تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۰۷:۴۰
کد مطلب : 82501
زیست آنلاین: با ادامه بیماری همه گیر ویروس کرونا یا همان COVID-19 و تأثیرات منفی آن بر سلامتی انسان و تشدید اقتصاد جهانی، کشورها و دولتها با یک امر ضروری به نام مدیریت پسماند رو به رو هستند که شامل ضایعات پزشکی، خانگی و سایر زباله های خطرناک می شود و لازم است به منظور به حداقل رساندن تأثیرات ثانویه احتمالی آن بر سلامتی انسان و محیط زیست بطور جدی پیگیری شود.
به گزارش زیست آنلاین، در حین شیوع جنین بیماری هایی، بسیاری از انواع زباله های پزشکی و خطرناک از جمله ماسک های آلوده ، دستکش و سایر تجهیزات محافظتی به همراه حجم بیشتری از موارد غیر آلوده تولید می شوند. مدیریت نادرست این پسمانده و زباله ها می تواند تبعات پیش بینی نشده و ناخوسته ای بر سلامت انسان و محیط زیست ایجاد کند.

بنابراین جابجابی ایمن و دفع نهایی آن ها اقدامی اساسی و مهم در شرایط اضطراری است. مدیریت مؤثر زباله های پزشکی و بهداشتی به شناسایی مناسب، جمع آوری، جداسازی، انبارش، حمل و نقل و جابجایی مطمین، بازیافت و دفع و همچنین ضد عفونی عوامل و دستگاه های درگیر، محافظت از پرسنل و آموزش نیاز دارد. کنوانسیون بازل سازمان ملل درباره مدیریت زباله های بیولوژیکی و بهداشتی شامل اطلاعات، رهنمودهای فنی و جنبه های عملی مدیریت پسماند برای به حداقل رساندن خطرات برای سلامتی انسان و محیط زیست است.

مدیریت زباله های خانگی نیز ممکن است در شرایط اضطراری COVID-19 بسیار مهم می باشد. زباله های پزشکی مانند ماسک های آلوده، دستکش، داروهای استفاده شده یا منقضی شده و سایر موارد به راحتی با زباله های خانگی مخلوط می شوند، اما باید به عنوان زباله های خطرناک با آنها رفتار شده و به طور جداگانه دفع شوند. این پسماندهای درمانی باید از سایر زباله های خانگی جدا شده و توسط اکیپ های ویژه شهرداری یا اپراتورهای مدیریت پسماند جمع آوری شوند. ضوابط مربوط به ویژگیهای بازیافت یا دفع چنین زباله هایی به تفصیل در برگه اطلاعات کنوانسیون به نام Factsheet on Healthcare or Medical Waste آورده شده که در آدرس زیر قابل مشاهده است.
www.basel.int/Implementation/CountryLedInitiative/EnvironmentallySoundManagement/ESMToolkit

رالف پایت، دبیر اجراییBRS ، اظهار داشت: "همه گروه های جامعه جمع شده اند تا بتوانند برای مقابله با ویروس کرونا و عوارض و پیامدهای آنراهکارهای مناسبی بیابند و تأثیرات انسانی و اقتصادی COVID-19  را در سراسر جهان به حداقل برسانند. در مقابله با این چالش عظیم و بی سابقه، از تصمیم گیران بین المللی، ملی، استانی و شهری باید تمام تلاش خود را بکنند تا از مدیریت پسماند ویژه ی ضایعات و باقیمانده های منابع پزشکی و خانگی استفاده شود. در حقیقت، به منظور اطمینان از به حداقل رساندن تأثیرات پسماندها بر سلامتی انسان و محیط زیست باید روشهای جمع آوری زباله های خطرناک بکار گرفته شود. "

منبع:unenvironment.

 

https://zistonline.com/vdcfytdc.w6d0xagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما