تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 80208
مدیردفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: با استمرار مرحله دوم رها سازی آب از سد مهاباد حجم آب رهاسازی شده در مرحله دوم به ۵۰ میلیون مترمکعب رسیده است که رهاسازی های انجام شده در طول سال در وضعیت آب دریاچه موثر بوده است و حجم آب دریاچه ارومیه ۵۶۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است .
رهاسازی آب در وضعیت آب دریاچه ارومیه موثر بوده است
به گزارش زیست آنلاین، فرهاد سرخوش، مدیردفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی،  با اشاره به رهاسازی آب از سدها و رودخانه های استان به دریاچه ارومیه افزود: تراز فعلی دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۸۵ است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ سانتی متر افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه وسعت فعلی دریاچه ارومیه ۲۴۰۲ کیلومتر مربع است گفت: وسعت دریاچه ارومیه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۸۶ کیلومتر مربع افزایش داشته است.

سرخوش با بیان اینکه حجم آب فعلی موجود در دریاچه ارومیه ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب است تصریح کرد: حجم آب دریاچه ارومیه سال گذشته یک میلیارد با ۶۹۰ میلیون متر مکعب بود که نسبت به سال گذشته ۵۶۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است .

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به رهاسازی آب از سدهای استان بیان کرد: با استمرار مرحله دوم رها سازی آب از سد مهاباد حجم آب رهاسازی شده در مرحله دوم به ۵۰ میلیون مترمکعب رسیده است که رهاسازی های انجام شده در طول سال در وضعیت آب دریاچه موثر بوده است.

وی با تاکید بر اینکه طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه هنوز به بهره برداری نرسیده است، بیان کرد: سال آینده چندین طرح انتقال آب به دریاچه به بهره برداری می رسد که نقش بسزایی در احیای دریاچه ارومیه خواهد داشت.

تا کنون این رهاسازی طی سه مرحله صورت گرفته است، در ادامه به شکل خلاصه به بخش هایی از تاریخ و جزییات رهاسازی هر یک از این مراحل اشاره شده است.

آغاز رهاسازی آب از سدهای آذربایجان غربی به سمت دریاچه ارومیه

آغاز رهاسازی آب از سدهای آذربایجان غربی به سمت دریاچه ارومیهکیومرث دانشجو، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در آبان ماه از آغاز رهاسازی آب از سدهای مخزنی شهرچای، مهاباد و زولا به سمت دریاچه ارومیه در سال آبی ۹۸-۹۷ خبر داد.

کیومرث دانشجو در جمع خبرنگاران گفت: در راستای اجرای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه و پیرو ابلاغیه اخیر شرکت مدیریت منابع آب ایران، عملیات رهاسازی آب از سدهای شهرچای و زولا هر کدام با دبی ۱۵ مترمکعب در ثانیه و سد مهاباد نیز با دبی ۲۰ مترمکعب در ثانیه آغاز شده است.

وی بیان کرد: براساس ابلاغیه اخیر شرکت مدیریت منابع آب ایران رهاسازی آب از سد شهرچای تا سقف ۲۴  میلیون متر مکعب و از زولا تا سقف ۴۰ میلیون و نیز از سد مهاباد تا سقف ۲۸ میلیون مترمکعب بدون توقف ادامه خواهد یافت.

دانشجو یادآور شد: با رهاسازی این میزان آب، مناطق پایین دست سدها و رودخانه‌های مذکور تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و از اهالی و ساکنان منطقه خواست ضمن رعایت دقیق  نکات ایمنی، در زمان رهاسازی و پس از آن از نزدیک شدن به حریم و بستر رودخانه مربوطه خودداری کنند و برای حمایت از برنامه های احیای دریاچه  ارومیه از برداشت آب در طول مسیر خودداری کنند.

پیش از این فرهاد سرخوش، مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی شهریورماه به ایسنا گفته، طرح های انتقال آب به دریاچه ارومیه هنوز به بهره برداری نرسیده است و با تامین اعتبار پیش بینی می شود سال آینده این طرحها به بهره برداری برسد. بهره برداری از طرح های انتقال آب به دریاچه ارومیه طی سال های آینده، میزان تبخیر در این دریاچه را جبران کرده و از کاهش وسعت آن جلوگیری می کند.

وی ادامه داده، در فصل گرما با وجود شدت تبخیر، کاهش تراز آب دریاچه امری طبیعی است که با آغاز بارشها از فصل پاییز سطح آب دریاچه ارومیه روند افزایشی خواهد داشت.

سرخوش با بیان اینکه وسعت دریاچه ارومیه در ۱۸ شهریور  ۱۷۷۱.۳۵ کیلومتر مربع گزارش شده است،  اظهار کرده، تراز فعلی دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۳۱ است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ سانتی متر کاهش یافته است. 

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی تصریح کرده، حجم فعلی آب دریاچه ارومیه یک میلیارد و ۱۲ میلیون مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه ۶۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

مرحله دوم رهاسازی آب سدها به سمت دریاچه ارومیه آغاز شد

مرحله دوم رهاسازی آب سدها به سمت دریاچه ارومیه آغاز شدفرهاد سرخوش، رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه از آغاز مرحله دوم رهاسازی آب سدهای استان به سمت دریاچه ارومیه از اوایل بهمن ماه امسال خبر داد.

 سرخوش با بیان اینکه رهاسازی آب سدهای استان از مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه از نیمه دوم سال آغاز شده است افزود: در مرحله اول رهاسازی ۱۵۶ میلیون مترمکعب آب مازاد سدها به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

وی ادامه داد: در مرحله دوم نیز که از امروز یکشنبه آغاز شده است از سد شهیدکاظمی بوکان به میزان ۱۳۰ میلیون مترمکعب با دبی ۷۰ مترمکعب برثانیه به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می شود.

سرخوش مجموع آب رهاسازی شده از سدهای استان به سمت دریاچه ارومیه را ۳۸۶ میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: بر حسب بارش ها منابع و مصارف منابع آبی اگر آب مازاد در مخازن داشته باشیم باز مرحله سوم رهاسازی را شاهد خواهیم بود.

رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه سطح تراز دریاچه ارومیه را ۱۲۷۰.۶۴ سانتیمتر عنوان کرد و اظهارداشت: این میزان در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال ۳۰ سانتیمتر افزایش نشان می دهد.

وی از افزایش ۵۹۰ میلیون مترمکعبی حجم آب دریاچه ارومیه و ۳۵۴ کیلومتری وسعت دریاچه خبر داد و گفت: هم اکنون حجم آب دریاچه ارومیه به یک میلیارد و ۷۷۰ میلیون مترمکعب و وسعت دریاچه نیز به دو هزار و ۱۶۲ کیلومترمربع رسیده است.

رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه میزان اعتبار تخصیص یافته به دریاچه ارومیه در سال جاری را ۵۰۰ میلیارد تومان از محل ماده۱۰ و ۱۲ مدیریت بحران کشور اعلام کرد و خاطرنشان کرد: در بودجه سال ۹۸ فعلا اعتباری برای دریاچه ارومیه در نظر گرفته نشده است.

بیشتر بخوانید: تاخیر در احیای «دریاچه ارومیهسومین مرحله رهاسازی آب از سد بوکان به دریاچه ارومیه آغاز شد

سومین مرحله رهاسازی آب از سد بوکان به دریاچه ارومیه آغاز شدکیومرث دانشجو، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در اوایل اسفند ماه امسال (۹۷) گفت: سومین مرحله رهاسازی آب از سد بوکان که بزرگترین سد استان به شمار می رود، به سمت دریاچه ارومیه آغاز شد.
کیومرث دانشجو  افزود: در این مرحله ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب از سد بوکان به سمت دریاچه ارومیه رها می شود و تا رسیدن به سقف تعیین شده بدون توقف عملیات رهاسازی ادامه می یابد.
وی اضافه کرد: در مرحله نخست و دوم رهاسازی آب از این سد در دی و بهمن ماه گذشته ۱۹۴میلیون مترمکعب آب از این سد رها شد.
وی بیان کرد: مرحله سوم عملیات رهاسازی آب از سد بوکان از اول اسفند ماه جاری با حداکثر دبی مطمئن تا ۷۰ مترمکعب در ثانیه از طریق مسیر رودخانه زرینه رود و کانال اتصال زرینه رود به سیمینه رود به پیکره اصلی دریاچه ارومیه در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: روستاییان و ساکنان محلی در زمان رهاسازی آب از سدها به سمت دریاچه ارومیه موارد ایمنی را رعایت کنند تا مشکلی در این خصوص پیش نیاید.
وی گفت: کشاورزان منطقه نیز در راستای حمایت از برنامه های احیای دریاچه ارومیه از برداشت های غیرمجاز آب در طول مسیرها برای اهداف زراعی خودداری کنند.
به گزارش ایرنا در حال حاضر بیش از یکهزار و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای ۱۳ گانه آذربایجان غربی وجود دارد که ۵۹ درصد بیشتر از زمان مشابه سال گذشته است.
سد بوکان که بزرگترین سد آذربایجان غربی به شمار می رود، به تنهایی حدود ۴۰ درصد سهم آب پشت سدهای استان را به خود اختصاص داده است.

https://zistonline.com/vdch6in6.23nvvdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما