تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۳۰
کد مطلب : 79406
هرگاه صحبت از شکار و شکارچی می شود ذهن انسان ناخودآگاه به طرف تیر و تفنگ می رود؛ اما حدود ۱۰ سال پیش اتفاق جالبی در شهر رفسنجان استان کرمان رخ داد که بر اساس آن تعدادی شکارچی هم قسم شدند که برای حفظ حیات وحش دیگر شکار نکنند.
شکارچیان دیروز حامیان محیط زیست امروز
به گزارش زیست آنلاین، وقتی در جاده خاکی منتهی به منطقه قرق «منصور آباد» در رفسنجان پیش می روی شاید به ذهنت خطور نکند که نزدیک هزار قوچ و میش، صدها روباه، گربه کاراکال، گرگ و کبک در این منطقه زیست می کنند زیرا تا چشم کار می کند خشکی و درختان گزی است که تمنای آب دارند.

منطقه قرق «منصور آباد» در زمینی به مساحت ۱۲۰ هزار هکتار در رفسنجان واقع در استان کرمان ایجاد و توسط مردم محلی اداره می شود. روزگاری نه چندان دور همین مردم با در دست داشتن اسلحه، قوچ و میش منطقه را به حد وفور شکار می کردند؛ این کار ادامه داشت تا جایی که دیگر یافتن این گونه های ارزشمند برای شکار به سختی انجام می شد. گویی این افراد در میان تپه ماهورها و دشت ها هر چه بیشتر می گشتند کمتر با شکار مواجه می شدند.

تا اینکه در سال ۱۳۸۷ حدود ۱۵ نفر که بیشتر آنها را شکارچیان تشکیل می داد تصمیم گرفتند تا مساله را بررسی کنند؛ اولین نشست در تیرماه همان سال برگزار شد و اعضا بعد از بررسی به این نتیجه رسیدند که شکار غیر مجاز و خشکسالی در حال نابود کردن حیات وحش منطقه است.

این نشست شروع شکل گیری قرق اختصاصی در این منطقه بود؛اعضا ابتدا با ایجاد یک آبشخور در منطقه کار را آغاز کردند. این جمع به این نتیجه رسیده بود حالا که تا توانستند از طبیعت بهره کشی کردند زمان آن رسیده که جبران کنند.بر این اساس گروه «دوستداران طبیعت رفسنجان» شکل گرفت که هسته مرکزی و اصلی آنرا شکارچیان منطقه تشکیل می داد. آنها به هم قول دادند و هم قسم شدند که دیگر شکار نکنند.

این مطالب بخش هایی از صحبت های برخی از اعضای گروه دوستداران طبیعت رفسنجان است که در بازدید خبرنگاران از منطقه قرق منصور آباد مطرح شد.

حیات وحش کرمان

تشکیل گروه دوستداران طبیعت در منصور آباد رفسنجانفرزاد مهدوی، رییس هیات مدیره گروه دوستداران طبیعت رفسنجان در باره دلایل انتخاب منطقه منصور آباد گفت: تعارضات جمعیتی در این منطقه به دلیل وجود روستاهای متروکه خیلی کم است؛همچنین این منطقه استعداد خوبی برای حیات وحش دارد ضمن اینکه دسترسی به شهر رفسنجان راحت تر است.

وی افزود: شکارچیان در جلسات متعدد دور هم جمع شدند و متعهد شدند که کاری به پروانه شکار نداشته باشند و برای این منطقه استثنا قایل شوند؛ ابتدا کار را با ۱۵ نفر شروع کردیم اما الان ۱۹۲ نفر عضو داریم؛ از این تعداد ۱۱ نفر شامل مدیر عامل، کادر اجرایی و قرق بان ها حقوق بگیر هستند اما بقیه اعضا پولی دریافت نمی کنند.

مهدوی ادامه داد:با پیشرفت کار متوجه شدیم که باید در قالب یک انجمن یا تشکلی رسمی باید پیش برویم تا بتوانیم کارهای حفاظت را دنبال کنیم؛ بر این اساس گروه دوستداران طبیعت رفسنجان در قالب یک تشکل مردمی شکل گرفت. در سال ۸۸ به سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد ایجاد قرق اختصاصی را دادیم؛ در واقع اولین بار بود که یک تشکل مردمی متقاضی راه اندازی قرق های اختصاصی می شد.

بیشتر بخوانید: گام های قوی برای ارتقای مدیریت پارک ملی گلستان رشد تعداد قوچ و میش هامهدوی اظهار داشت: در طول روند پیگیری، آمارگیری را نیز آغاز کردیم و به این نتیجه رسیدیم که در این منطقه به وسعت ۱۲۶ هزار هکتار بین ۳۰ تا ۴۰ راس قوچ و میش بیشتر باقی نمانده است؛ وضعیت به گونه ای شده بود که یک هفته انتظار کشیدیم تا ببینیم آیا چیزی برای محافظت وجود دارد که در روز هشتم موفق به مشاهده تعدادی قوچ و میش شدیم.

وی ادامه داد:از سال ۸۹ به شکل رسمی آمار گیری را آغاز و از سازمان محیط زیست درخواست کردیم که ما را همراهی کند تا این آمار قابل استناد باشد. در این سال حدود ۱۱۷ راس قوچ، میش،کل و بز در منطقه آمارگیری شد؛آخرین آمار خرداد ماه امسال توسط ۱۴ اکیپ با ۵۴ نفر نیرو انجام شد که ۹۹۵ راس قوچ، میش، کل و بز در منطقه شمارش شد، البته جمعیت عمده قوچ و میش است.

افزودن ۳۰ هزار هکتار دیگر به منطقه قرقرییس هیات مدیره گروه دوستداران طبیعت رفسنجان گفت: منطقه ای به نام کوه سرخ در مساحتی حدود ۳۰ هزار هکتار در سمت غرب رفسنجان و شمال منطقه قرق منصور آباد وجود دارد که تعدادی حیات وحش به آن سمت می روند و چون منطقه آزاد است نگران شکار شدن آنها هستیم از این رو در حال مکاتبه با سازمان محیط زیست هستیم تا آن منطقه نیز به قرق منصور آباد اضافه و مورد حفاظت قرار گیرد.

کمک های مالی برای حفظ حیات وحش منطقه«حسن صداقت» از اعضای هیات امنای گروه دوستداران طبیعت رفسنجان نیز گفت: اعضا در ابتدا به صورت خودجوش اقدام به ساخت آبشخور کردند، ابتدا یک آبشخور و اکنون ۱۳ آبشخور در منطقه احداث شده است.

&#۳۹;اعضا قرار گذاشتند تا به صورت خودجوش از منطقه محافظت کنند تا غریبه ای وارد نشود؛ اگر صدای شلیک تفنگ می شنیدند به هم خبر می دادند و اداره کل محیط زیست را مطلع می کردند که در بسیاری از این موارد منجر به دستگیری متخلفان می شد.&#۳۹;

وی افزود: بعد از شکل گیری گروه دوستداران طبیعت رفسنجان در قالب یک سمن مردم نهاد اعضا خودشان کمک مالی می کردند، کمک ها از ۵۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون تومان بود، بعد از مدتی به این نتیجه رسیدند که این تشکل باید قانونی شود تا بتوانند حداقل قرق بان استخدام کنند، برخی اعضا از قانون قرق اختصاصی مطلع بودند از این رو موضوع را پیگیری کردند و نمایندگانی از محیط زیست، منطقه را بازدید کردند و بعد از بررسی ظرفیت منطقه در شورای عالی محیط زیست مطرح و به عنوان اولین قرق اختصاصی ایران به عنوان قرق منصور آباد در رفسنجان تصویب شد.

به گفته وی اکنون ۹ قرق بان با سه خودرو و سه موتورسیکلت منطقه را کنترل می کنند و ۱۱ نفر از این تشکل حقوق می گیرند و دیگر اعضا مبلغی دریافت نمی کنند. البته این تعداد قرق بانان برای حفاظت از این عرصه ۱۲۰ هزار هکتاری کافی نیست.

بیشتر بخوانید: پرداخت ۲۷۰ میلیون تومان برای خسارت تلفات پلنگ خودکفایی مالی تشکل در سالهای اخیرصداقت درباره درآمد این تشکل گفت: در آمد این تشکل تا دو سال پیش، از کمک های مردمی بود اما دو سال است که تقریبا خودکفا شدیم و مجوز شکار می دهیم، سالی چهار تا پنج مجوز به خارجی ها می دهیم آنها بیشتر طرفدار تروفه هستند و به بلندی شاخ اهمیت زیادی می دهند که دراین صورت باید سن حیوان نیز بالا باشد.

وی گفت: هر مجوز خارجی برای یک راس قوچ تروفه ۱۵ تا ۱۶ هزار دلار و برای کل ۷ هزار دلار است که بخشی از آن به خزانه دولت واریز می شود.

صداقت ادامه داد: سال اول یک مجوز شکار خارجی و سال دوم ۴ مجوز داشتیم که هزینه گروه تامین می شد، محیط زیست برای شکارچی های داخلی هم سهمیه ای به ما داد تا آنها نیز از این منطقه سهمی داشته باشند چون فلسفه قرق های اختصاصی همین است که مردم محلی از آن منتفع شوند. در مدت دو سال در مجموع ۱۰ مجوز شکار برای منطقه صادر شده است.

وی گفت: عمده گونه های جانوری منطقه قوچ و میش است، کل تا حدودی، آهو به ندرت، گربه کاراکال، روباه، گرگ، خرگوش و کبک هم هستند، از زمانی که منطقه محافظت می شود تعداد گونه های جانوری افزایش یافته است.

صداقت افزود: حتی اگر اعضای گروه هم بخواهند شکار کنند باید حتما مجوز دریافت کنند تمام اقدامات در منطقه تحت نظارت محیط زیست انجام می شود؛ما اختیار مجوز صادر کردن نداریم حتی زمانی که شکارچی با مجوز وارد منطقه می شود یک نفر از محیط زیست به عنوان راهنما همراهش است تا هر حیوانی را شکار نکند، شکار نباید ماده باشد، همچنین وقتی شکار زده می شود باید بیومتری شود.

وی درباره اینکه آیا تاکنون شکارچی خارجی زن هم داشتید گفت: یک شکارچی خارجی خانم داشتیم اما تا حالا شکارچی زن ایرانی نداشتیم.کارشناسان معتقدند بیشتر شکارچیان زن پرنده شکار می کنند که بیشتر زنان روستایی هستند که برای امرار معاش این کار را می کنند.

عضو هیات امنای گروه دوستداران طبیعت رفسنجان اظهار داشت: رده سنی اعضای این گروه از ۲۰ تا ۷۰ ساله است، چند تا از اعضا هم خانم هستند که به شغل باغداری مشغول هستند.

صداقت با اشاره به اینکه خدمت به محیط زیست عشق می خواهد به تاثیر کارهای فرهنگی در حفظ محیط زیست تاکید کرد و گفت: بر این اساس یک سری کارهای فرهنگی نیز انجام می دهیم به عنوان مثال دانش آموزان یکی از مدارس روستای اطراف را برای صبحانه به منطقه دعوت کردیم و با اهمیت حیات وحش و حفاظت از گونه ها و محیط زیست آشنا شدند.

گونه ای از حیوانات محافظت شده

نام قرق اختصاصی از کجا می آید؟صداقت درباره غلط انداز بودن نام قرق های اختصاصی گفت: این اسم ذهن را مشوش می کند و انسان را به یاد شکارگاه های زمان قاجار می اندازد در حالی که فلسفه این دو کاملا با هم متفاوت است بنابراین بهتر است در مورد نام آن تجدید نظر شود.

البته نام «قرق های اختصاصی» در قانون شکار و صید آمده است، این قانون زمان اصلاحات اراضی تصویب شد؛ آن زمان سیستم خان و رعیتی حاکم بود و زمین ها با تمام متعلقاتش به خان تعلق داشت، آنها به راحتی شکار می کردند اما بعد از اصلاحات اراضی صدای ملت در آمد بنابراین قرق های اختصاصی را در قانون شکار و صید گنجاندند که بر آن اساس می گویند اگر می خواهید مثلا حیات وحش داشته باشید اول حفاظت کنید بعد شکار هم بکنید، بعد از پیروزی انقلاب دیگر کسی سراغ آن نرفت اما چند سالی است دوباره مطرح شده است.

قرق ها، مناطق حفاظت شده مردمیبه گزارش ایرنا، حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست که خبرنگاران را در این بازدید همراهی می کرد درباره نام قرق های اختصاصی گفت: درست است که نام قرق های اختصاصی غلط انداز است اما به خاطر ترجمه ای بود که از سال ۴۶ در قانون شکار و صید مصوب شد زیرا از آن زمان در قانون «قرق اختصاصی» آمده و ما نیز ناچاریم از این عبارت قانونی استفاده کنیم .

وی افزود: اما واقعیت امر این است که این مناطق، یک منطقه حفاظت شده مردمی است از این رو آمدیم گفتیم در طراحی تابلوهای قرق های اختصاصی در داخل پرانتر «منطقه حفاظت شده مردمی» نیز نوشته شود.

ظهرابی اظهار داشت: از این اسم نیز به نوعی سوء استفاده می شود در واقع افرادی که منتقد ایجاد قرق های اختصاصی هستند بر روی اسم قرق مانور می دهند و اینطور عنوان می کنند که هدف از ایجاد این مناطق واگذاری اراضی به شخص خاصی است که به صورت اختصاصی از آن استفاده کند.

وی درباره علت اصلاح شدن نام قرق اختصاصی در قانون گفت:زمان بر است ضمن اینکه وقتی درخواست اصلاح قانون شکار و صید شود ممکن است تغییراتی ایجاد شود، دیدگاه ما این است که به ریسک آن نمی ارزد.

تخریب گران دیروز حیات وحش، حامیان امروزظهرابی درباره قرق منصور آباد اظهار داشت: در قرق منصور آباد اتفاق بزرگی که افتاده این است گروهی که خودشان عامل از بین بردن حیات وحش بودند با این مکانیسیم به حافظان حیات وحش تبدیل شدند و آنقدر هم خوب حفاظت کردند که جمعیت حیات وحش در مدت ۱۰ سال گذشته که کار را شروع کردند چندین برابر شده است، مثلا از ۹۰ تا ۱۰۰ راسی که تحویل گرفتند الان به حدود هزار راس رسیده است.

وی ادامه داد: اگر جمعیت تمام مناطق با این سرعت رشد می کرد شاید وضعیت حیات وحش کشور خیلی بهتر از الان بود یکی دیگر از نشانه های آن این است که مردم خودشان می خواهند در حفاظت مشارکت کنند قدرت و ظرفیت حفاظت به نحو قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید: نکات برجسته در مورد پایداری اهمیت بومگردی الزام اصلاح رویکرد در زمینه مناطق حفاظت شده در سازمان محیط زیستظهرابی اظهار داشت: بسیاری از مناطق حفاظت شده نزدیک به ۵۰ سال است حفاظت می شود اما جمعیت در این مناطق که به صورت دولتی اداره می شود بعضا به خاطر یک سری اختلاف نظرها و عدم هماهنگی با جوامع بومی و محلی رشد خوبی نداشتند.

وی تاکید کرد: بنابراین به نظر می رسد سازمان محیط زیست باید رویکرد خود را به سمت مشارکت های مردم در حفاظت اصلاح کند، البته با روش حفاظتی که نزدیک به ۶۰ سال است در کشور اجرا می کنیم توانستیم جمعیت حیات وحش را در بخش هایی حفظ کنیم و قسمت هایی از طبیعت کشور را دست نخورده نگه داریم اما اعتقاد داریم که حفاظت زمانی پایدار است که مردم در آن مشارکت و حضور داشته باشند.

ظهرابی اظهار داشت: البته حضور مردم در این مناطق وابستگی و ارتباط نزدیکی به معیشت، زندگی و منافع اقتصادی آنها همراستا با حفاظت دارد، تجربه نشان می دهد اگر این دو در تقابل و تضاد قرار گیرد و هر کاری که مخالف منافع مردمی باشد قطعا مورد خواست آنها نیست و در این شرایط هر کاری هم انجام گیرد آنطور که باید نمی تواند موفق باشد بنابراین شیوه هایی که متکی به حفاظت صرف بود امروز به شیوه های حفاظت و مدیریت مشارکتی تغییر رویکرد داده است، سالها است در دنیا این رویکرد راه افتاده ما مقداری عقب مانده ایم.

وی گفت: پارک ملی گلستان ۹۰ هزار هکتار، پارک ملی بمو حدود ۴۲ هزار هکتار است اما در حدود ۵۰ تا ۶۰ سالی که منطقه حفاظت شده هستند، حال سوال این است که تا چه حد موفق بوده ایم، در حالی که منطقه قرق منصور آباد ۱۲۰ هزار هکتار است، یک محدوده وسیع هم کوهستانی و هم دشتی است که سختی خاص خودش را دارد، استعداد تامین آب و علوفه آن به طور طبیعی خیلی بالا نیست و حفاظت از آن کار دشواری است اما دوستداران حیات وحش توانستند جمعیت حیات وحش منطقه را ارتقاء دهند.

اعتماد به مردمظهرابی تاکید کرد: ما محیط زیستی ها باید مقداری رویکرد خود را عوض و به مردم بیشتر اعتماد کنیم و این مجموعه ها این راه را برای ما بیشتر باز کرده اند، سالها بود که در خصوص لزوم مشارکت مردم برای حفاظت از محیط زیست و بهره برداری پایدار از منابع فقط حرفش را می زدیم، اما امروز این کار را عملیاتی کردیم البته این روند نه فقط باید در موضوع شکار باشد بلکه باید در زمینه طبیعت گردی و استفاده از ظرفیت های مناطق تحت حفاظت نیز رویکرد تغییر کند.

وی ادامه داد: برای اجرایی شدن این رویکرد برای مناطق حفاظت شده برنامه مدیریت تهیه و مصوب شده است اما تاکنون اجرایی نشده، اعلام کردم تا پایان ۹۷ حتما باید برنامه مدیریت در دو تا سه منطقه با تاکید بر طرح های طبیعت گردی اجرایی شود و منفعت حفاظت از یک تالاب نیز باید به جوامع بومی محلی برسد.

ظهرابی تاکید کرد: اگر توانستیم این کار را انجام دهیم می توانیم بگوییم تحولی در محیط زیست طبیعی کشور ایجاد کردیم، این تحول سالها است در دنیا اتفاق افتاده است، ما بخش حفاظت را سفت و سخت گرفتیم بقیه ایده های مربوط به حفاظت شامل بهره برداری خردمندانه و پایدار را کنار گذاشتیم؛ تجربه ثابت کرده تا زمانی که این مسایل در کشور حل نشود با این شیوه در حفاظت موفق نخواهیم شد.

انجام حفاظت در تضاد با منافع مردموی گفت: اکنون ۵۰ سال است که از مناطق حفاظت می کنیم جایی مانند پارک ملی گلستان ۶۰ سال است حفاظت می شود در حالی که شرایط و وضعیت این مناطق چه از نظر جمعیت حیات وحش چه پوشش گیاهی و آسیب هایی که متحمل می شوند نشان می دهد که موفق نبوده ایم و دلیل آن هم ساده است چون کاری که می کنیم همراستا با منافع مردم نیست بلکه در تضاد با مردم حفاظت را انجام داده ایم.

وی با بیان اینکه فقط بخش حفاظت را دیدیم و به همین دلیل موفق نبودیم افزود: نتوانستیم چالش و مساله اصلی را حل کنیم، مساله ای که حداقل ۳۰ سال است در کشورهای آفریقایی حل شد اما ما هنوز دست و پا می زنیم و اگر یک نیم پله هم بخواهیم جلو برویم با موانع زیادی مواجه می شویم.

۳۰ درخواست برای ایجاد قرق اختصاصیوی درباره تعداد قرق های اختصاصی در کشور گفت: در حال حاضر ۵ قرق اختصاصی مصوب کردیم که حد و حدود آنها به تصویب شورای عالی محیط زیست رسیده است و برای قرق دار یا آن مجموعه ای که قرار است حفاظت کنند پروانه صادر شده ، این پروانه ها ۵ ساله است و تمدید آن منوط به این است که علاوه بر اینکه ضوابط و مقررات را رعایت می کنند موجب بهبود وضعیت حیات وحش نیز در منطقه شده باشند.

ظهرابی افزود: نزدیک به ۳۰ درخواست دیگر برای ایجاد قرق های اختصاصی داریم که در حال هماهنگ کردن آنها هستیم چون باید مجوز سازمان جنگل ها و مراتع نیز اخذ شود، یک سری تعهدات از متولیان آن گرفته شود مبنی بر اینکه موضوع آنها فقط حفاظت از حیات وحش است و حق و حقوق عرفی سایر ذینفعان در آن محدوده پابرجا است و آنها فقط ماموریتشان حفاظت از حیات وحش است در واقع تعهد می دهند که حق هیچ گونه مالکیت، تغییر و تحول در اراضی را نخواهند داشت.

تسهیل روند قرق های اختصاصیوی ادامه داد: در این راستا با سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری تفاهم نامه ای تهیه کردیم که اکنون در مرحله امضا است که بعد از امضا به استان ها ابلاغ می شود که بر اساس آن دیگر فرایند شکل گیری قرق ها تا حدودی روانتر می شود.

ظهرابی با بیان اینکه این ۳۰ درخواست در نوبت بررسی هستند گفت: با امضای این تفاهم نامه قطعا روند اقدامات این تعداد درخواست با سرعت بیشتری پیش می رود، در واقع بعد از اینکه حد و حدود مطالعه و پتانسیل ها مبنی بر اینکه منطقه مورد نظر ظرفیت افزایش حیات وحش دارد یا نه بررسی شد، میزان مشارکت جوامع محلی ارزیابی می شود بعد از آن هماهنگی ها با سازمان جنگل ها و مراتع انجام می شود سپس در یک کمیته مشترک با محیط زیست تایید و برای تصویب نهایی به شورای عالی محیط زیست ارسال می شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: این ۳۰ درخواست از ۷ استان یزد، اصفهان، سمنان، کرمان، قزوین، خراسان شمالی و مازندران است.

وی درباره میزان شکار در مناطق قرق اختصاصی گفت: در آیین نامه مصوب شورای عالی محیط زیست آمده است سازمان حفاظت محیط زیست می تواند بین ۴ تا ۶ درصد افزایش جمعیت سالانه حیات وحش مجوز شکار صادر کند.

صدور مجوز به شرط افزایش جمعیت حیات وحش در مناطق قرقعلی تیموری مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفت:در استان سمنان قرق اختصاصی داریم و حدود پنج سال است که محافظت می شود اما هنوز مجوز شکار به آن داده نشده چون جمعیت حیات وحش آنجا هنوز به اندازه کافی نرسیده است.

وی تاکید کرد: رییس سازمان محیط زیست اعتقاد دارد باید در حفاظت، نقش مردم را تقویت کرد، این سازمان از سال ۸۶ تا ۹۲ در مناطق چهارگانه در سطح کشور حدود دو هزار و ۲۰ راس مجوز شکار چهار پا صادر کرده است، از سال ۹۲ تا ۹۶ مجوز شکاری صادر نکرده ایم.

وی افزود: زمانی که در این مدت مجوز شکار صادر نکردیم نمی توانستیم حضور یک میلیون شکارچی قانونی را در کشور نادیده بگیریم و فقط برخی از سالها به پروانه شکار پرنده اکتفا کردیم که آنهم سال ۹۳ و ۹۵ به علت آنفلوآنزای پرندگان بحث شکار پرندگان به ویژه مهاجر منتفی شد و مجوزی صادر نکردیم، به آنهایی هم که مجوز داده بودیم باطل کردیم.

بوم گردی در ایران

احداث دهکده توریستی در منطقه در تقابل با هدف حفاظتدر قسمتی از منطقه قرق منصور آباد یک دهکده توریستی در حال احداث است که صداقت عضو هیات امنای گروه دوستداران طبیعت رفسنجان در پاسخ به اینکه چرا مانع این ساخت و ساز نمی شوید، گفت: قرق اختصاصی منصور آباد جزو منطقه حفاظت شده نیست، دستورالعمل قرق اختصاصی متفاوت است بر همین اساس تلاش کردیم تا یک سری کارها مانند ساخت و ساز در قرق های اختصاصی ممنوع شود و چرای دام را به دام یکجا نشین تبدیل کنیم اما تا کنون موفق نبودیم.

بیشتر بخوانید: بومگردی; آیا می‌توان از زمین محافظت کرد معدن مس سرچشمه عامل تهدید سلامت مردموقتی صحبت از معدن می شود ناگهان به یاد دود غلیضی می افتم که با قرار گرفتن در جاده قرق منصور آباد در دور دست ها دیده می شد که صداقت گفته بود دود معدن مس سرچشمه است.

وی گفت: دود این معدن در حال نابود کردن منطقه است و باید هر چه زودتر اقدامی عملی برای کاهش آلودگی آن انجام شود؛ این آلودگی تا شهر رفسنجان نیز می رسد؛ حیات وحش و گونه های گیاهی منطقه را تهدید می کند.

به گفته تعدادی از اهالی دود مجتمع مس سرچشمه اسید سولفوریک است که تمام منطقه را در بر می گیرد، پوشش گیاهی منطقه را از بین برده است و قطعا بر روی حیات وحش منطقه نیز تاثیر دارد، مسوولان آن مجتمع چند سال است که می گویند فیلتر نصب می کنیم اما هیچ کاری نکردند.

تعطیلی مجتمع مس سرچشمه در صورت عدم اجرای تعهدرضا جزینی زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان درباره فعالیت مجتمع مس سرچشمه توضیح داد: طبق مصوبه هیات وزیران قرار بود تا پایان سال ۱۳۹۶ ، مسوولان مجتمع مس سرچشمه ذرات گاز متصاعد شده را به ۱۵۰ میکروگرم بر متر مکعب برسانند و گازها را با راه اندازی کارخانه جمع آوری گاز تا پایان این سال جمع آوری کنند که انجام نشد و برای سال ۹۷ مهلت گرفتند البته گزارشی که چندی پیش تهیه کردیم مشخص شد کار حدود ۷۷ درصد پیشرفت داشته است.

وی گفت: از اوایل فروردین ماه امسال بر اساس صحبت رییس سازمان محیط زیست، مقرر شد اگر مسوولان مجتمع مس سرچشمه نتوانند بحث جمع آوری گازها را تا زمان تعیین شده انجام دهند اواخر سال ۹۷ مجتمع تعطیل خواهد شد.

جزینی با تاکید بر حفظ سلامت و محیط زیست منطقه افزود: پرونده مجتمع مس سرچشمه را به شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی و منابع طبیعی بردیم و اکنون دادستان نیز به آن ورود کرده است، قبلا یکبار پرونده به دادگاه رفسنجان رفته بود اما تبرئه شد.

وی گفت: گاز متصاعد شده از این مجتمع ۳۰ برابر حد مجاز است برای همین پرونده را در شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی و منابع طبیعی مطرح کردیم اما بر اساس آخرین فرجه ای که رییس سازمان حفاظت محیط زیست به آنها داده است باید تا پایان ۹۷ حتما کارخانه اسید را راه اندازی کنند که در اینصورت عملا می توان گفت گاز از منطقه جمع آوری می شود.

البته این کارخانه بیرون از منطقه قرق منصور آباد است اما باد غالب شعاع تاثیر پذیری آنرا تا شهر رفسنجان نیز می برد.

ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست دراین باره گفت: البته حوزه ما محیط زیست طبیعی است، پیگیری مس سرچشمه جزو وظایف معاونت محیط زیست انسانی سازمان است اما حتما فعالیت این کارخانه بر روی محیط طبیعی تاثیر دارد.

بیشتر بخوانید: تفاوت های میان اکوتوریسم و طبیعت گردی در جایگاه گردشگری بوم گردی در منطقهدر دل قرق اختصاصی منصور آباد کلبه ای قدیمی که بازسازی شده چشم نوازی می کند که «حسین دره کردی» صاحب اقامتگاه بوم گردی «قیه راویز» گفت: الان قرق بان هستم و اجازه نمی دهیم شکار غیر مجاز صورت گیرد، شکارچیان غیر مجاز یکبار خانه مرا آتش زدند و هر چه داشتم سوخت اما بعد از مدتی آنرا بازسازی و به اقامتگاه بوم گردی تبدیل کردم.

وی افزود: روزانه پذیرای میهمانانی در این کلبه هستم؛ این آمد و شدها موجب امنیت بیشتر در منطقه شده است از این رو شکارچیان غیر مجاز نمی توانند به راحتی در منطقه رفت و آمد کنند.

وی تاکید کرد: حیات وحش و این قوچ و میش ها سرمایه منطقه هستند که می توان با کنار گذاشتن شکار و بهره برداری اصولی و پایدار درآمد بسیار بیشتری نسبت به شکار کردن به دست آورد.

   

https://zistonline.com/vdcfvjde.w6d1xagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما