تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 80499
زیست آنلاین:هم‌اکنون بسیاری از مناطق این کره خاکی در حال تجربه مشکلات جدی آب است، ازنشانه‌های این وضعیت خشک شدن دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین، تخریب کیفیت آب، فرسایش خاک، بیابان‌زایی و طوفان‌های گرد و غبار بیشتر است.
بزرگترین مشکلات آب در جهان امروز چیست؟
به گزارش زیست آنلاین، امروزه موضوع آب، معضلات و مشکلات فراوانی را به خود اختصاص داده است وخشک‌سالی‌های مکرر توأم با برداشت بیش از حد آب‌های سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیرساخت‌های هیدرولیکی و چاه‌های عمیق، وضعیت آب را به سطح بحرانی رسانده‌است. ازنشانه‌های این وضعیت خشک شدن دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین، تخریب کیفیت آب، فرسایش خاک، بیابان‌زایی و طوفان‌های گرد و غبار بیشتر است.
علاوه بر آن، یکی مشکلات مهم دیگر، ورود آلودگی های پلاستیکی به بستر آبهای زیرزمینی است که این امر به عنوان یک مسائله بزرگ در عرضه جهانی آب تاثیر گذار خواهد بود.

به بیان بهتر می توان گفت، آب برای زنده ماندن موجودات در تمام کره خاکی فاکتوری ضروری به شمار می رود، به همین دلیل در قلب بسیاری از بزرگترین چالش های بشریت قرار دارد.
کمبود آب برای تمامی جوامع سراسر جهان، ترس بزرگی به همراه دارد، برای مثال، آلودگی سرب شهر Flint در میشیگان منابع آب را آلوده کرده و این آلودگی تا شهر کیپ تاون نیز گسترش پیدا کرد، این محدودیت موجب کمبود آب مورد نیاز شهر شده به گونه ای که مردم برای پیدا کردن آب به منظور نوشیدن، پخت و پز، شستشو و کشاورزی با مشکلات فراوان مواجه گشتند، دخالت های بیشتر که در نتیجه نیاز به آب بیشتر است، شرایط آب و هوایی را نیز تحت تاثیر قرار داد.
در همین راستا، سازمان ملل متحد، به عنوان یک رویکرد جدید بزرگترین چالش های آب مبتنی بر سیاره را ارائه کرده است.

بیشتر بخوانید: بحران آب در جهانافزایش دما و خشکسالی

افزایش دما و خشکسالیتغییر آب و هوا، شاید بزرگترین تهدید در سیستم آب و هوای جهانی باشد، به این دلیل که در واقعیت، تهدیدات مختلف و متفاوتی را شامل می شود.
به عنوان مثال، انتشار گازهای گلخانه ای باعث می شود که این سیاره با افزایش دما، در بعضی از نقاط خود به گرمترین مناطق جهان تبدیل شود.
یک پدیده شناخته شده تحت عنوان Hadley Cell ایجاد خواهد شد، به این معنی که با افزایش دمای جهان، اختلاف دما بین قطب ها و استوا کاهش می یابد و تغییر جریان هوا در سرتاسر جهان رخ می دهد.
سلول هادلی گرما و رطوبت را از نواحی استوایی به سمت بالا حرکت می‌دهد و باعث تشکیل مراکز پرفشار می‌شود.
بعضی از سامانه‌های پرفشار در نواحی گرمسیری بین مدارهای ۲۰ و ۴۰ درجه تشکیل می‌شوند. هوای گرم نواحی نزدیک استوا در این مناطق به سمت بالا حرکت می‌کند و گرما و رطوبتش را از دست می‌دهد. سپس ضمن فرونشینی به سطح زمین به عرضهای بالاتر حرکت می‌کند. این بخشی از سازوکار سلول هادلی است که با نام پشته زیرگرمسیری نیز شناخته می‌شود و بیشترین فعالیتش در فصل تابستان است.
این بدان معنی است که ابرها از استوا به قطب حرکت می کنند و مناطق حوضه آفريقا، خاورميانه و آمريكاي مرکزی را از آب باران محروم می كنند.

بیشتر بخوانید: مدیریت صحیح آب چالش بزرگ توسعه پایدارافزایش بارندگی و سیلاب

افزایش بارندگی و سیلابطرف دیگر سکه، در هنگام چنین رخدادی، افزایش بارندگی ناشی از تغییرات اقلیمی و آب و هوایی در مناطق دیگر است، یعنی یک اتفاق می تواند با پیش آمد های زنجیره ای اش تعادل آب و هوایی را بر هم زند.
دانشمندان به طور فزاینده ای بر ارتباط بین افزایش درجه حرارت جهانی و تغییرات در الگوهای آب و هوایی که منجر به طوفان های شدید و یا افزایش آب موجود در سطح دریا ها و اقیانوس ها نیز می شوند، تاکید دارند.

بیشتر بخوانید: راهکارهای نجات کشور از بحران کم آبیافزایش بارندگی ناشی از تغییرات آب و هوایی در مناطق دیگر است،

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، داده های حاصل از موسسه منابع جهانی آب و هوا ست، این داده ها برآورد می کند که تا سال ۲۰۳۰ تعداد افرادی که در معرض سیل رودخانه ها و یا به دلیل سایرعلت های ناشی از تغییرات آب و هوایی و توسعه اجتماعی و اقتصادی از بین می روند به بیش از دو برابر خواهد رسید که این رقم چیزی در حدود مرگ و میر ۵۴ میلیون نفر خواهد بود.
ذکر این نکته نیز لازم است که در سال های اخیر، وقوع سیل ها و عوامل موثر از تغییرات آب وهوایی بخش هایی از هند و بنگلادش را ویران کرده اند، صدها نفر را کشته و میلیون ها نفر را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده اند.
حتی در حال حاضر، جنوب شرقی آفریقا نیز به دلیل تغییرات آب و هوایی، به شدت از طوفان های گرمسیری رنج می برد.

بیشتر بخوانید: وقتی صحبت از آب زیاد می شود اما هیچ کداممان کاری نمی کنیمزیرساخت ضعیف

زیرساخت ضعیفدر حالی که به نظر می رسد این موضوع مسئله ی مشهود با تامین آب در جهان نیست، و نمی تواند آنچنان تاثیر گذار باشد اما باید اشاره کرد، هرگونه نقص در زیرساخت های جهانی، یکی از بزرگترین موانع برای تامین آب مورد نیاز مردم را ایجاد می کند.
آب باید در داخل شبکه های گسترده ای از لوله ها و سیستم های فاضلاب حمل و نقل شود و توسط سیستم های عظیم، تصفیه گشته  تا مورد استفاده قرار گیرد و مجموعه این اقدامات هزینه های نگهداری و سرمایه گذاری را زیاد می کند.
البته این مشکل در میان کشور های ثروتمند و توسعه یافته و در مقابل سایر کشور های فقیر و یا در حال توسعه یکسان نیست.
روز سه شنبه رئیس آژانس محیط زیست، جیمز بوان، اعلام کرد که انگلستان در  در حدود ۲۵ سال آینده با مشکلات کمبود آب مواجه خواهد شد، در حالی که در یک گزارش رسمی اعلام شده است که این کشور هر ساله به میزان ۳ میلیارد لیتر آب در اثر نشتی لوله های شبکه های خود از دست می دهد. 

بیشتر بخوانید: چرا جهان نیاز به درک دقیق تری در مورد مصرف آب داردتخلیه آبهای زیرزمینی

تخلیه آبهای زیرزمینیتقریبا یک سوم آب های شیرین از طریق آبخوان های زیرزمینی تامین می شوند، از این رو باید یادآور شد، در حالی که این منابع قابل مشاهده نیستند، برای حفظ کشاورزی و صنعت، فاکتوری حیاتی به شمار می روند.
بر طبق مطالعات انجام شده اگر اقدامات فوری و برنامه ریزی های ممتد به درستی انجام نشود، ، ۶۰ درصد آبخوان های هند در طی ۲۰ سال در معرض کمبود آب قرار خواهند گرفت و خشک خواهند شد.
که همه این ها با افزایش جمعیت های جهانی و در نظر گرفتن نسبت بیشتر افراد ثروتمند در این جمعیت ها تشدید می شود. لازم به ذکر است عواملی نظیر سوء مدیریت و عطش توسعه، کشاورزی ناکارآمد،  رشد سریع و الگوی نامناسب استقرار جمعیت موجب تشدید بحران آب می شود.
با توجه به این که جمعیت جهانی تا اواسط قرن به نزدیک به ۱۰ میلیارد نفر خواهد رسید، ناچارا منابع آب محدود، فشارهای بی سابقه ای را به وجود خواهند آورد.
همانطور که پیش تر نیز به این موضوع اشاره کوچکی شد، باید یادآور این موضوع نیز باشیم که مردم در کشورهای توسعه یافته و ثروتمندتر، همان طور که تقاضای بیشتری برای محصولات لوکس مانند گوشت دارند و رفاه اجتماعی و اقتصادی بیشتری طلب می کنند، به نوبه خود نیاز بیشتر به منابع آب نیز خواهند داشت، از سوی دیگر در کشور های در حال توسعه نیز قبل از به وجود آمدن بحران های جدید به دلیل عدم وجود آموزش و الگوهای مناسب هدر رفت و یا استفاده نامناسب از منابع آبی مطرح است.

بیشتر بخوانید: عوامل و منابع آلوده کننده آبآلودگی آب

آلودگی آبمبارزه با آلودگی آب چالش بزرگی است؛ زیرا همه چیز از طریق فاضلاب به آب آشامیدنی ورود پیدا می کند، امروزه منابع آلودگی متنوعی مانند زباله های پلاستیکی به منابع عظیم آبی نظیر سیستم های رودخانه ای در سراسر جهان راه پیدا کرده اند.
به گفته سازمان ملل متحد، حدود ۸۰ درصد از فاضلاب ها، حاوی مواد شیمیایی ناشی از تخلیه های انسانی به محل های صنعتی، است که هنوز هم پس از گذشت مدت ها این معضل باقی است و رفع نشده است.
و حتی در مواردی باید گفت، بعضی از این آلاينده ها، به ويژه پلاستيک و مواد شیمیایی و دارويی، تنها در سال های اخير به شکل جدی مورد توجه قرار گرفته اند.در حالی که بسیاری معتقدند که این مواد می توانند اثرات ناخوشایندی بر روی مردم و حیواناتی که آنها را مصرف می کنند، و بر چرخه زندگی اثرات مستقیم و مخربی برجای خواهد گذاشت، اما با این وجود متاسفانه باید این حقیقت را بیان کرد که تحقیق و بررسی به منظور حل این معضل در روزهای نسبتا اولیه و آغازین خود قرار دارد./ منبع: independent

https://zistonline.com/vdcjhxeo.uqeyhzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما