تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب : 82828
زیست آنلاین: براساس گزارش جدید سازمان ملل، حداقل 10 میلیارد دلار طلا، پلاتین و سایر فلزات گرانبها در زباله دان های رو به رشد زباله های الکترونیکی که باعث آلودگی کره زمین می شوند، ریخته می شوند.
سالانه 10 میلیارد دلار در زباله های الکترونیکی رها می شود/ رشد 21 درصدی  زباله الکترونیک در جهان
به گزارش زیست آنلاین، طبق این گزارش، در سال 2019، 54 میلیون تن "زباله الکترونیکی" در سراسر جهان تولید شد که در 5 سال گذشته، رشد 21 درصدی را نشان می دهد.

این میزان زباله یعنی هر مرد، زن و کودک در کره زمین معادل 7.3 کیلوگرم زباله الکترونیکی تولید کرده است. البته که تولید در کشورهای ثروتمند بیشتر است.

مقدار این زباله الکترونیکی سه برابر سریعتر از جمعیت جهان در حال افزایش است و تنها 17 درصد از آن در سال 2019 بازیافت شد.

کالاهای الکترونیکی و برقی، از تلفن همرا و رایانه گرفته تا یخچال و کتری برقی در جوامع مدرن از ضروریات زندگی و باعث افزایش کیفیت زمین می شود. اما آنها اغلب حاوی مواد شیمیایی سمی هستند و افزایش تولید و ضایعات  به سلامتی انسان و محیط زیست آسیب رسانده و باعث دامن زدن به بحران آب و هوا می شود.

در این گزارش عدم وجود مقررات مشخص و طول عمر کوتاه محصولاتی که تعمیر آنها سخت یا غیرممکن است، عوامل اصلی وضع موجود شناخته شده اند. کارشناسان این وضعیت را یک "افتصاح جهانی کاملاً قابل پیشگیری" نامیده اند.

بیشترین زباله الکترونیکی، در شمال اروپا و 22.4 کیلوگرم به ازای هر نفر تولید شد. این مقدار در اروپای شرقی نصف بود. استرالیایی ها و نیوزلندی ها به ازای هر نفر 21.3 کیلوگرم زباله تولید کردند در حالی که در ایالات متحده و کانادا این رقم 20.9 کیلوگرم بود. این مقدار در آسیا و آفریقا به مراتب کمتر و به ترتیب  5.6 و 2.5 کیلوگرم به ازای هر فرد بود.

زباله الکترونیکی حاوی فلزاتی از جمله مس، آهن، طلا، نقره و پلاتین هستند که در این گزارش ارزش آن ها 57 میلیارد برآورد شده است. اما بیشتر آنها به جای جمع آوری برای بازیافت، دفن یا سوزانده می شوند. تخمین زده می شود ارزش فلزات گرانبها 14 میلیارد دلار باشد، اما در حال حاضر فقط 4 میلیارد دلار آن بازیافت می شود.

https://zistonline.com/vdch66n6.23niidftt2.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما