تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۳۰
کد مطلب : 80496
سال گذشته بود که اخبار مربوط به قطع درختان منطقه ارسباران آذربایجان شرقی برای اولین بار منتشر شد و موجی از واکنش های تند مقام های ارشد استان و نمایندگان مجلس را به دنبال داشت.
 ادامه قطع درختان و دست درازی به طبیعت
به گزارش زیست آنلاین، قطع درختان ادامه دارد و همچنان شاهد عبور کامیون های حمل چوب در جاده های آذربایجان شرقی هستیم؛ موضوعی که واکنش عمومی و برخی مسوولان را به همراه داشته است، اما کارشناسان مسوول، این فرایند را طبیعی و در راستای اصلاح باغات عنوان می کنند.

هر چند همان موقع اقدامات جدی از قبیل ورود دادگستری استان به موضوع، ممنوعیت حرکت کامیون های حامل چوب در جاده ها بدون داشتن مجوز و تشدید اقدامات کنترلی نیروی انتظامی انجام گرفت و مدیران نهادهای مرتبط از قبیل حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی اعلام کردند که فیلم های منتشر شده در این زمینه، مربوط به قطع درختان کهنسال باغات است، اما به نظر می رسد افکار عمومی تا به امروز از این توضیحات و توجیه ها قانع نشده اند.

در تایید این ادعا می توان به بازتاب گسترده انتشار فیلم هایی حاوی کامیون های حامل چوب در جاده های آذربایجان شرقی در شبکه های اجتماعی در روزهای اخیر اشاره کرد که هر یک به شهری از شهرستان های ۲۱ گانه استان مربوط است و کاربران فضای مجازی با بازنشر آنها از مسوولان می خواهند که به جد در موضوع قاچاق چوب ورود کنند.

دامنه تاثیرگذاری واکنش عمومی به مشاهده کامیون های حامل چوب در جاده های آذربایجان شرقی به اندازه ای بود که نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در خطبه های این هفته نماز جمعه تبریز به پیام‌های مردمی در رابطه با قطع درخت جنگل‌ها اشاره کرد و از دستگاه‌های مسوول‌ خواست تا روشنگری کنند.

حجت الاسلام محمد علی آل هاشم با اشاره به تداوم حمل چوب درختان در محورهای ارتباطی استان، گفت: قبل از وقوع بحران باید به فکر چاره بود، زیرا درختان نقش مهمی در کنترل سیلاب و کاهش آلودگی های محیط دارند.

وی تاکید کرد: باید روشن شود که این کامیون های حمل چوب از کجا آمده و به کجا می‌روند.

موج جدید واکنش عمومی به پدیده حمل چوب با کامیون در جاده های آذربایجان شرقی، موضع گیری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی را هم سبب شد و وی درصفحه اینستاگرام خود نوشت: اجازه نخواهیم داد به منابع طبیعی استان دست‌درازی شود.

دست درازی به منابع طبیعی یا اصلاح باغاتمسعود پزشکیان افزود: از مسئولان و دستگاه‌های نظارتی پیگیر قطع درختان و حمل آنها هستم و روند پیگیری را به مردم گزارش خواهم داد.

وی اظهار کرد: امروز بعد از شنیدن گزارش هایی در خصوص تداوم حمل درختان قطع‌شده در استان، با کارشناسان مرتبط صحبت کردم و تیم های مختلفی برای پیگیری این‌ کار گذاشته شد.

وی اعلام کرد: مقرر شد مستندات‌ لازم جمع‌آوری شود تا چند و چون کار به طور کامل مشخص شود که آیا قطع درختان و حمل آنها قانونی است و مجوز اینکار را دارند یا خیر؟

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید مشخص شود چه کسانی یا ارگان‌هایی مجوز‌های این کار را داده‌اند و در نهایت آیا این مجوز‌ها درست داده شده است یا خیر؟

دست درازی به منابع طبیعی یا اصلاح باغات

وی اعلام کرد: اگر در این بررسی‌ها مشخص شود که به منابع طبیعی دست‌درازی شده است، قطعا با کسانی که مجوزهای این‌کار را داده‌اند برخورد خواهیم کرد.

اما مدیران نهادهای مرتبط با موضوع قطع درختان از قبیل جهاد کشاورزی و منابع طبیعی نظر دیگری دارند و معتقدند که کامیون های حامل چوب در حال تردد در آذربایجان شرقی، ارتباطی به قاچاق چوب از این استان ندارند.

به گفته آنان این کامیون ها یا چوب های درختان کهنسال فاقد صرفه اقتصادی باغات شخصی با رویکرد اصلاح باغات و چوب های زراعتی را حمل می کنند و یا مربوط به آذربایجان غربی و در حال تردد از محورهای ارتباطی آذربایجان شرقی هستند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی هم در گفت و گو با ایرنا با اشاره به برگزاری جلسه ای به منظور بررسی این موضوع در روز گذشته گفت: قطع انبوه درخت وجود ندارد و درختانی که شاهد حمل شان در محورهای استان هستیم، یا مربوط به زراعت چوب و یا درختانی است که به منظور اصلاح باغات درجه سه و غیربازده بودنشان چاره ای جز حذف آن ها وجود ندارد.

علی رخ افروز با اشاره به اجرای طرح تنفس جنگل های شمال کشور گفت: این طرح موجب افزایش تقاضای واحدهای تولیدی مرتبط با چوب و افزایش قیمت شده است و به این جهت باغداران آذربایجان شرقی که سال های گذشته به دلیل بهای ناچیز چوب و هزینه بر بودن قطع و حمل درختان، علاقه ای به اصلاح باغات نشان نمی دادند اکنون به این امر تمایل بیشتری دارند.

بیشتر بخوانید: آیا ۳۰ سال آینده جنگلی در شمال کشور نخواهیم داشتدرختان جنگل ها قطع نشده است بلکه درختان باغات اصلاح شده اند!به گزارش ایرنا، معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه درختان جنگل های ارسباران قطع نشده است، درختان مشاهده شده در حال حمل در جاده های استان را از نوع درختان باغی عنوان کرد.

محمدرضی الهیان افزود: عمده این درختان از نوع صنوبر است که با هدف تامین نیاز واحدهای تولیدی با عنوان زراعت چوب تولید می شود.

وی یادآوری کرد: برخی از کامیون های حمل چوب که در محورهای ارتباطی استان مشاهده می شود، مربوط به استان های دیگر از جمله آذربایجان غربی است.
با این حال همچنان گهگاه اخباری در مورد کشف قاچاق چوب در جاده های آذربایجان شرقی شنیده می شود و این در حالی است که اگر چوب درختان مربوط به زراعت چوب باشد، خودروهای حمل چوب باید دارای مجوز باشند.

کارشناسان امر بر ضرورت آسیب شناسی درباره پدیده قاچاق چوب تاکید دارند و می گویند تا زمانی که معیشت روستایی یا باغدار تامین باشد، او علاقه ای به لطمه زدن به داشته های طبیعی و قطع و فروش درختان بارده نخواهد داشت، حتی زمانی که درخت گردوی ۵۰۰ هزار تومانی به قیمت ۵ میلیون تومان خریدار داشته باشد.
 

بیشتر بخوانید: معرفی زیباترین جنگل های ایران https://zistonline.com/vdcg3t97.ak9zy4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما