهان در سنوات گذشته تخلیه شده است.

در این نامه تاکید شده است که «در راستای رفع آلودگی و پاکسازی منطقه این اداره کل نسبت به برگزاری جلسات متعدد و انجام مکاتبات مربوطه اقدام نموده است» اما ظاهرا پالایشگاه اصفهان تا کنون اقدام موثری در این خصوص انجام نداده است.

شرکت پالایش نفت اصفهان طی طرح بهبود فرآیند و بهینه ‌سازی اگر چه  ملزم به رفع نواقص زیست محیطی از جمله  پاکسازی  نفت کوره در اراضی قمیشلو شده است اما در عمل استاندردهای محیط زیستی مورد نظر سازمان محیط زیست را محقق نکرده است.

همچنین شرکت پالایش نفت اصفهان جهت رفع اتهام تخلیه مازوت از آن شرکت و پیگیری تدوین و اجرای طرح پاکسازی محیط زیست چاله سیاه از طریق HSE شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کشور در مرداد سال  95 ملزم شده است. اما در خصوص مازوت نیز به هشدارهای سازمان محیط زیست توجه نکرده است.

از همین رو سازمان محیط زیست در نظر دارد مسئله را از طریق وزارت نفت پیگیری کرده تا شاید از این طریق مانع هر چه بیشتر آلوده شدن خاکهای سرزمین نصف جهان شود.

تصویر نامه که خطاب به تجریشی معاون سازمان محیط زیست ارسال شده به شرح پیوست است:

مازوت پالایشگاه اصفهان

درآمد این شرکت پالایش نفت اصفهان در سال 98 بالغ بر ۸۷۲ هزار  میلیارد ریال و سود خالص آن نزدیک 29 هزار میلیارد ریال یوده است.
سوال این است که با توجه به سودخالص نزدیک 3هزار میلیارد تومانی، این پالایشگاه چرا حاضر نیست در خصوص مهار آلودگی های ناشی از تولید محصولات نفتی خود اقدامات لازم را به عمل آورد.

بنابراین گزارش  پالایش نفت اصفهان در سال ۱۳۵۶ فعالیتهای مقدماتیش انجام شد و فعالیت اصلی خود را در زمینه پالایش نفت خام و تولید فرآورده‌های نفتی از سال ۱۳۵۸ آغاز کرده و هم‌اکنون حدود ۲۲ درصد از فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور ایران را تولید می‌کند.
ظرفیت تولید این پالایشگاه هم‌اکنون ۳۶۰ هزار بشکه در روز (سه واحد تقطیر ۱۲۰ هزار بشکه) است. خوراک پالایشگاه اصفهان توسط شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تأمین می‌شود و نفت خام مورد نیاز آن به‌طور روزانه از طریق لوله‌ای به طول ۴۳۰ کیلومتر، از میدان نفتی مارون در استان خوزستان، ارسال می‌شود.

 

https://zistonline.com/vdchwxn6.23nxmdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما