تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب : 83037
زیست آنلاین: براساس یک تحقیق جدید، فن آوری هایی که می توانند دی اکسید کربن موجود در هوا را حذف کنند، می توانند پیامدهای زیادی برای قیمت های غذا در آینده داشته باشند.
حذف دی اکسید کربن می تواند هزینه تولید غذا را افزایش دهد
به گزارش زیست آنلاین، دانشمندان می گویند ماشین هایی که دی اکسید کربن را از هوا جذب می کنند، برای کنترل افزایش دمای جهانی مورد نیاز هستند. اما این دستگاه ها تأثیر عمده ای بر انرژی، آب و استفاده از زمین خواهند داشت.

براساس این گزارش، ممکن است تا سال ۲۰۵۰ در برخی مناطق جهان قیمت محصولات غذایی بیش از پنج برابر شود.

در پی توافق نامه اقلیمی پاریس که در سال 2015 امضا شد، محققان سعی کرده اند درک کنند که نگه داشتن دمای جهان در آستانه 1.5 درجه سانتیگراد در عمل به چه معنی است. نگه داشتن دمای زیر ۱.۵ درجه، نیازمند رسیدن به انتشار صفر خالص تا سال ۲۰۵۰ و همچنین جذب و ذخیره کردن مقدار قابل توجهی دی اکسید کربن از اتمسفر است.

یکی از ایده های دستیابی به این هدف، BECCS نامیده می شود، زیست فناوری با جذب و ذخیره کربن. به این معنی که رشد محصولاتی که CO2 را خیس می کنند و در حالی که کربن تولید شده را می گیرند و دفن می کنند، برای تولید برق سوزانده می شوند.

منتقدین می گویند که این ایده نیاز به مقادیر گسترده ای زمین دارد که باعث می شود در حالی که جمعیت جهانی رو به افزایش است، مقدار زمین برای کشاورزی کاهش یابد.

تکنولوژی دیگری که مورد استفاده قرار گرفته است تکنولوژِی DAC یا جذب هوای مستقیم است که مستقیماً دی اکسید کربن را از هوا جذب می کند.

تحقیقات زیادی برای شناسایی اثر این تکنولوژی بر قیمت غذا انجام شده است مطالعات نشان می دهد این تکنولوژی نیازمند مقدار بسیار زیادی آب و انرژی است.

تکنولوژی DAC نیازمند گرمای زیادی برای بهره‌برداری است طوری که محققان می گویند انرژی مورد نیاز آن معادل ۱۱۵ درصد از کل مصرف گاز در جهان است.

مصرف آب این تکنولوژی هم برابر با ۳۵ درصد از مصرف کنونی آب جهان برای تولید برق است.

با استفاده از این تکنولوژی بسیاری از نقاط جهان شاهد افزایش قیمت ذرت، گندم و برنج خواهند بود.

این افزایش قیمت در هند پاکستان و بسیاری از کشورهای آسیایی ۳ تا ۵ برابر و برای کشورهای اروپایی و کشورهای آمریکای جنوبی ۲ تا ۳ برابر خواهد بود. در این میان کشورهای آفریقایی بیشترین افزایش قیمت را تجربه خواهند کرد.

منبع: bbc

https://zistonline.com/vdca0wna.49nee15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما