تاریخ انتشار :شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب : 82988
در آغاز ماه مارس، تیمی تحقیقاتی به دبی سفر کردند و هندوانه، کدو سبز و ارزن را در یک قطعه زمین کویری کاشتند. پنج ماه بعد، زمین خشک پر از ردیف هایی از برگ های سبز شد که توسط میوه ها و سبزیجات پر شده است.
تبدیل بیابان های دبی به زمین های کشاورزی به کمک یک استارتاپ
به گزارش زیست آنلاین، این شاهکار بعید، توسط نانو رس مایع امکان پذیر (Liquid Nanoclay) است، یک نوآوری جدید که توسط Desert Control، استارتاپ نروژی ابداع شده است.

نانو رس مایع فقط با آب و خاک رس ساخته شده است و به گونه ای طراحی شده است که بر روی خاک ماسه ای یا ماسه پاشیده می شود. این، ذرات ماسه را خیس کرده و به آن چسبیده و باعث افزایش احتباس آب و غنی سازی خاک با مواد مغذی ضروری گیاه می شود.

طبق گفته این استارتاپ، این مخلوط باعث افزایش باروری خاکهای شنی با مواد مغذی ضعیف شده و می تواند مصرف آب را بیش از 50 درصد کاهش دهد. علاوه بر این، نانو رس مایع، می تواند زمین خشک را تنها در هقت ساعت به زمین زراعی تبدیل کند.

فناوری Desert Control، رس های ضخیم را به مایعی تقریباً به اندازه آب باریک، تبدیل می کند. این فناوری در اواسط دهه میلادی توسط دانشمند نروژی، کریستین اولسن اختراع شد.

کریستین سیورتسن، مدیر این استارتاپ می گوید: این شرکت اندازه ذرات رس را کاهش داده است، بنابراین آنها تا حد ممکن کوچک هستند. او می گوید: "شما می توانید با استفاده از هر روش آبیاری شناخته شده، نانو رس مایع را بکار بگیرید. حتی می توانید از آبپاش استفاده کنید."

کشت محصولات زراعی در بیابان برای امارات متحده عربی که می خواهد امنیت غذایی خود را افزایش دهد، یک اولویت اساسی است. در حال حاضر، این کشور حدود 90 درصد از مواد غذایی خود را از طریق واردات تامین می کند.

این استارتاپ همکاری خود با مرکز بین المللی کشاورزی دبی را از سال 2088 آغاز کرد. مسئولین امارتی می گویند اگر نتیجه ای که مشاهده می کنیم همچنان مثبت باشد و روی سبزیجات و نوعی غلات (pearl millet) تأیید شود، می تواند کمک بزرگی برای کشورهای دارای اقلیم بیابانی باشد.

با افزایش بیابان زایی در سطح جهان، نوآوری هایی که امکان کاشت محصولات زراعی در مناطق خشک را فراهم کنند، می توانند به تقویت صنعت مواد غذایی در بسیاری از کشورها کمک کنند.

منبع: cnn

https://zistonline.com/vdcevo8v.jh8wvi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما