تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 80810
در روشهای قدیمی،‌ برق یا از سوختهای فسیلی تولید می شود و یا از آب که در آن نیز سوخت فسیلی به مصرف می رسد و آلودگی های زیادی را برای محیط زیست ایجاد می کند. به همین دلیل و به خاطر خطر تغییرات اقلیمی،‌ دانشمندان در تلاشند تا با ابداع روشهای جدید برق پاک تولید کنند.
چند روش زیست محیطی برای تولید برق
به گزارش زیست آنلاین، یک وسیله نقلیه پدالی میکرو ابداع شده که با پدال زدن کاربر برق تولید می کند. این وسیله نقلیه بدنه ای از جنس فایبر گلاس دارد و می تواند با سرعت ۲۵ کیلومتر برساعت حرکت کند. تولید برق از آب بدون آلوده کردن محیط زیست چالش مهمی است که محققان هندی با استفاده از باتری‌های هیدروالکتریکی بر آن غلبه کرده اند.

وسیله نقلیه ای که با پدال زدن برق تولید می کندبه نقل از نیواطلس، خودروهای Messerschmitt Kabinenroller یکی از عجیب‌ترین وسایل حمل و نقل بودند. این خودروهای میکرو در دهه ۱۹۵۰ میلادی ساخته می‌شدند. ۵ سال قبل اعلام شد یک وسیله نقلیه الکتریکی-پدالی میکرو جدید به نام Veloschmitt در حال ساخت است. البته این مدل هم اکنون موجود نیست اما جانشین آن در حال تولید است.

این خودرو Veloschmitt نام داشت و در حقیقت یک «ولوموبیل» دو نفره بود. ولوموبیل یک سه چرخه با بدنه‌ای آیرودینامیکی است.

پس از ورشکستگی شریک اسلوانیایی سازنده Veloschmitt، تولید وسیله نقلیه متوقف شد. اکنون طراحان Veloschmitt اعلام کرده اند با دیدیر هلمزتتر فرانسوی و مارکوس فون در ول (طراح ولوموبیل) همکاری می‌کنند تا این طرح اولیه را دوباره بسازند. این بار طرح مذکورKR ۲۵-E نام گرفته است.



KR ۲۵-E یک وسیله نقلیه تک نفره است که موتور الکتریکی ۳۶ ولت / ‏‬ ۲۵۰ واتی دارد و انرژی پدال زدن فرد را به برق تبدیل می‌کند. این وسیله نقلیه می‌تواند با سرعت ۲۵ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. نیروی الکتریسیته نیز از طریق یک باتری لیتیوم یونی تأمین می‌شود. می‌توان با اضافه کردن یک پک باتری دیگر مدت زمان استفاده از وسیله نقلیه با یکبار شارژ را از ۶۰ به ۸۰ کیلومتر رساند.

بدنه وسیله نقلیه از کامپوزیت فایبرگلاس ساخته شده است. وزن کل این وسیله نقلیه ۸۵ کیلوگرم است و می‌تواند وزن ۱۲۰ کیلوگرم را حمل کند. این وسیله نقلیه شامل ترمز هیدرولیک، صفحه کنترل ال ای دی، نشانگرهای مختلف، چرخ‌هایی از جنس کربن کامپوزیت و صندوق بار است.

اکنون KR ۲۵-E توسط شرکت فرانسوی iDMOOVE تولید می‌شود قیمت آن ۱۲۸۰۰ یورو تعیین شده است.

تولید برق از آب بدون آلوده کردن محیط زیستبه نقل از تک اکسپلوریست، تولید برق از منابع انرژی تجدیدپذیر با توجه به تشدید آلودگی محیط زیست و تداوم گرمایش کره زمین اهمیت فراوانی دارد. پیش از این برای تهیه برق با استفاده از آب، از باتری‌های لیتیومی و اسید سرب استفاده می‌شد که علاوه بر سمی بودن، قابلیت انفجار را نیز دارا بودند. گرانی باتری‌های یادشده و وارد آوردن آسیب به محیط زیست از جمله دیگر خطرات استفاده از این باتری‌ها محسوب می‌شد.

دانشمندان آزمایشگاه ملی فیزیک شهر دهلی نو در هند، روش تازه ای را برای تولید برق از طریق آب در دمای عادی بدون استفاده از هیچ گونه ماده شیمیایی ابداع کرده اند. بدین منظور از باتری خاصی موسوم به باتری هیدروالکتریک استفاده می‌شود که انرژی حاصل از قطرات چکیده شده آب بر روی سطح خود را به برق مبدل می‌کند.

این باتری قادر به تولید یک چهارم آمپر جریان برق در مداری با قدرت یک وات است که برای روشن کردن یک پنکه پلاستیکی کوچک کفایت می‌کند.

در سطح باتری یادشده از فریت منیزیم غیر فشرده برای تقسیم خودکار مولکول‌های آب به هیدرونیم (H۳O) و هیدروکسید (OH)در زمان چکیده شدن قطرات استفاده شده است. همچنین الکترودهایی از جنس نقره و روی برای تکمیل فرایند تولید برق به کار می‌روند. هنوز مشخص نیست تجاری سازی این محصول به چه مدت زمان نیاز دارد.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

تولید برق با الهام از عمل تنفس

دستگاه ایرانی تبدیل کامل پسماند به انرژی الکتریکی

پنجره و میز‌هایی با توانایی با تولید برق

بررسی وضعیت تولید برق از زباله در ایران و جهان

https://zistonline.com/vdcgz797.ak9zq4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما