تاریخ انتشار :پنجشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 80596
سازمان فضایی ایالات متحده (ناسا) با انتشار تازه ترین تصاویر ماهواره ای خود از دریاچه ارومیه اعلام کرد که در پی بارندگی های اخیر دریاچه ارومیه دوباره جان گرفته است. افزایش حجم ورودی آب و کاهش شوری منجر به بهبود شرایط دریاچه ارومیه و منجر به احیای آبزیانی همچون «آرتمیا»، «فیتوپلانگتون ها» و «جلبک دونالیلا» شده است.
با جان گرفتن دریاچه ارومیه آرتمیا احیا شد
به گزارش زیست آنلاین، تصاویر سایت ناسا دریاچه ارومیه را قبل و بعد از بارندگی های اخیر نشان می دهد که از وضعیت رو به بهبود دریاچه ارومیه در چهار ماه اخیر حکایت دارد. «ناسا» در مطلبی که در وب سایت خود منتشر کرد، آورده است: با بارندگی های سیلابی اخیر سطح آب این جواهر آبی که به نگین فیروزه ای آذربایجان شهرت دارد، افزایش چشمگیری داشته است. سازمان فضایی ایالات متحده در ادامه با بیان این مطلب که وسعت دریاچه ارومیه در بیشترین مقدار ثبت شده مساحتی به وسعت پنج هزار کیلومترمربع را شامل می شود، اعلام کرد: طبق آخرین تصاویر ماهواره ای مساحت کنونی این دریاچه سه هزار کیلومترمربع و ۲ برابر مساحت زمان مشابه در سال گذشته است.

دریاچه ارومیه دوباره جان گرفتاین سازمان همچنین با مقایسه تصاویر دریاچه ارومیه توسط ماهواره «terra» ناسا که در طول یک سال گذشته عکسبرداری شده است، اعلام کرد: با ورود آب بارندگی های پاییز سال گذشته و بهار امسال به دریاچه ارومیه سطح آب این دریاچه ۶۲ سانتی متر نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
«ناسا» همچنین بارندگی های اخیر در کشور را در ۵۰ سال گذشته بی سابقه اعلام کرد و نوشت: با وقوع بارش های فصلی ۳۱ استان ایران در ماه گدشته درگیر سیلاب بود.

دولت با هدف هدایت مستمر آب به دریاچه و تثبیت وضعیت آن طرح های متعددی را در استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان اجرا کرده که بخشی از آنها به زودی افتتاح می شود اما لایروبی ۲۴۵ کیلومتری ۱۴ رودخانه در این استانها با ۴۳۷ میلیارد تومان هزینه، اصلی ترین دلیل افزایش حجم آب این دریاچه در روزهای اخیر است.
دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.
همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح های مختلف نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.

تصویر ناسا از وضعیت دریاچه ارومیهبارش های بهاری، آرتمیای دریاچه ارومیه را احیا کردرئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور وابسته به موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ایران اعلام کرد: افزایش حجم ورودی آب و کاهش شوری منجر به بهبود شرایط دریاچه ارومیه و منجر به احیای آبزیانی همچون «آرتمیا»، «فیتوپلانگتون ها» و «جلبک دونالیلا» شده است.

«علی نکویی فرد» در گفت و گو با ایرنا افزود: در پی بارش های اخیر ارتفاع دریاچه ارومیه نسبت به مهرماه سال ۹۷ یک متر و ۲۰ سانتی متر و نسب به مدت مشابه اردیبهشت ماه سال قبل ۷۵ سانتی متر افزایش یافته است.
وی با بیان این که وسعت دریاچه به دو هزار و ۹۴۴ هزار کیلومتر مربع رسیده است، اظهار داشت: در واقع نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۶۸ کیلومتر مربع افزایش پیدا کرده است.
به گفته وی، حجم آب دریاچه به سه میلیارد و ۹۲۰ میلیون مترمکعب رسیده درحالی که پیش از این حجم دریاچه یک میلیارد و ۹۹۰ میلیون مترمکعب بود و به طور تقریبی ۱.۵ تا ۲ برابر افزایش حجم را نشان می دهد.
اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه برای لایروبی رودخانه ها، تغییر الگوی کشت و مکانیزاسیون مزارع، در افزایش ورودی آب دریاچه ارومیه تاثیری مثبت داشته است.

مشاهده نخستین ناپلی آرتمیا پس از سالهارئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور تصریح کرد: در نمونه گیری های اواخر اسفندماه سال ۹۷ برای نخستین بار پس از سالها نخستین سیست آرتمیا (تخم) و ناپلی آرتمیا (نوزاد ) مشاهده شد که به تازگی نمونه های بلوغ یافته آن نیز در دریاچه ارومیه دیده شده است.

وی یکی از علت های تولید آرتمیا را کاهش یک سومی شوری آب دریاچه ارومیه دانست و گفت: پیش از این دریاچه ارومیه دارای ۴۲۰ گرم شوری در یک لیتر آب بود که با بارش های اخیر میزان شوری در مناطق مختلف بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ گرم در لیتر شده است که شرایط محیطی حاکم بر دریاچه ارومیه نشان می دهد که چرخه جدید زندگی در این دریاچه در حال شکل گیری است.

وی اضافه کرد: همچنین با افزایش غذا برای آرتمیا، شرایط برای تولید و تکثیر حتی در دمای پایین آب فراهم شده است؛ به طوری که آرتمیا در دمای بین ۱۷ تا ۲۷ درجه سانتی گراد و شوری بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ گرم در لیتر تکثیر پیدا می کند اما اخیرا آرتمیا در دمای ۱۳ درجه سانتی گراد نیز رشد می کند.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور، گفت: در ماه های اخیر میزان جلبک دونالیلا و سایر فیتوپلانگتون های دریاچه رشد چشمگیری پیدا کرده است، به طوری که در فروردین ماه سال ۹۷، میزان جلبک دونالیلای دو هزار و ۴۵۰ عدد در لیتر بود اما در مدت مشابه امسال این رقم بالغ بر ۱۴.۵ میلیون عدد در هر لیتر رسیده است.

به گفته وی، اکنون ما توان برداشت سالانه یک هزار تن آرتمیا را داریم منتهی با توجه به شرایط فیزیولوژیکی دریاچه و شرایط زیست محیطی برنامه ای برای برداشت نداریم.
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور، براین باور است که آرتمیا که غذای پرندگان مهاجر، پلکان ها، ماهیان خاویاری ، ماهیان سردآبی و گرمابی است در شرایط خوب نسل زنده زایی می کند اما در شرایط بد تخم ریزی انجام می د هد.

آرتمیا اورمیانا منحصر به فرد دریاچه ارومیه استآرتمیای اورمیانا منحصر به فرد دریاچه ارومیهنکویی فرد گفت: اکنون دریاچه یوتا امریکا بزرگترین دریاچه نکمی با بزگترین منبع آرتمیا در دنیا به شمار می رود که دارای آرتمیای فرانسیس کانا است که سالانه ۲۰۰۰ تن تولید و صادر می شود.
به گفته وی، البته آرتمیای پرورشی نیز مربوط به کشورهای ویتنام و تایلند است.

وی تصریح کرد: دریاچه ارومیه ایران دارای آرتمیای اورمیانا قبل از خشکیدگی دومین دریاچه نمکی پس از دریاچه یوتای امریکا بود که ما تلاش داریم بقای دریاچه و جاندارانش را حفظ کنیم.

آرتمیا امسال شناسنامه دار می شودرئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور افزود: در بهمن ماه سال ۹۷ بانک ژن ارتمیا در مرکز تحقیقاتی آرتمیای کشور وابسته به موسسه تحقیقات علوم شیلاتی در کنار دریاچه راه اندازی شد که نمونه های ۱۷ منطقه دارای آرتمیای کشور و بیش از ۴۲ منقطه جهان را جمع آوری و نگهداری می کند.

به گفته وی، این بانک ژن آرتمیا بعد از بانک ژن دانشگاه گنت بلژیک دومین بانک ژن در دنیا به شمار می رود.
نکویی فرد گفت: امسال بحث تعیین هویت ژنتیکی، صدور شناسنامه ژنتیکی و کدبندی آرتمیای ایران را در اولویت قرار داده ایم.

آرتمیا با نام علمی (Artemia) جانداری است سخت‌پوست که در آب‌های شور زندگی می‌کند، پیش از این دریاچه ارومیه ایران، یکی از غنی‌ترین منابع آرتمیا در جهان شمرده می‌شد. آرتمیا در صنایع پرورش میگو و ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در دنیا سالانه بیش از دو هزار تن سیست آرتمیا معامله می‌شود به خصوص از خود آرتمیا یا سیست آن در تغذیه مراحل نوزادی ماهیان، سخت پوستان و نرم‌تنان سود می‌برند.
طبق گزارش ها، قیمت هر کیلو آرتمیا در بازارهای جهانی با توجه به کیفیت آن حدود ۱۲۰ تا ۲۰۰ دلار است.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:معرفی صمغی برای رفع شوری خاک‌های اطراف دریاچه ارومیهافزایش وسعت ۱۲۴۲ کیلومتری دریاچه ارومیه در سال آبی جاریتحلیلی بر خشک شدن دریاچه ارومیهتاخیر در احیای «دریاچه ارومیهرهاسازی آب در وضعیت آب دریاچه ارومیه موثر بوده است  https://zistonline.com/vdch-mn6.23nvwdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما