تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب : 82549
زیست آنلاین: از سال 2000، بعد از رشد سریع اقتصادی در چین و هند، ظرفیت نیروگاههای زغال سنگ جهان دو برابر شده و به حدود 2،045 گیگاوات (GW) رسیده است. 200 گیگاوات دیگر برای بهره برداری در آینده نزدیک در حال ساخت است و 300 گیگاوات نیز در دست برنامه ریزی برای اجراست.
نقشه نیروگاههای زغال سنگ جهان
به گزارش زیست آنلاین، اخیراً نیز به دلیل موجی از استهلاک و قدمت برخی از نیروگاهها 268 گیگاوات از نیروگاههای زغال سنگ در اتحادیه اروپا و ایالات متحده  بسته شده است. از طرف دیگر احداث واحدهای جدید همراه بوده است و این بدان معنی است که برای اولین بار تعداد نیروگاههای ذغال سنگ که در سراسر جهان فعالیت می کنند در سال 2018 کاهش یافت.

در حال حاضر213 گیگاوات دیگر درحال بسته شدن هستند و 19 کشور از 80 کشور دارای نیروگاه با سوخت زغال سنگ در جهان از جمله انگلستان و آلمان، برای تغییر سوخت زغال سنگ برنامه ریزی های لازم را انجام داده اند.

در همین حال، از سال 2014 به بعد تولید برق از زغال سنگ ثابت مانده است به همین دلیل این نیروگاهها ساعات کمتری فعالیت می کنند و این تولید پایین، موجب خروج ذغال سنگ از گردونه رقابت با سایر سوخت ها می شود. امروز ساختن نیروگاه های جدید بادی و خورشیدی ارزان تر از آن است که نیمی از نیروگاه های زغال سنگ موجود بکار خود ادامه دهند.

نکته مهم در مسیر سوخت ذغال سنگ، مقابله با تغییرات آب و هوایی است. طبق تجزیه و تحلیل هایی که اخیر انجام شده است، از آنجا که قرار است در این دهه گرمایش زمین به کمتر از 1.5 درجه سانتیگراد برسد، استفاده از زغال سنگ باید تا سال 2030 حدود 80 درصد کاهش یابد.

برای روشن شدن این داستان، Carbon Brief  گذشته، حال و آینده همه نیروگاه های زغال سنگ جهان را با استفاده از نقشه ترسیم کرده است. جدول زمانی اینتراکتیو بالای نقشه، نیروگاههای در حال کار، موقعیت مکانی و همچنین ظرفیت جدید برنامه ریزی شده برای آنها بین سال های 2000 تا 2019 را نشان می دهد.

این نقشه از ابتدای انتشار در سال 2018 با استفاده از آخرین داده های Global Tracker Plant Coal Plant به طور مرتب بروزرسانی شده است. این ابزار کاربردی حدود 10،000 نیروگاه ذغال سنگ بسته شده، عملیاتی و برنامه ریزی شده که مجموعا حدود 3000 گیگاوات (GW) در 99 کشور جهان تولید دارند را نشان می دهد.

انتشار  گازهای گلخانه های از زغال سنگ داده های آژانس بین المللی انرژی و تجزیه و تحلیل های اخیرCarbon Brief نشان می دهد با وجود اینکه ظرفیت زغال سنگ همچنان در حال افزایش است، اما انتشار CO2 ناشی از آن کاهش یافته است. در طول سالهای 2014-2019 با وجود افزایش 1.4 درصدی تولید زغال سنگ،  میزان انتشار CO2  آن ثابت بوده است.

علی رغم افزایش تولید زغال سنگ، نیروگاه های موجود ساعات کمتری در حال کار هستند. در سال 2019 این نیروگاه ها به طور متوسط، حدود نیمی از زمان و با 53.5 درصد ظرفیت تولید برق فعالیت داشته اند. این روند در ایالات متحده (49٪) ، اتحادیه اروپا (37٪) ، چین (49٪) و هند (57٪) بوده است.

کشورها و مناطق کلیدی حدود 80 کشور برای تولید برق از زغال سنگ استفاده می کنند که در سال 2000 این تعداد 66 کشور بوده است. از آن زمان تا کنون، 15 کشور برای اولین بار ذغال سنگ را به ظرفیت تولید برق خود اضافه کرده اند و یک کشور (بلژیک) آن را حذف کرده است.

19کشور دیگر که 5٪ از ظرفیت فعلی را بر عهده دارند، با پیوستن به ائتلافی به رهبری انگلستان و کانادا متعهد شده اند ذغال سنگ را حذف کنند. این کشورها شامل آلمان، پنجمین کشور جهان برای تولید برق از زغال سنگ که حدود 2٪ از کل تولید جهان را تشکیل می دهد می شود. در همین حال، 13 کشور از جمله مصر امیدوارند که در آینده به باشگاه نیروگاههای ذغال سنگ بپیوندند که اسامی آنها در جدول زیر نشان داده شده است.

چند کشور کلیدی در مصرف زغال سنگ گوی سبقت را از دیگران ربوده اند. 10 کشور برتر جهان که در سمت چپ جدول زیر نشان داده شده است، 86 درصد از کل آمار جهانی را به خود اختصاص داده اند.

 رتبه بندی کشورهای کلیدی در مصرف زغال سنگ

منبع:carbonbrief

 

 

 

https://zistonline.com/vdchwmn6.23nikdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما