تاریخ انتشار :شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 79883
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، در همایش بین المللی تالاب گاوخونی (تهدیدها و امیدها) و بررسی بحران و ارائه راهکارهای مناسب زیست محیطی که به مناسبت روز جهانی تالاب ها امروز صبح در تالار شهید فتوحی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار گردید، گفت: اگر در این زمینه فرهنگسازی نشود نمی توان راهی از پیش برد البته فرهنگسازی نیازمند زمان است.
فرهنگسازی مهم ترین راهکار احیای منابع طبیعی و تالاب ها
به گزارش زیست آنلاین، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه فرهنگسازی اولین قدم برای توسعه کشور است، گفت: این راهبرد مهم ترین راهکار احیای منابع طبیعی و تالاب های کشور است.

مهدی بصیری امروز، در همایش تالاب بین المللی گاوخونی (تهدیدها و امیدها) به مناسبت روز جهانی تالاب ها و بررسی بحران و ارائه راهکارهای مناسب زیست محیطی در تالار شهید فتوحی دانشگاه صنعتی افزود : اگر در این زمینه فرهنگسازی نشود نمی توان راهی از پیش برد البته فرهنگسازی نیازمند زمان است.
وی تصریح کرد: با تاسف باید گفت آخرین مقوله ای که درباره توسعه به آن می پردازیم، فرهنگسازی است، فرهنگسازی باید به نحوی باشد که تصمیم گیری، تصمیم سازی و اجرای مسوولان در این راستا باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اهمیت حفظ تالاب ها تصریح کرد: باید اهمیت تالاب ها مطرح و بزرگنمایی شود از این رو رسانه ها بزرگترین رسالت را در این زمینه دارند این در حالی است که به این رسالت عمل نمی کنند.

وی با بیان اینکه با ورود فناوری به کشور به جان طبیعت افتادیم، خاطرنشان کرد: ما علم نداشتیم و تکنولوژی را هم قرض کردیم از این رو توسعه ناپایدار و خارج از ظرفیت را در این راستا به ارمغان آوردیم که نتیجه ای جز تخریب نداشت.

بصیری با اشاره به اینکه تالاب ها اکوسیستم منحصر به فرد و مولد هستند، تصریح کرد: تالاب ها در حد فاصل زیستگاه های آبی و خاکی قرار دارند یعنی مرز آب و خاک هستند.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، تالاب ها نقش کلیدی در نگهداری چرخه های طبیعی دارند و طیف وسیعی از تنوع زیستی را پشتیبانی می کنند.

تالاب گاو خونی

بیشتر بخوانید: «رقابت آبی» مهمترین چالش تالاب‌های ایراناین استاد دانشگاه، سدها را مشکل اصلی تالاب ها دانست و گفت: سد احداث می کنیم تا آب را کنترل کنیم اما طبیعت کنترل های دقیق و صحیحی از خود دارد از این رو مدیریت ناقص که برای سدها و رودخانه ها وجود دارد ما را به این نقطه رسانده است.

وی با بیان این که مدیریت آب کشور به دست مهندسان است نه دست فردی اکولوژیست و محیط زیست و کشاورز ادامه داد: آن ها دیدگاه پروژه محور و مهندسی دارند و تمام هم و غم خود را بر روی اجرا و طرح گذاشتند.

به گفته بصیری مدیریت آب مهم تر از تامین آب است در غیر این صورت با کمبود آب مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه خشک شدن تالاب به این دلیل است که ظرفیت محیط و رودخانه را در نظر نگرفتیم، اضافه کرد: قوانین مربوط به آب در ایران خوب است، از ابتدا تاکنون چهار قانون آب داشتیم که در هیچ یک از آن ها قانونی در راستای تعرض در آب ها را نداریم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید ارزش تالاب ها به درستی به همگان شناخته شود، بیان کرد: مدیریت حوضه از سراب تا پایاب باید واحد، مشترک و یکپارچه شود، حکمرانی صحیح و قوی باید داشته باشیم تا تالاب حفظ شود.

وی اضافه کرد: در سال آبی گذشته باران کمی (۷۵۰ میلی متر) در حوضه بارید و این در حالی است که در بالا دست باران فراوان بارید اما با کمبود آب مواجه بودیم که به دلیل حکمرانی ناصحیح در این راستا است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی با بیان اینکه بزرگترین مشکل کشور آب بوده که قابل حل است، خاطر نشان کرد: فرصت برای خطا در رابطه با آب وجود ندارد و اقداماتی صورت می گیرد و برنامه ها و پروژه هایی در حال اجراست که انگار با کم آبی رو به رو نیستیم.

به گزارش ایرنا، تالاب گاوخونی که منطقه ‌ای به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع واقع در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه ‌های شنی واقع و ارتفاع آن از سطح دریا یکهزار و ۴۷۰ متر و بیشینه عمق آن ۱۵۰ سانتی متر است که بیش از یک دهه به جز یک مورد آنهم کوتاه مدت در سال ۹۵، آب را به خود ندیده است.

این تالاب در سال ۱۳۵۴ در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و نام آن در فهرست تالاب های بین المللی قرار گرفت که همواره یکی از زیستگاه های حیات وحش و پرندگان در فلات مرکزی ایران بود اما اکنون خبری از موجودات زنده در آن نیست.

تالاب شادگان بیشتر بخوانید: مدیریت زیست بومی برای ۱۴ تالاب کشور/عدم تامین آب در برخی تالابها/نفع جوامع محلی از خدمات تالابهابازدید از تالاب در معرض خطرفرصت کمی تا آغاز تعطیلات عید نوروز باقی‌مانده و برای یک سفر مفید و متفاوت در این ایام، چه بهتر که زودتر مقصد خود را انتخاب کنیم. در فرصت باقی‌مانده هر روز یک جاذبه را در پهنه وسیع ایران معرفی خواهیم کرد. مبنای معرفی این جاذبه‌ها که از میان جاذبه‌های ملموس و ناملموس هستند، بکر بودن، دور بودن نسبت به مرکز، اهمیت، متفاوت بودن و... است. برای آنکه بیشتر از این جاذبه‌ها بدانید، می‌توانید رد آنها را در اینترنت جست‌وجو کنید.

بسیاری از تالاب‌های کشور، در معرض نابودی قرار دارند. از این رو، باید تا فرصت هست از آنها دیدن کرد. تالاب شادگان در استان خوزستان، یکی از تالاب‌های جهانی ایران است که در کنوانسیون بین‌المللی رامسر به ثبت رسیده است. آب این تالاب از رودخانه‌های جراحی و کارون تامین می‌شود و حالا متاسفانه به دلیل مشکلات زیست محیطی در لیست قرمز (فهرست مونترو) قرار گرفته است. تالاب‌ها عموما زیستگاه گونه‌های متعددی از پرندگان است. شادگان نیز پناهگاه پرندگان مهاجر از شمال اروپا و آسیا به شمار می‌رود. در همین حال، دو روستا در درون تالاب قرار دارند که جذابیت‌های این تالاب را دو برابر کرده‌اند. اگر خوش‌شانس باشید در اطراف این تالاب می‌توانید گونه‌های حیوانی از جمله گراز، گربه جنگلی و... را هم ببینید.

این امکان نیز وجود دارد که با قایق روی تالاب چرخی بزنید.  جریانات ورودی زهکش‌ها، آلودگی آب، کاهش جریان‌های سیلابی، تغییرات اقلیمی، خشکسالی طولانی‌مدت، معرفی گونه‌های غیربومی، نشت مواد نفتی از لوله‌‌ها و اختلال و ایجاد مزاحمت برای حیات‌وحش از جمله مشکلاتی هستند که این زیستگاه ارزشمند را تهدید می‌کنند. آنچه در بازدید از چنین تالابی اهمیت مضاعف دارد، توجه به حفظ محیط زیست است. باید حواستان باشد که به هیچ ترتیبی آرامش محیط را برهم نزنید و آلودگی صوتی و زیست محیطی ایجاد نکنید. تنها به این صورت است که سفر به این منطقه می‌تواند هم برای گردشگر رضایت به همراه داشته باشد و هم جامعه محلی را منتفع کند.برای رسیدن به شادگان، دو مسیر معرفی می‌شود؛ اول بزرگراه اهواز به آبادان و دوم مسیر ماهشهر به شادگان. از اهواز و ماهشهر، تقریبا یک ساعت و نیم با شادگان فاصله دارید. ایام نوروز یکی از بهترین زمان‌ها برای دیدن این تالاب شگرف است و نباید آن را دست داد.

بیشتر بخوانید: زیباترین و مهم ترین تالاب های بین المللی ایران https://zistonline.com/vdcexv8f.jh8ovi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما