تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب : 82969
زیست آنلاین: محققان تلاش های خود را برای درک ارتباط بین تنوع زیستی و بیماری های نوظهور افزایش داده اند و از این اطلاعات برای پیش بینی و متوقف کردن شیوع بیماری هادر آینده استفاده می کنند.
چرا جنگل زدایی و انقراض احتمال بیماری های همه گیر را افزایش می دهد
به گزارش زیست آنلاین، با کاهش جنگل ها و از بین رفتن تنوع زیستی برای ساخت زیرساخت های بیشتر توسط انسان ها، خطر ابتلا به بیماری های همه گیری مانند کووید ۱۹ افزایش می یابد.

بسیاری از اکولوژیست ها مدتهاست که به این موضوع دقت کرده اند، اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که چرا در حالی که برخی گونه ها در حال انقراض هستند، برخی دیگر که تمایل به بقا دارند، مانند موش ها و خفاش ها، میزبان پاتوژن های خطرناک و بالقوه ای هستند که به انسان منتقل می شوند.

تجزیه و تحلیل حدود 6،800 اجتماع زیست محیطی در 6 قاره، نشان می دهد که روند توسعه انسان و از بین رفتن تنوع زیستی، با شیوع بیماری ها در ارتباط است.

کیت جونز، یکی از نویسندگان این مقاله می گوید: ما چندین دهه در مورد این موضوع هشدار داده ایم. اما کسی توجه نکرد.

بیشتر تلاشها برای جلوگیری از شیوع بیماریهای جدید تمرکز روی توسعه واکسن، تشخیص زودرس و مهار آن است، اما این مانند درمان علائم بدون پرداختن به علت اصلی است. کووید ۱۹ به روشن شدن لزوم بررسی نقش تنوع زیستی در انتقال بیماری ها کمک کرده است.

تحقیقات قبلی نشان داده است که شیوع بیماری هایی مانند سندرم حاد تنفسی (SARS) و آنفلوانزای مرغی که از حیوانات به انسان منتقل می شوند در چند دهه گذشته افزایش یافته است.

احتمالاً این پدیده نتیجه مستقیم افزایش تماس بین انسان، حیوانات وحشی و دام ها است، چرا که مردم به سمت مناطق توسعه نیافته حرکت می کنند.

مطالعه‌ای که در ماه آوریل توسط محققان دانشگاه استنفورد منتشر شد، نشان داد که جنگل زدایی و چند پاره شدن زیستگاه ها در اوگاندا باعث افزایش برخوردهای مستقیم بین نوعی میمون و مردم شده است. زیرا این میمون‌ها به محصولات زراعی و افرادی که قصد جمع آوری چوب را دارند، حمله میکنند.

منبع: nature

https://zistonline.com/vdcdnn0j.yt0x96a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما