تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : 83127
زیست آنلانی: دانشمندان ادعا می كنند كه یك انقراض دسته جمعی ناشی از تغییر ناگهانی آب و هوا در بیش از 200 میلیون سال پیش، باعث تغییر شكل حیات در زمین و آغاز دوران دایناسورها شده است.
بحران آب و هوایی 233 میلیون سال پیش زندگی روی زمین را تغییر داد
به گزارش زیست آنلاین، یک تیم بین المللی، با بررسی شواهد زمین شناسی و فسیل ها دریافت که فوران های عظیم آتشفشانی در نقطه ای که اکنون غرب کانادا است، همزمان با از بین رفتن گیاهان و حیوانات در کل جهان بود.

اما در حالی که بحران 233 میلیون سال پیش بخشهای زیادی از زندگی را از بین برد، زمینه را برای ظهور دایناسورها فراهم کرد و به اولین پستانداران، تمساح ها و لاک پشت ها اجازه داد تا دامنه خود را گسترش دهند.

مایک بنتون، متخصص باستان شناسی دانشگاه بریستول می گوید: به طور واضح یک انقراض دسته جمعی وجود داشت که ما اکنون آن را Carnian Pluvial Episode می نامیم، که کمی پنهانی و عرفانی بود. این فرصتی برای دایناسورها، پستانداران، لاک پشت ها و برخی دیگر از موجودات به وجود آورد. 

جاکوپو دال کورسو که در این پروژه در دانشگاه لیدز کار می کرد گفت: اثرات ژئوشیمیایی نشان از فوران های گسترده آتشفشان ها دارد که مقادیر زیادی گاز گلخانه ای را وارد هوا کرد. این موضوع باعث افزایش مکرر گرمایش کره زمین می شد.

آب و هوای گرم و باران های شدید، ممکن است به حیات در ابتدا کمک کرده باشد.

 مشخص نیست که چرا دایناسورها پس از بحران رشد کردند، اما فسیل آن ها نشان می دهد که بسیاری از گونه ها در مناطق جدید گسترش پیدا کردند. گونه های گیاهخوار، مانندPlateosaurus   4 تنی، زمین های تازه ای را در مناطق فعلی آلمان، آمریکای جنوبی و آفریقای جنوبی پیدا کردند.

شواهد زیادی وجود دارد که حاکی از انبوه تغییرات زیست محیطی و اقلیمی در حدود 233 میلیون سال پیش است ، که قبل از ظهور دایناسورها در شواهد فسیلی یود. این به آن مسئله قدیمی برمی گردد: آیا تغییرات اقلیمی باعث تنوع دایناسورها شده است یا تطابق زمانی آن یک اتفاق است؟

منبع: guardain

https://zistonline.com/vdca06na.49neu15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما