تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 78748
وزیر نیرو یکی از برنامه های تولید و مصرف برق در تابستان ۹۸ تشریح را اصلاح تعرفه پرمصرف ها ذکر کرد و گفت: با اصلاح این تعرفه ها قصد داریم پرمصرف ها را به رعایت الگوی مصرف تشویق کنیم.
تشویق به رعایت الگوی مصرف توسط اصلاح تعرفه پرمصرف ها
به گزارش زیست آنلاین، رضا اردکانیان روز گذشته در حاشیه آیین معرفی پروژه‌های صنعت آب و برق کشور برای مشارکت بخش خصوصی در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت برنامه ۰،۹۸ اظهار کرد: این برنامه در چند بخش برای تامین نیاز برق سال ۱۳۹۸ در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برای این منظور تکمیل ۲۷ پروژه نیروگاه مورد توجه قرار گرفته که براساس برآوردهای صورت گرفته این طرح به ۷ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

پرونده اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف فردا روی میز دولتهمچنین، وزیر نیرو روز گذشته، در خصوص آخرین وضعیت برنامه ۰،۹۸ برای جلوگیری از خاموشی‌ها در سال آینده اعلام کرد: قرار شده فردا گزارش این برنامه در دولت مطرح شود.

گفتنی است برنامه ۰،۹۸ به منظور عبور بدون خاموشی از اوج بار تابستان ۹۸ تدوین توسط وزارت نیرو تدوین شده که یکی از اصلی ترین محورهای این برنامه اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف است.

در این برنامه وزارت نیرو قصد دارد با صرف ۷ هزار میلیارد تومان علاوه بر تکمیل ۲۷ پروژه نیروگاهی جدید و تعمیر و نگهداری نیروگاه های موجود به منظور استفاده بهینه از آنها در اوج بار سال ۹۸،  ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه مجازی نیز ایجاد کند.

این نیروگاه های مجازی به وسیله مدیریت در بخش مصرف تحقق خواهد یافت و ابزار اصلی برای تحقق آنها، اعمال تعرفه های بازدارنده برای مشترکین پرمصرف خانگی است.

حل بحران خاموشی در سال ۹۸ در انتظار تصمیم دولتبه گزارش مقاومتی نیوز عدم توازن در میزان تولید و مصرف برق در اوج بار تابستان امسال، سبب بروز خاموشی های گسترده در کشور شد. این اتفاق علاوه بر ایجاد مشقات فراوان برای عموم مردم در گرمای طاقت فرسای تابستان، زیان های مالی فراوانی را نیز متوجه صنایع و بخش های تجاری کشور کرد.

هرچند این خاموشی ها یک علت واحده ندارند و ضعف های مدیریتی صنعت برق، طی چندین سال، موجب رسیدن به این نقطه شده است، اما وزارت نیرو در حال حاضر سعی دارد تا با تدوین برنامه ای منسجم و شروع آن از امسال، از بروز خاموشی های احتمالی در اوج مصرف برق تابستان ۹۸ جلوگیری کند.

یکی از برنامه های اصلی وزارت نیرو در این زمینه اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف است. علت تمرکز بر این مشترکین را باید در نقش تعیین کننده آنها در کنترل خاموشی ها جست و جو کرد.

تعرفه برق

مشترکین پرمصرف عامل اصلی خاموشی هابر اساس آمار شرکت توانیر ۲۰ درصد از مشترکین پرمصرف خانگی ۴۲ درصد از مصرف برق در بخش خانگی را به خود اختصاص داده اند، به عبارت دیگر با توجه به اوج بار۵۷.۰۰۰ مگاواتی تابستان امسال و مصرف تقریبا ۵۰ درصدی بخش خانگی، مشترکین پرمصرف بیش از ۱۰.۰۰۰ مگاوات از مصرف برق را به خود اختصاص دادند. چنانچه این مشترکین نیز مانند سایرین مردم به صورت متعارف برق مصرف می­‌کردند آنگاه حدود ۴۸۰۰ مگاوات از ظرفیت شبکه کاسته شده و خاموشی برق اتفاق نمی­ افتاد.

مشترکین پرمصرف که غالبا از طبقات متمول جامعه هستند، به دلیل ارزان بودن نسبی قیمت برق برای آنان، عملا هیچگونه کنترلی بر مصرف برق خود نداشته و علاوه بر تحمیل هزینه های خاموشی برق به کشور، موجب اسراف و هدر رفت سرمایه های ملی (مانند گازی که برای تولید برق به صورت رایگان به نیروگاه ها داده می شود) می شوند.

اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف مورد اتفاق مسئولین و کارشناساندرحال حاضر در حوزه کارشناسی یک اجماع قاطع بر کارشناسی بودن و فوریت اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف وجود دارد.

در جلسه «اصلاح نظام قیمت گذاری برق با تاکید بر مشترکین پرمصرف» که ابتدای مردادماه امسال در کمیته اقتصاد مقاومتی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و با حضور نمایندگان مجلس، مسئولین وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه، اعضای هیئت‌مدیره سندیکای برق، نمایندگان مپنا، تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی برگزار گردید، بر اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف تاکید شد.

مسئولین وزارت نیرو نیز در روزهای گذشته مرتبا از ضرورت اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف سخن گفته اند. حقی فام، سخنگوی توانیر هفته گذشته اعلام کرد: برای مشترکین پرمصرف که بیش از الگو مصرف دارند، مکانیزم‌های کنترل‌کننده‌ای را در نظر گرفته‌ایم و در حال حاضر تنها منتظر اخذ مجوز از هیئت وزیران و شورای اقتصاد هستیم.

هیئت وزیران الگوی مشترکین پرمصرف برق را اصلاح می‌کند؟با این حال اجرای این تصمیم کارشناسی در زمینه مدیریت مصرف انرژی در کشور منوط به مجوز هیئت وزیران و یا شورای اقتصادی دولت است.

وزارت نیرو در نظر دارد تا در سال ۹۸ با تحقق قریب به ۳۰۰۰ مگاوات صرفه جویی در مصرف برق، بدون ایجاد خاموشی از اوج بار سال ۹۸ عبور کند. باید دانست که قسمت عمده این صرفه جویی تنها بوسیله اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف خانگی تحقق خواهد یافت. همچنین این اقدام علاوه بر جلوگیری از اسراف منابع و سرمایه های ملی، صرفه جویی مالی نیز برای دولت به همراه داشته باشد.

بنابراین باید منتظر بود و دید که آیا هیئت وزیران با اتخاذ تصمیم مناسب در این زمینه مانع از اسراف برق و منابع انرژی توسط مشترکین پرمصرف می شوند؟

ه گزارش مقاومتی نیوز رضا اردکانیان امروز در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: برنامه تولید و مصرف برق در تابستان ۹۸ تشریح شد.

وزیر نیرو اضافه کرد: برآورد ما این است که در اوج بار تابستان ۹۸، مصرف برق به بیش از ۶۱۰۰۰ مگاوات برسد؛ این در حالی است که اکنون ظرفیت قابل اتکای عملی تولید برق اندکی بیش از ۵۳۰۰۰ مگاوات است؛ یعنی باید حدود هشت هزار مگاوات برق برای تابستان سال آینده تامین کنیم.

وزیر نیرو افزود: تا تابستان سال آینده در مجموع حدود ۵۰۰۰ مگاوات ظرفیت تولیدی اضافه خواهیم کرد و حدود ۳۰۰۰ مگاوات هم برنامه مدیریت مصرف داریم؛ این ۳۰۰۰ مگاوات به عبارتی نیروگاه مجازی خواهند بود.

وی ادامه داد: برای این بخش حدود ۱۱ برنامه را طراحی کرده ایم که این برنامه ها شامل تغییر ساعت کار در اوج بار، تغییر ۱۵ میلیون رشته لامپ در سازمان های دولتی و جایگزینی با لامپ های کم مصرف، مدیریت روشنایی معابر، اصلاح سیستم کولرهای آبی و فعال شدن مولدهای خودتامین می شود.

تعرفه برق پرمصرف ها

صرفه جویی ۱۵۰۰ مگاواتی با اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرفوزیر نیرو یکی دیگر از این برنامه ها را اصلاح تعرفه پرمصرف ها ذکر کرد و گفت: با اصلاح این تعرفه ها قصد داریم پرمصرف ها را به رعایت الگوی مصرف تشویق کنیم.

اردکانیان با تاکید بر اینکه برای هر اقدام، میزان صرفه جویی مشخص شده است، گفت: به عنوان نمونه پیش بینی می شود اصلاح تعرفه ها مصرف برق را ۱۵۰۰ مگاوات کاهش دهد و با تغییر ساعت کار نیز ۷۰۰ مگاوات از مصرف برق کم شود

وی تصریح کرد: اجرایی شدن این برنامه ها الزاماتی دارد که در قانون بودجه، مصوبات هیات وزیران و همچنین مصوبات شورای اقتصاد خود را نشان می دهد.

گفتنی است اردکانیان چندی قبل نیز اعلام کرده بود که برنامه وزارت نیرو برای عبور بدون خاموشی از اوج بار تابستان ۹۸، موسوم به برنامه ۰،۹۸ ، به ۷ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای تکمیل ۲۵ پروژه نیروگاهی نیاز دارد.

همچنین در جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس که ابتدای مرداد ماه سال جاری با عنوان «اصلاح نظام قیمت گذاری برق با تاکید بر مشترکین پرمصرف» و با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولین وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه، اعضای هیئت‌مدیره سندیکای برق، نمایندگان مپنا، تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی برگزار گردید، بر اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف تاکید شد و چندی قبل این کمیته با انتشار گزارش سیاستی با عنوان «بررسی ابعاد و آثار حل بحران خاموشی برق از طریق اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف خانگی» به طور رسمی خواستار اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف شده بود.

 

https://zistonline.com/vdcdj505.yt0jo6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما