تاریخ انتشار :سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب : 82917
زیست آنلاین: کاستاریکا اولین کشور گرمسیری است که جنگل زدایی را متوقف و روند آن را متعاقبا معکوس کرده است. آیا این کشور می تواند الگویی برای کشورهای جهان باشد؟
کاستاریکا در مقابله با جنگل زدایی می تواند الگویی برای جهانیان باشد
به گزارش زیست آنلاین، در دهه 1940، 75 درصد از وسعت کاستاریکا را جنگلهای سرسبز پوشانده بود. اما اره برقی ها روشن و زمین ها برای کاشت محصولات زراعی و دامپروری جنگلها را از درختان خالی کرد. برآورد ها نشان می دهد که تا سال 1987 بین نیم تا یک سوم پوشش جنگلی این کشوراز بین رفت.

خیلی زود دولت اقدامات سخت گیرانه ای برای مقابله با جنگل زدایی انجام داد. در سال 1996، قطع درختان بدون مجوز از مقامات مسئول غیر قانونی اعلام شد. امروزه حدود 60 درصد از زمین ها بار دیگر به جنگل تبدیل شده اند. جنگل های ابری، قله های کوهستانی این کشور را در برگرفته، خطوط جنگلی بارانی، سواحل جنوب و جنگل های خشک، شمال شرقی را پوشش داده است. این اقلیم غنی حدود نیم میلیون گونه گیاهی و جانوری را در خود جای داده است.

استفاده از جنبه اقتصادی باعث موفقیت کاستاریکا شد. با اعلام ممنوعیت جنگل زدایی، دولت این کشور به کشاورزانی که از تالاب ها، گونه های جانوری محافظت کنند یا دی اکسید کربن را به دام بیندازند، مبالغی پرداخت می کند.

هزینه های این برنامه به طور عمده از مالیات بر سوخت های فسیلی تامین شد. در طول بیست سال گذشته، 500 میلیون دلار به صاحبان زمین پرداخت گردید.

در این برنامه بیش از یک میلیون هکتار از جنگل ها که معادل یک پنجم از وسعت این کشور است، حفظ و حدود 7 میلیون درخت کاشته شد.

طبیعت فوق العاده این کشور باعث شده است که سالانه 3 میلیون گردشگر برای دیدن کوه ها، جنگل ها و طبعیت به کاستاریکا سفر کنند. نکته جالب این است که جمعیت این کشور تنها 5 میلیون نفر است.

سال گذشته، صنعت گردشگری تقریباً 4 میلیارد دلار درآمد برای کاستاریکا ایجاد کرد. این صنعت، بطور مستقیم و غیرمستقیم بیش از 8 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد و حداقل 200 هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند.

منبع: cnn

https://zistonline.com/vdcguy97.ak9xq4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما