تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 78783
نماینده معاونت محیطی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: بر اساس رویکرد مشارکتی در دنیا باید تعادل بین توسعه و حفاظت محیط زیست وجود داشته باشد و در رویکرد زیست بومی هم بحث بهره‌برداری و حفاظت منابع و توسعه پایدار مورد توجه قرار می‌گیرد.
 تدوین برنامه جامع مدیریت و احیاء تالاب جازموریان
به گزارش زیست آنلاین، ژاله امینی در جلسه تدوین برنامه جامع مدیریت و احیای تالاب جازموریان در ساختمان مرکزی جهاد دانشگاهی استان کرمان با بیان اینکه رویکرد زیست بومی را برای تدوین برنامه جامع مدیریت و احیاء تالاب جازموریان خواهیم داشت، اظهار کرد: محدودیت شدید منابع آب، کاربری‌های متعدد، برنامه‌ریزی بدون در نظر گرفتن نیاز آبی تالاب، بالا بودن میزان سرب، تخلیه فاضلاب های صنعتی، کشاورزی به تالاب ها، خشکسالی و ... از جمله مشکلات تالاب های ایران است.

وی  تصریح کرد: در رویکرد ما (مدیریت اکوسیستمی) مردم در مرکز تصمیم‌گیری هستند و همه ذی‌نفعان با هم در نظر گرفته می شوند. به عنوان مثال احیای دریاچه ارومیه کار کاملا مشارکتی بود و استان‌های مختلفی برای تامین نیاز آبی دریاچه همکاری کردند.

امینی در ادامه اظهارکرد: تالاب‌ها متفاوت هستند اما اصول یکی است و باید سعی کنیم حداقلِ تاثیرپذیری را از تغییرات سیاسی داشته باشیم و برنامه با هر سیستم مدیریتی پیش برود و تمرکز بر اجرا باشد.

نماینده معاونت محیطی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه از دست اندرکاران طرح احیای تالاب جازموریان انتظار داریم دبیرخانه طرح را در استان و شهرستان‌ها سازماندهی کنند و تدوین و اجرای برنامه مدیریت تالاب پیگیری شود،گفت: باید بستر مناسب برای ورود تجربیات و دانش کارشناسی در مراحل مختلف کار فراهم شود و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی که در جلسات حاضر می شوند، ثابت باشند.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به خشکسالی و برداشت ۱۲۳ درصدی آب‌های تجدیدپذیر استان کرمان اظهار کرد: وضعیت تالاب جازموریان حاصل کار ماست و با بالا رفتن تب و تاب احداث سد و عدم اعمال مدیریت بعد از احداث سد، این وضعیت را می‌بینیم که ۲۵ درصد از کانون‌های گرد و غبار کشور مربوط به تالاب جازموریان است.

تالاب

تالاب جازموریان؛ کانون ۲۵ درصد گرد و غبار کشوربه گزارش ایسنا، "رضا جزینی زاده" ۲۵ شهریورماه در جلسه تدوین برنامه جامع مدیریت و احیاء تالاب جازموریان در ساختمان دفتر مرکزی جهاددانشگاهی استان کرمان با بیان اینکه تنها یک راه داریم و این است که به صورت علمی کشور و محیط زیست را اداره و برنامه ریزی کنیم، افزود: یکی از زیباترین مواهب، تالاب ها هستند که اهمیت زیاد و اثرات مثبتی در حیات و ممات جانداران و زیست بوم ها دارند اما متاسفانه به آنها توجه نکرده ایم.

جزینی زاده با بیان اینکه هر جا که بشر وارد شده و دست اندازی کرده، آینده خود را خراب کرده و راه اصلی ما در اداره بهتر اوضاع، مشارکت مردم است بیان کرد: در بودجه کشور توجه جدی به محیط زیست نشده و ما نمی توانیم به عنوان دستگاه متولی بی تفاوت باشیم زیرا بخش عمده ای از سرنوشت کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم وابسته به وظایف سازمانی ماست.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان با اشاره به سقوط رتبه زیست محیطی کشور در دولت کنونی و دولت نهم و دهم عنوان کرد: با پیگیری همکاران و ابلاغ مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست های کلی محیط زیست و سیاست های دولت دنبال می شود اما به سرمنزل خوبی نمی رویم.

جزینی‌زاده در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که این تلنگر به استان زده شده که به هم خوردن تعادل محیط زیست، بحران ایجاد می‌کند افزود: وضعیت تالاب جازموریان حاصل کار ماست و با بالا رفتن تب و تاب احداث سد و عدم اعمال مدیریت بعد از احداث سد، این وضعیت را می بینیم که ۲۵ درصد از کانون های گرد و غبار کشور مربوط به تالاب جازموریان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با تاکید بر اینکه اگر نتوانیم به صورت علمی و بنیانی مشکل را حل کنیم، نسل بعدی مشکل جدی خواهد داشت، و با اشاره به وجود چاه‌های غیرمجاز در منطقه جازموریان بیان کرد: اگر بخواهیم دست به ترکیب هر کدام بزنیم تبعات اجتماعی دارد و کسی جرات نمی کند و از سوی دیگر تغییر الگوی کشت و مدیریت منابع آبی به درستی صورت نگرفته و امروز همه مدیون هستیم.

تالاب جازموریان

جزینی زاده عنوان کرد: این مسائل دغدغه اصلی رییس سازمان محیط زیست کشور است که در جهت حفظ محیط زیست و نسل آینده تصمیم گیری و ابلاغ می کنند و حدود ۹۵ درصد وظایف را به مدیران استان ها تفویض کرده اند.

وی با بیان اینکه باید کار را از خودمان شروع کنیم، افزود: متاسفانه برنامه کامل و نیاز آبی تالاب را نداریم و باید کار علمی انجام و مدیریت جامع و احیاء تالاب صورت بگیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: توان خوبی در استان کرمان در دانشگاه ها و جهاد دانشگاهی داریم که به عنوان بازوان اصلی ما بوده و می توانند راه گشای کار ما باشند و امیدواریم با راهکارهای خوب و علمی جهاد دانشگاهی همکاری های خوبی را انجام بدهیم.

وی با اشاره به آلایندگی صنایع در استان کرمان عنوان کرد: فقط اعلام می شود که آلایندگی مشکلاتی را برای ما به وجود آورده اما هیچ کار علمی انجام نشده و ما در محیط زیست و با همکاری اداره کل بحران تلاش می کنیم با کار علمی، راهکارهای عملیاتی را ارائه بدهیم.

جزینی زاده با تاکید بر جلب مشارکت مردم گفت: باید به مرد اعتماد کنیم تا همراه ما باشند زیرا تجربه نشان داده است که هر جا کار به مردم واگذار شده، این مردم حماسه آفریدند.

 

https://zistonline.com/vdcc1mqm.2bq448laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما