تاریخ انتشار :پنجشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 79797
آنگولا یکی از تولیدکنندگان اصلی نفت در جهان است.اما این امر،‌ بسته به وضعیت بازار جهانی نفت هم موهبتی برای این کشور محسوب می‌شود و هم می‌تواند به اقتصاد آن ضرر بزند. به همین دلیل هم آنگولا سعی می‌کند با کمک سرمایه‌گذاران بین المللی اقتصاد خود را تنوع بخشیده و بخش‌های دیگر اقتصادش را نیز گسترش دهد.
یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت اقتصاد خود را تنوع می‌بخشد
به گزارش زیست آنلاین، واردات قطعات گوشی همراه در آنگولا ۳ درصد قیمت است؛ در حالیکه تعرفه واردات یک گوشی موبایل ۲۳ درصد است. در نتیجه کارخانه ال پی الکترونیکا می تواند با رقبای خارجی اش رقابت کند.

مزیت صنعت مونتاژ بر تولید«ال پی الکترونیکا» کارخانه مونتاژ گوشی تلفن همراه است. این کارخانه در نزدیکی لواندا، پایتخت قرار دارد.

مارکو تاوارس، مدیر تجاری کارخانه می‌‌گوید: «۷۰ درصد جمعیت آنگولا توان مالی خرید گوشی موبایل را ندارند. ما هم این گوشی‌ها را برای این قشر می‌سازیم. [به خاطر پایین بودن تعرفه واردات قطعات گوشی تلفن همراه] می‌توانیم قیمتها را کاهش بدهیم.»

این کارخانه می‌تواند ۳۰ هزار گوشی موبایل در عرض یک ماه تولید کند. «ال پی الکترونیکا» توانسته است ۱۸۰ شغل در آنگولا ایجاد کند.

الیست لورانسو یکی از این افراد است و می‌گوید:‌ «چالش بسیار بزرگی است. من خیلی خوشحالم که بخشی از آن هستم. به نظرم اتفاق مهمی برای کشور و برای نسل ماست.»
از جذب سرمایه گذار تا نیاز به بازسازی زیرساخت‌ها

همچنان که سرپرست انجمن یک انجمن تجاری می‌گوید حوزه‌های زیادی برای سرمایه ‌گذاری در آنگولا وجود دارد.

آگوستینهو کاپایا، سرپرست انجمن تجاری CEEIA می‌گوید: «سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی، صنایع و صنعت پردازش، هم فرصت‌های خوبی برای بازار کار وجود می‌آورد، و هم به نفع صادرات کل کشور است.»

بعد از گذشت ۲۰ سال از جنگ داخلی آنگولا، هنوز کارهای زیادی باید انجام شود.

آگوستینهو کاپایا در این باره می‌گوید: «باید همه چیز را از نو بسازیم، جاده‌ها، سیستم انرژی و آبرسانی نیاز به بازسازی دارند.»

توسعه کشاورزی در آنگولارونق صنعت کشاورزی، رونق صادراتآنگولا زمانی یکی از مناطق حاصلخیز آفریقا به شمار می‌آمد و صادرات محصولات کشاورزی به اقتصاد این کشور کمک می‌کرد. اما گسترش جنگ داخلی به این مسئله ضربه زده بود.

شرکت کشاوزی «گراسول» خارج لوآندا بیش از ۶۰ نوع میوه و سبزی تولید می‌کند.

در گلخانه‌های این شرکت برای تولید خیار از روش آبیاری قطره‌ای استفاده می‌شود. در اینجا حسگرهایی برای تنظیم مخلوط آب و مواد مغذی وجود دارد.

کنستانتینو سزار، مدیر بخش فروش و روابط عمومی شرکت «گیراسول» می‌گوید: «ما متفاوت هستیم زیرا از فناوری‌های نوین استفاده می‌کنیم. محصولاتی تولید می‌کنیم که هم پاسخگوی نیازهای بازار داخلی است و هم متناسب با بازارهای جهانی. هدفمان در وهله اول تامین نیاز بازارهای داخلی است سپس می خواهیم محصولاتمان را به بازارهای جهانی نیز عرضه کنیم.»

در حال حاضر بیش از یکهزار و صد نفر در مزارع «گیراسول» کار می کنند. این محصولات برای عرضه در سوپر مارکت ها، رستوران ها و هواپیمای بسته بندی می شوند.

بیشتر بخوانید: توسعه صنعتی و پایداری محیط زیست دو موضوع همگام هستند آنگولا؛ متنوع کردن اقتصاد برای کاهش وابستگی به نفتقسمت اول مجموعه زیر ذره بین به آنگولا اختصاص دارد. کشوری که به دنبال متنوع کردن اقتصاد کشور است. آنگولا می خواهد از وابستگی اش به نفت بکاهد و بوضوح در راه متنوع کردن اقتصاد توجه اش به توسعه زیرساخت هاست.

برای مثال در لائوکا در مرکز کشور آنها در حال ساخت سد بزرگی بر رودخانه کوانزا هستند. بزرگترین سدی که در حال حاضر در آفریقا در حال ساخت است و در چند روز آینده بخشی از آن راه اندازی می شود.

هلدر خورخه پدرو مهندس عمران می گوید: «قدرت سد لائوکا ۲۰۷۰ مگا وات است. این میزان برای شهری با ۸ میلیون جمعیت کافی است. لائوکا ظرفیت تولید انرژی کشور را دوبرابر می کند.»

پروژه های صنعتی در آنگولا

سرمایه گذاری به مبلغ ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در سدی غول پیکر با ۱۵۶ متر ارتفاع و بیش از ۱۲۰۰ متر عرض. این سد تاثیر مستقیمی بر کل اقتصاد آنگولا دارد.

الیاس دانیل ایستوآو مدیر پروژه سد لائوکا می گوید: «این پروژه باعث میشود صنایع جدید ایجاد شود و آنها محصولاتشان با قیمت پایین تر تولید کنند زیرا از انرژی ارزان تر، مطمئن تر و تضمین شده برخوردار خواهند شد و نیاز به استفاده از منابع جایگزین مانند ژنراتور نخواهند داشت.»

اگر دسترسی به برق یکی از کلیدهای توسعه آنگولا باشد، تنوع زیستی فوق العاده این کشور نیز یکی دیگر از ثروت های آنهاست. یکی از مواردی که در این پروژه به آن توجه شده است.

هلدر خورخه پدرو می گوید: «ما احیای جنگل هایی که تخریب شده بود را آغاز کرده ایم که معادل ۷۰ زمین فوتبال است. علاوه بر این درجریان پر کردن مخزن سد، یکی از دغدغه های ما حفاظت از رودخانه برای حفظ تنوع زیستی بود تا حیات در امتداد رودخانه ادامه یابد.»

در چهار سال گذشته بیش از ۸ هزار نفر از ۱۸ استان مختلف آنگولا در این پروژه کار کرده اند. بسیاری از آنها اینجا به مدیر، نجار یا بنا تبدیل شده اند. ایده این بوده است که آنها با یادگیری در این پروژه بتوانند در پروژه های آینده کار کنند. پروژه ساخت سد بزرگتری که در ۳۰ کیلومتری اینجا بنا خواهد شد.

پروژه بزرگ دیگر در حال ساخت در آنگولا، فرودگاه جدید و بسیار بزرگی است که پیرامونش را منطقه بزرگ اقتصادی، یک شهر جدید و مرکز همایش ها گرفته است.

این پروژه، بزرگترین از نوع خودش است که تاکنون در آنگولا ساخته می شود. حدود ۳.۸ میلیارد دلار در این پروژه سرمایه گذاری شده است. نخستین هواپیما در پایان سال ۲۰۱۸ که این پروژه تکمیل می شود از این فرودگاه به پرواز در خواهد آمد البته بعد از مجموع تست هایی که برای چنین فرودگاهی لازم است.

این فرودگاه قادر خواهد بود پذیرای غول پیکرترین هواپیماها همچون ایرباس «ای۳۸۰» باشد و به آخرین فن آوری های ماهواری برای کنترل ترافیک هوایی مجهز خواهد شد.

هدف ساختن این فرودگاه جذب شرکت های هواپیمایی جدید بین المللی، تقویت استراتژی توسعه یک مرکز آفریقایی و ۵ برابر کردن ظرفیت فرودگاهی لوآندا پایتخت آنگولا است.

دیوگنس سیلوا مدیر شرکت فرودگاهی و ناوبری هوایی آنگولا می گوید: «ما با این پروژه ظرفیت فرودگاهی مان از ۳ میلیون مسافر در سال به ۱۵ میلیون مسافر در سال افزایش خواهد یافت. قصد ما قرار دادن این فرودگاه بین ۳ فرودگاه اصلی در بین کشورهای جنوب صحرای آفریقا در رقابت با لاگوس و آفریقای جنوبی است.»

جنبه های زیست محیطی نیز به شکل جدی در نظر گرفته شده است. مثلا هواپیماهایی که در این فرودگاه فرود خواهند آمد دیگر نیاز ندارند مانند فرودگاه فعلی روی شهر دور بزنند تا در موقعیت مناسب برای فرود قرار گیرند.

از نظر تاثیر اقتصادی، این پروژه ۱۶ میلیارد دلار گردش مالی در سال ایجاد می کند و باعث ایجاد مشاغل جدید خواهد شد.

دیوگنس سیلوا می افزاید: «در پیرامون پروژه فرودگاه حدود ۱۷۰ هزار شغل ایجاد خواهد شد. هیچ چیزی جز این پروژه نمی تواند چنین تاثیر مهم اقتصادی روی آینده لوآندا و البته در کل آنگولا داشته باشد.»

جاده های جدید و خطوط راه آهن و شهرهای جدیدی در سالهای اخیر در آنگولا ساخته شده است. بدون تردید توسعه زیرساخت ها کلید تحول اقتصادی آنگولا است.

بیشتر بخوانید: کشت زعفران، تجارتی پُر سود برای زنان افغان تقویت و رونق بخشیدن به کشاورزی تجاری در آنگولابه گفته فائو یا سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، آنگولا جز پنج کشور برتر جهان است که از پتانسیل بالایی در حوزه کشاورزی برخوردار است. ۵۸ میلیون هکتار زمین زراعی در آنگولا وجود دارد. اما تنها از ۱۰ درصد این زمینها بهره برداری می شود. دولت برای تقویت بخش کشاورزی اقداماتی را آغاز کرده است.

به گفته کارشناسان اقتصاد کشاورزی در آنگولا از پتانسیل بالایی برخوردار است. در سالهای ۷۰ میلادی، آنگولا یکی بزرگترین کشورهای تولیدکننده محصولات کشاورزی در قاره آفریقا بود، اما جنگ داخلی تلفات زیادی را به این حوزه وارد کرد. بطوریکه امروز سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص ملی ۱۰ درصد است.

از ۱۵ سال پیش و از زمان پایان جنگ، تلاش های زیادی برای تقویت بخش کشاورزی در آنگولا انجام شده است. این مسئله از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا امروز ۸۰ درصد کالاهای مصرفی این کشور را کالاهای وارداتی تشکیل می دهد.

خرد اقلیمها در آنگولایکی از بزرگترین زمینهای زراعی آنگولا در ارتفاعات ۱۴۰۰ متری در استان کوانزای جنوبی واقع شده است. مساحت این زمین زراعی ۱۰ هزار هکتار است اما تنها از یک سوم آن بهره برداری می شود. با این وجود در این زمین ۵۰ گیاه مختلف کاشت می شود. گردش مالی سالانه آن هم پنج میلیون دلار است.

مزارعی مثل این زمین زارعتی که توسط بخش خصوصی اداره می شود، ۱۵ درصد از کشاورزی تجاری را در آنگولا تشکیل می دهند.
ژوائو مسدو، یکی از مسئولان شرکت «گروپولیدر»، شرکت بزرگ تولید و توزیع محصولات کشاورزی می گوید: «در آنگولا شرایط برای کشاورزی عالی است. خرد اقلیمهای زیادی در اینجا وجود دارد. بهترین شرایط آب و هوایی را برای کشاورزی داریم. بزرگترین مشکل ما، مربوط به کارگر است.»

رونق کشاورزی در آنگولابهبود کشاورزی نیاز به آموزش داردتقویت حوزه کشاورزی نیاز به دوره های آموزشی دارد. ۸۰۰ نفر در این زمین زراعی مشغول به کارند، که تقریبا اکثرشان آموزشهای لازم را دیده اند.

بخش عمده ای از سرمایه گذاری هم به آبیاری اختصاص یافته است: چهار دریاچه مصنوعی ایجاد شده و سامانه های نوین آبیاری به راه افتاده است. از شش سال و نیم پیش، این شرکت یکصد و پنجاه میلیون دلار سرمایه گذاری کرده و در دو زمین زراعی دیگر هم در آنگولا مشغول به کار است.

ژوائو مسدو در این باره می گوید: «قصد داریم برای کاشت و توزیع محصولات دیگر پروژه های جدیدی انجام بدهیم. در حوزه صنایع کشاورزی هم طرحهای جدیدی را آغاز کرده ایم. طی سه سال آینده می خواهیم یکصد و پنجاه میلیون دلار دیگر سرمایه گذاری کنیم.»

بهبود و افزایش تولیدات قهوهبه گزارش یورونیوز، قهوه که عده ای آن را «طلای قهوه ای» آنگولا می نامند یکی از محصولات عمده کشاورزی در اینجاست. با این حال این محصول امروز کمیاب و نادر است زیرا میزان تولید آن نسبت به سالهای قبل از جنگ داخلی بشدت کاهش یافته است.

خورخه ریبیرو از ۵۰ سال پیش مدیر یکی از بزرگترین شرکتهای تولید قهوه در آنگولااست و به صدها تولیدکننده محلی مشاوره و راهنمایی لازم را برای بهبود و تقویت زراعت قهوه می دهد.

او که امروز یکی از افراد تاثیر گذار برای احیای کشاورزی قهوه در کشور است، توضیح می دهد که قهوه در دهه ۱۹۷۰ میلادی و قبل از جنگ داخلی، یکی از مهمترین محصولات کشاورزی آنگولا بود.

او می افزاید: «قهوه آنگولا یکی از بهترین قهوه ها در جهان است. اما میزان تولید این محصول در کشور بالا نیست. در سال ۱۹۷۳ میلادی ما یکی از چهار تولیدکننده اصلی قهوه در جهان بودیم. اما امروز اینطور نیست. می خواهیم تولید این محصول را افزایش بدهیم.»

دولت از چند سال پیش برنامه ای را برای افزایش تولید قهوه در آنگولا آغاز کرده است. هدف این است که کشور در تولید قهوه بتواند با کشورهای دیگر رقابت کند و جایگاهش در بازار جهانی را بازبیابد. این کار نیاز به سرمایه گذاری های جدید و نوسازی ماشین آلات و تجهیزات دارد. در حال حاضر سالانه ۱۲ هزار تن قهوه تولید می شود که ۲۰ برابر کمتر از سالهای ۷۰ میلادی است.

پدرو ریبیرو، مدیر عامل شرکت تولید قهوه می گوید: «پتانسیل تولید قهوه در آنگولا بالاست البته هنوز کارهای زیادی باید انجام شود و با وضعیت ایده ال فاصله داریم. در گذشته سالانه ۲۰۰ هزار تن قهوه تولید می کردیم. خاک و آب و هوا برای کاشت و تولید قهوه مناسب است. کاری که باید انجام بدهیم گسترش و بهره برداری از این پتانسیل و تقویت صنایع تولیدی، و همچنین صادرات آن است.»

به نظر می رسد که چشم انداز اقتصادی درآمد ناشی از کاشت و تولید قهوه در آنگولا بسیار روشن است. انتظار می رود که گردش مالی مربوط به کشت و فرآوری قهوه امسال ۲۰ درصد افزایش بیابد.

https://zistonline.com/vdciyyay.t1a332bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما