تاریخ انتشار :شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : 82987
زیست آنلاین: پنل های خورشیدی نقش مهمی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی دارند. آنها همچنین قطعات پیچیده ای از فناوری هستند که در پایان عمرشان به ورق های بزرگ زباله های الکترونیکی تبدیل می شوند و در حال حاضر، اکثر کشورها برنامه ای برای مدیریت آن ندارند.
جهان چه برنامه ای برای بازیافت پنل های خورشیدی دارد
به گزارش زیست آنلاین، اما ما به زودی باید فکری بکنیم، زیرا زباله های الکترونیکی خورشیدی در حال تولید هستند. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی تجدیذیر، تا سال 2050، 78 میلیون تن پنل خورشیدی به پایان عمر خود خواهند رسید و سالانه حدود 6 میلیون تن زباله الکترونیکی خورشیدی جدید تولید خواهد شد. 6 میلیون تن بخش کوچکی از کل زباله های الکترونیکی است که هر سال تولید می شود اما روش های استاندارد بازیافت زباله های الکترونیک برای صفحات خورشیدی چاره ای نیندیشیده است. بازیابی مواد با ارزشی مانند نقره و سیلیکون، به راه حل های بازیافت خاصی نیاز دارد. و اگر نتوانیم این راه حل ها را به همراه سیاست هایی که از اتخاذ گسترده آنها حمایت می کند، توسعه دهیم، می دانیم که چه اتفاقی خواهد افتاد.

"منگ تائو" محقق سیستم های خورشیدی دانشگاه آریزونا، که اخیرا مطالعه ای در مورد بازیافت پنل های خورشیدی سیلیکونی، که حدود 95 درصد از بازار این محصول را تشکیل می دهد، انجام داده است می گوید: اگر ما بازیافت پنل ها را اجباری نکنیم، بسیاری از مواد به محل دفن زباله می روند.

پنل های خورشیدی از سلول های فتوولتائیک (PV) تشکیل شده اند که نور خورشید را به الکتریسیته تبدیل می کنند. با ورود این پنل ها به محل های دفن زباله، منابع با ارزشی به هدر می روند و از آنجا که پنل های خورشیدی حاوی مواد سمی مانند سرب هستند که می توانند در اثر تخریب یا خرد شدن وارد محیط شوند. از این رو دفن این زباله خطرات زیست محیطی جدیدی ایجاد می کند.

وقتی پنلهای خورشیدی به آخر عمر خود می رسند، چند سرنوشت در انتظار آن ها است. تحت قوانین اتحادیه اروپا، تولید کنندگان موظف هستند كه پنل های خورشیدی خود را بازیافت كنند. در ژاپن، هند و استرالیا مقررات بازیافت وجود دارد. در ایالات متحده، به استثناء قانون ایالتی در واشنگتن، هیچ برنامه و دستور العمل خاصی برای بازیافت در کارنیست.

"سم واندرهوف" مدیر شرکت "بازیافت پنل های فتوولتائیک"، یکی از معدود شرکت هایی که در زمینه بازیافت پنل های فتوولتائیک فعالیت می کنند می گوید: در حال حاضر، تنها حدود 10 درصد از پنل های خورشیدی بازیافت می شوند. به گفته وی، باقی پنل ها به محل های دفن زباله فرستاده می شوند یا برای استفاده مجدد در کشورهای در حال توسعه که سیستم حافظت از محیط زیست ضعیفی دارند، صادر می شوند.

منبع: grist

https://zistonline.com/vdcd5n0j.yt0xj6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما