تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۲
کد مطلب : 79149
زیست آنلاین: فوم های عایق یخچالی تکه تکه شده در یخچالهای از بین رفته و پوسیده، مقدار قابل توجهی کلرو فور کربن یا CFC که نوعی ماده مخرب لایه ازن میباشد، از خود تولید کرده و وارد اتمسفر زمین می کنند. هرچه تکه های فوم ریز تر باشد، آزاد سازی این گاز مخرب سریعتر انجام می شود.
انتشار مواد شیمیایی مخرب لایه ازن موجود در یخچال ها
به گزارش زیست آنلاین، اولین مطالعات انجام گرفته بر روی چگونگی تولید و سرعت آزاد سازی گاز CFC از فوم های عایق به کار رفته در یخچال های قدیمی در نسخه ۱۵ جولای مجله تکنولوژی و دانش محیط زیست انجام گرفت.
بیش از ۸ میلیون یخچال و فریزر در آمریکا به پایان عمر مصرفی خود رسیده اند و سالیانه تعداد زیادی از آنها به دور انداخته می شوند و در یک مکان مشخص جهت بازیافت فلزات آن اسقاط و خرد می شوند.
در همان لحظه اول تکه تکه یک یخچال معیوب می تواند بیش از ۱۰۰ گرم گاز CFC-۱۱ را به سرعت انتشار دهد و در مجموع از فوم های عایق موجود در هر یخچال حدود ۵۰۰ گرم گاز CFC منتشر می شود و پیش بینی می شود حدود ۴۰۰۰ تن گاز CFC  تا ۳۰۰ سال آینده از تخریب وسایل خانگی در محیط منتشر شود. افزایش گاز CFC-۱۱ در اتمسفر در آینده و اثر آن بر روی لایه ازن بستگی زیادی به تداوم رها نمودن فوم های یخچالی در طبیعت دارد.
محققین به این نتیجه رسیده اند که در مقایسه نرخ آزاد سازی گاز CFC در آزمایشگاه با مدل های کامپیوتری،  کل گاز CFC موجود در عایق های حرارتی، آهسته آهسته بعد از خرد شدن فوم انتشار می یابد. هرچه اندازه فوم های خرد شده کوچکتر باشد، سرعت انتشار گاز بیشتر است. برخی کشورها مانند دانمارک ، قبل از اسقاط یخچال فوم آنرا جدا می کنند که باعث جلوگیری از انتشار گاز CFC میگردد. اگرچه استفاده از CFC در سال ۱۹۳۰ رایج شد، بیشترین میزان انتشار گاز CFC از یخچال های ساهت سال ۱۹۸۰ به بعد می باشد، یعنی از زمانی که یک نوع فوم عایق با مواد جدید ساخته شد.

بیشتر بخوانید: روز جهانی حفاظت از لایه ازون

این نتایج به ارزیابی تغییرات در میزان تمرکز گاز CFC۱۱ در اتمسفر درآینده کمک می کند. 
کلروین موجود در CFC باعث تخریب لایه ازن می شود. لایه ازن یک پوشش نازک از اکسیژن می باشد که سیاره زمین را از تشعشع ماوراء بنفش محافظت می کند. یک اتم کلروین موجود در CFC و یا طبیعت می تواند بیش از ۱۰۰ هزار مولکول ازن را نابود کند. همچنین ازن می تواند طی گذشت زمان، توسط یک واکنش شیمیایی که با نورخورشید تحریک شود، مجددا ساخته شود.
قسمت بالایی اتمسفر تحت عنوان ایتراتویفیر تقریبا ۳ بیلیون کیلوگرم ازن دارد که برای تشکیل یک لایه در حدود یک هشتم اینچ ضخامت در محیط پیرامون کره زمین کافی است. تخریب لایه ازن منجر به اصابت بیشتر اشعه ماورء بنفش به سطح زمین می شود. آزمایشات قبلی نشان داده است که میزان بالای اشعه ماوراء بنفش باعث افزایش احتمال سرطان پوست و تهدید زندگی نباتی و کاهش موجودات دریایی و افزایش دی اکسید کربن و یابر گازهای گل خانه ای که باعث افزایش دمای کره زمین می شود، می گردد.

تاثیر بر لایه اوزون


در قطب جنوب یعنی استرالیا و نیوزیلند بیشترین میزان تخریب لایه ازن ‏وجود دارد.
سهم ما از مصرف گازهای تخریب کننده لایه ازن ‏در دنیا فقط ۲ درصد است.
گازهای تخریب کننده لایه ازن که در ایران استفاده می شود در صنایع برودتی مانند یخچال ها و کولرهاست.
بیش از ۷۰  درصد گازهایی که در تخریب لایه ازن ‏تأثیرگذار است در کشور چین استفاده می شود.
بیماری های مختلف چشمی، سرطان ها و مهمتر از همه تضعیف ایمنی بدن در انسان ها و اثرات منفی بر ذخایر گیاهی از آثار تخریب لایه ازن ‏می باشد.

بدلیل خطرات سوراخ شدن لا یه ازن ، بیش از ۱۲۰ کشور، پروتکل مونتزال را در سال ۱۹۸۷ برای کنترل انتشار گاز CFC امضا کردند. بعد از سال ۱۹۹۵، زمانی که انتشار گاز CFC بصورت چشمگیری کاهش یافت، استفاده از گاز خنک کننده فرئون R-۱۲ رواج یافت و امروزه به دلیل اثر تخریبی این گاز بر روی لایه ازن کاربرد آن محدود شده است.
 در کولرهای گازی از فریون ۲۲ استفاده می‌شود که به علت دارا بودن هیدروژن، اثر تخریبی آن در لایهٔ اوزون به مراتب کمتر از فریون‌های ۱۱ و ۱۲ است. در یخچال‌ها از گاز جدیدی به نام ۱۳۴A  و مبرد هیدروکربن R۶۰۰ حاصل آن استفاده می‌شود.
بهتر است در زمان تعمیر یخچال یا تعمیر ساید بای ساید خود به تعمیر کار تاکید کنید که از گاز های جدید که تخریب کمتری بر لایه ازن دارد استفاده کند.
در محصولات جدید شامل یخچال ها، از گازهای مشابه با همان خواص استفاده میشود. گاز CFC-۱۱ در خوشبوکننده های هوا، عایق ها و برخی از دستگاه های صنعتی هنوز وجود دارد. یک نوع دیگر از گاز CFC در محصولات تحت عنوان اسیتروفوم به کار میرود./منبع: دیجی سرویس
 

https://zistonline.com/vdcjhvea.uqehxzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما