تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب : 82954
زیست آنلاین: چین ده ها سال برای نجات پاندای غول پیکر صرف کرد و در سال های اخیر موفقیت واقعی را جشن گرفته است، اما این تلاش ها در محافظت از پلنگ ها و سایر گوشتخواران بزرگ که دارای زیستگاه های مشترک هستند، ناکام مانده است.
توجه به پاندا و بی توجهی به سایر گونه ها
به گزارش زیست آنلاین، وضعیت پانداها، در سال 2016 از "در معرض خطر" به "آسیب پذیر" تغییر یافته است که نشان می دهد چندین دهه تلاش چین برای حفاظت از این گونه نتیجه داده است.

با این حال، براساس مطالعه جدیدی که توسط یک تیم مشترک از چین و ایالات متحده انجام شد، در همین بازه زمانی تعداد برخی از گونه گوشتخواران به شدت کاهش یافته است که این امر به طور بالقوه اکوسیستم بزرگتر را در معرض خطر قرار می دهد.

در این مطالعه که در ژورنال Nature Ecology & Evolution منتشر شده است، 73 منطقه محافظت شده در چین از جمله 66 زیستگاه پاندا مورد بررسی قرار گرفته است.

پاندا ها در چین به عنوان یک گونه چتر شناخته می شوند. به این معنی که متخصصان معتقدند که اقدامات برای محافظت از پاندا ها به محافظت از گونه های دیگر و همچنین اکوسیستم بزرگتر کمک می کند.

این نظریه ممکن است در مورد برخی از گونه ها، مانند گوشتخواران کوچک صادق باشد اما در مورد گوشتخواران بزرگ که دارای نیازها و رفتارهای مختلف زیستگاهی هستند، شکست خورده است و اکنون این گونه ها مورد تهدید قرار گرفته اند.

محققان با استفاده از داده های تاریخی و بررسی دوربین های مداربسته دریافتند چهار گونه پلنگ، پلنگ برفی، گرگ و نوعی سگ وحشی، از زمان نصب دوربین ها در حدود 50 تا 60 سال پیش، از بسیاری از این زیستگاه ها ناپدید شده اند.

پلنگ های برفی از 38 درصد زیستگاه ها ناپدید شده اند. این رقم برای گرگ ها 77 درصد، برای پلنگ ها 81 درصد و برای DHOLE که یک نوع سگ وحشی است، رقم باورنکردنیه 95 درصد است.

منبع: cnn

https://zistonline.com/vdchkwn6.23nimdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما