تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : 82846

تولید بیش از 13 میلیون تن گاز دی اکسید‌کربن در تهران ظرف‌یکسال

پرداخت پاداش نقدی کاهش مصرف برق در ساعات اوج بار
تهران، ابرشهری با جمعیت میلیونی، مرکز استقرار مراکز مهم سیاسی، نظامی و امنیتی است. با باور به این مهم که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های حال حاضر، تأمین انرژی در عین حراست از محیط زیست است پی خواهیم برد تأمین برق مصرفی این کلانشهر به‌عنوان یک انرژی زیربنایی از مهم‌ترین چالش‌های پیش رو در صنعت برق کشور و از مهم‌ترین نگرانی‌های دوستداران محیط زیست است.
تولید بیش از 13 میلیون تن گاز دی اکسید‌کربن در تهران ظرف‌یکسال
به گزارش زیست آنلاین، وجود حدود 4.5 میلیون مشترک، کنترل پایداری شبکه توزیع برق تهران را دشوار کرده است. در این میان فرارسیدن فصل گرما نیز، رشد شتابان مصرف برق را به‌دلیل ورود ناگهانی سامانه‌های سرمایشی به مدار مصرف به‌دنبال دارد.

ضرورت تأمین برق پایتخت به منظور رفاه و آسایش شهروندان، جلوگیری از بروز اشکال در فرآیندهای امنیتی و انتظامی و قطع برق سفارتخانه‌ها و مراکز بین‌المللی و پاسداشت چهره برون مرزی کشور، ایجاب می‌کند متخصصان و کارشناسان شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در تمام طول سال در حال برنامه‌ریزی به منظور گذر ایمن از فصل گرما باشند. در راستای دستیابی به این هدف هرساله طرح‌های متعدد فنی و فرهنگی در این شرکت به مرحله اجرا در می‌آید. جدا از اقداماتی که به منظور کاهش تلفات شبکه، بهبود توزیع جریان و جلوگیری از افت ولتاژ بواسطه توسعه و بهبود تجهیزات انجام می‌شود بخش قابل توجهی از فعالیت‌ها، متمرکز بر برنامه‌های پاسخگویی بار است که موفقیت این دسته از طرح‌ها نیازمند همکاری متقابل و متعهدانه مشترکان در تهران است.

یکی از مهم‌ترین طرح‌های پاسخگویی بار، مدیریت مصرف بار مشترکان بزرگ بویژه ادارات و صنایع به منظور کاهش مصرف برق در ساعات اوج بار است. ساعات اوج بار در تهران، از ساعت 12 تا 16 و 20 تا 23 است. بخش مهمی از مصرف برق در ساعات اوج میان روز متعلق به ادارات و دستگاه‌های اجرایی پایتخت است. در این راستا با پیگیری‌های کارکنان شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، تفاهمنامه‌هایی با این دسته از مشترکان امضا می‌شود که به موجب آن در ازای کاهش مصرف برق در ساعات اوج بار و کمک به کنترل پیک بار تهران، از مزایای مقرر، برخوردار خواهند شد. 250 اکیپ عملیاتی نیز روزانه وظیفه مراجعه به ادارات و ارزیابی میدانی عملکرد آنان و در عین حال ارائه آموزش‌های لازم را بر عهده دارند. امسال در این راستا، طرح متفاوتی نیز به مرحله اجرا درآمده است.

در این طرح با به کارگیری فناوری‌های مبتنی بر اینترنت اشیا، مصرف برق دستگاه‌های سرمایشی نهادهای عمومی دارای تفاهمنامه با شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، کنترل و در صورت نیاز، با تغییر دما یا خروج از مدار مصرف از راه دور، میزان مصرف برق در ساعات اوج بار کاهش خواهد یافت. باید توجه داشت رشد روز افزون تکنولوژی، بستری مناسب را برای استفاده از فناوری‌های روز به منظور کنترل بهینه مصرف انرژی در شهرهای بزرگ فراهم کرده و شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ نیز تلاش دارد تا در این زمینه، مجموعه‌ای نوآور و پیشتاز باشد. این مهم امسال با فعال‌سازی طرح نوینی به‌عنوان تجمیع‌کننده بار، تحقق پیدا کرده. طرحی که ضمن کاهش مصرف برق در ساعات اوج مصرف، می‌تواند به اشتغال زایی نیز کمک قابل توجهی کند.

در این طرح که در بستر اهداف وزارت نیرو به منظور استفاده از راهکارهای نوین مدیریت و بهره‌وری انرژی و به کارگیری استارتاپ‌ها و استفاده از ظرفیت‌های جوانان، اجرایی شده است، متقاضیان حقیقی و حقوقی پس از شرکت در فراخوان صادره و بررسی مدارک ارسالی، انتخاب و پس از عقد قرارداد با اجرای طرح‌های ابتکاری به انتخاب خود و با هماهنگی و تأیید این شرکت، اقدام به جلب همکاری تعداد معینی از مشترکان خانگی و تجاری، که از قبل مشخص شده‌اند، به منظور کاهش مصرف برق در ساعات اوج بار خواهند کرد. با بررسی روند مصرف برق این دسته از مشترکان، طبق داده‌های ثبت شده در لوازم اندازه‌گیری و بر اساس میزان موفقیت کسب شده در کاهش مصرف برق در ساعات اوج بار، طبق قراردادهای تنظیم شده، پاداش نقدی به پیمانکاران پرداخت خواهد شد.

به گزارش روزنامه ایران، یکی دیگر از اقدامات انجام شده در تهران، نصب کنتورهای هوشمند برای مشترکان است. اقدامی که منجر شده در حدود نیمی از مصرف برق پایتخت از راه دور، لحظه به‌لحظه، رصد و ارزیابی شود. مشترکان دارای کنتور هوشمند هم قادرند با مراجعه به درگاه اینترنتی این شرکت به نشانی www.tbtb.ir منحنی مصرف خود را به شکل برخط مشاهده کنند. اگر در نظر بگیریم تأمین برق مورد نیاز تهرانی‌ها، تنها در سال 1398 بیش از 13 میلیون تن گاز دی اکسید کربن وارد محیط زیست کشور کرده است، اهمیت مقوله افزایش بهره‌وری انرژی، بیش از پیش بر ما آشکار خواهد شد.

https://zistonline.com/vdch-6n6.23nikdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما