تاریخ انتشار :يکشنبه ۹ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 81138
در حالی که رهبران جهان در اجلاس گروه ۲۰ در اوساکای ژاپن یک توافقنامه مربوط به تغییرات اقلیمی مشابه توافقنامه‌ای که سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) در آرژانتین به تصویب رسید را امضا کرده‌اند، آمریکا بار دیگر از تعهد نسبت به مقابله با تغییرات اقلیمی امتناع ورزید. همچنین، وزیر امور خارجه فرانسه از تقویت همکاری پاریس و پکن در زمینه‌های آب و هوایی خبر داده و اعلام کرده که فرانسه و چین امیدوارند تا کشورهای دیگر نیز به تلاش‌های آن‌ها در این زمینه بپیوندند.
امتناع آمریکا از مقابله با تغییرات اقلیمی و همکاری پاریس و پکن در مبارزه با آن
به گزارش زیست آنلاین، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز شنبه از امضای این توافقنامه مربوط به تغییرات اقلیمی توسط رهبران جهان در اجلاس  گروه ۲۰ در اوساکای ژاپن خبر داده و در حاشیه این اجلاس اعلام کرد: ما متنی مشابه با توافقنامه آرژانتین داریم که آن را توافق ۱+۱۹ نامیده‌ایم.

به گفته مرکل در حالی که  ایالات متحده تصمیم ۱۹ عضو دیگر گروه ۲۰ را برای مبارزه با تغییرات اقلیمی پذیرفته است اما خود را به اجرای آن متعهد نکرده است.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن نیز تایید کرده که رهبران این کشورها با وجود "تفاوت‌های بزرگ" در دیدگاه‌های اعضای این گروه به زمینه‌های مشترک در مورد تغییرات اقلیمی دست یافته‌اند.

در جلسه گروه ۲۰ در بوئنوس آیرس، اکثر کشورها تعهد خود را نسبت به توافقنامه پاریس ۲۰۱۶ در زمینه مبارزه با تغییرات اقلیمی تأیید کردند. آن‌ها توافق را "غیر قابل برگشت" اعلام کرده و به اجرای کامل آن متعهد شدند.

با این حال ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که با کنار گذاشتن تعهدات خود از توافقنامه پاریس کناره‌گیری کرده و "تعهد قوی خود را نسبت به رشد اقتصادی و دسترسی به انرژی و امنیت" با قاطعیت تصدیق می‌کند.

هدف احتمالی انتشار "صفر خالص" تا سال ۲۰۵۰ میلادیبنا بر گزارش دویچه‌وله، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با مورد ستایش قرار دادن توافقنامه جدید اقلیمی در جمع خبرنگاران در ژاپن اعلام کرد این توافقنامه قابل بازگشت نخواهد بود.

مرکل اضافه کرد که برخی از رهبران حاضر در اوساکا پیش از این نیز اعلام کرده بودند که تمایل دارند تعهدات خود را برای محدود کردن گازهای گلخانه‌ای با هدف "انتشار صفر خالص" تا سال ۲۰۵۰ میلادی افزایش دهند.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین نیز در پی مذاکرات اقلیمی در اجلاس گروه ۲۰ با همتای فرانسوی خود، ژان-ایو لو دریان و دبیر کل سازمان ملل، آنتونیو گوترش اظهار داشت: از دیدگاه ما  تغییرات اقلیمی سرنوشت بشریت را تعیین می‌کند، بنابراین ضروری است که نسل ما انتخاب‌های مناسبی را انجام دهد.

کارشکنی‌های آمریکا برای تضعیف توافقنامه اقلیمیدر حالی که ژاپن در اجلاس گروه ۲۰ تلاش داشت تا با تنظیم متنی متعادل، فرمولی برای رضایت تمامی کشورهای عضو بیابد، کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواستار زبانی قوی‌تر در این توافقنامه شده و دولت آمریکا نیز به دلیل شک و تردیدهای همیشگی خود نسبت به تغییرات اقلیمی تلاش کرد تا متحدان خود را در امضای این توافقنامه به شک و تردید بیندازد.

ایالات متحده برخی از  کشورها  از جمله عربستان سعودی، برزیل و ترکیه را برای امضا نکردن این متن تحت فشار گذاشته و موجب نگرانی ژاپن در به تصویب رساندن این توافقنامه شد.

با توجه به توقفی که در روند به امضا رسیدن این توافقنامه اقلیمی با اعتراضات آمریکا به وجود آمد، یکی از نمایندگان فرانسه قسمت مذاکرات در زمینه تغییرات اقلیمی را سخت‌ترین بخش اجلاس گروه ۲۰ در سال جاری دانسته است و از همین رو اعلام کرده که کشورهای اروپایی باید عزم ملی خود و اتحاد اروپایی‌شان را برای به نتیجه رساندن روند مقابله با تغییرات اقلیمی نشان دهند.

بنا بر گزارش فرانس ۲۴، با وجود آن که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقدامات ذکر شده در توافقنامه اقلیمی اخیر با توجه به نگرانی روزافزون در مورد تاثیرات زیست محیطی و خطرات تغییرات اقلیمی کافی نیست، اما این توافقنامه ایده‌آل‌ترین توافقی است که در کنار مخالفت‌های آمریکا و کارشکنی‌های کشورهایی مانند عربستان سعودی و برزیل می‌توانست میان کشورهای عضو گروه ۲۰ صورت بگیرد.

قرارداد پاریسهمکاری پاریس و پکن برای مبارزه با تغییرات اقلیمیوزیر امور خارجه فرانسه از تقویت همکاری پاریس و پکن در زمینه‌های آب و هوایی خبر داده و اعلام کرده که فرانسه و چین امیدوارند تا کشورهای دیگر نیز به تلاش‌های آن‌ها در این زمینه بپیوندند.

 "ژان-ایو لو دریان"، وزیر امور خارجه فرانسه در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در اوساکای ژاپن اعلام کرد: چین و فرانسه در چارچوب آماده‌سازی پانزدهمین نشست کنفرانس طرفین کنوانسیون تنوع زیستی COP۱۵ که در چین برگزار می‌شود، با یک‌دیگر همکارهایی قوی خواهند داشت و ما باور داریم که تمامی بازیگران این نشست نیز با ما همراه خواهند شد.

در همین حال "وانگ یی"، وزیر امور خارجه چین مذاکرات "بسیار موفق" درباره تغییرات اقلیمی را با همتای فرانسوی خود، ژان-ایو لو دریان و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در اوساکای ژاپن برگزار کرده است.

وانگ یی ضمن این که از کشورهای دیگر خواستار اجرای کامل تعهدات خود در توافقنامه اقلیمی پاریس شده، اعلام کرده که اخیرا در یک نشست سه جانبه بسیار موفق در زمینه تغییرات اقلیمی به نتیجه رسیده‌اند و به مبادلات صادقانه و عمیقی در مورد مبارزه با تغییرات اقلیمی و حتی دیگر زمینه‌های رایج‌تر دست یافته‌اند.

وی در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ هم‌چنین اظهار داشته که تمامی کشورها باید اقدامات خود را در زمینه‌های اقلیمی و به ویژه در تعهدات خود در توافقنامه اقلیمی پاریس تقویت و تشدید کرده و این اولویتی فوری برای همگان است.

یی با اشاره به این که تغییرات اقلیمی تهدیدی قریب الوقوع است، گفت: تمامی کشورها باید فرصت را غنیمت شمرده و  تمام منابع موجود را در اختیار بگیرند تا اقدامات خود را سریعا تا سال ۲۰۲۰ میلادی تقویت کنند.

این دیپلمات ارشد در ادامه صحبت‌های خود در این اجلاس بیان کرد: ما باید تلاش‌های خود را به منظور مقابله با تغییرات اقلیمی و بهبود روش‌هایی برای توسعه اقتصاد و تسریعِ گذار به توسعه سبز و غیر کربنی در جهت توسعه پایدار به کار گیریم.

وزیر امور خارجه چین در پایان با "چالش جهانی" دانستن تغییرات اقلیمی، از جامعه بین‌المللی خواسته است که به طور جمعی با این مشکل به مقابله بپردازند.

توافقنامه اقلیمی پاریس که در حصار کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد برای تغییرات اقلیمی تدوین شده است،  در چهارم نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی به اجرا درآمد و از میان ۱۹۷ نماینده، ۱۸۴ نفر آن را به تصویب رساندند.

این توافقنامه‌، هدفِ حفظ افزایش دمای جهانی به کمتر از دو درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطوح پیش صنعتی از طریق کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را دنبال می‌کند.

پیش‌تر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده، یکی از کشورها با بیشترین میزان انتشار کربن در جهان از توافقنامه پاریس در مورد تغییرات اقلیمی کناره‌گیری خواهد کرد و دولت واشینگتن نیز در چهارم اوت سال ۲۰۱۷ میلادی رسما این تصمیم خود را به سازمان ملل متحد اعلام کرد.

بنا بر گزارش اسپوتنیک، با این حال این کشور تا چهارم نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی نمی‌تواند رسما از این توافقنامه خارج شود.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

نابرابری اقتصادی ناشی از گرمایش

آیا برای اجتناب از فجایع اقلیمی آماده ایم

بحران‌ های زیست‌ محیطی، آلودگی خاک و آلودگی صوتی

بحران‌ های زیست‌ محیطی و آلودگی های آب

بحران‌ های زیست‌ محیطی و آلودگی های هوا

 

https://zistonline.com/vdcaa6na.49n6e15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما