تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 78601
زیست آنلاین: پارک ملی لار به عنوان یکی از زیستگاه های اصلی  گونه ارزشمند قزل آلای خال قرمز  در ایران به شمار می رود.
پارک ملی لار یکی از زیستگاه های اصلی قزل آلای خال قرمز لار
ماهی قزل آلای خال قرمز یکی از گونه های ارزشمند آبزی کشور به شمار می رود، این ماهی به جهت آنکه در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت IUCN گونه ای در آستانه انقراض بر شمرده شده است، در لیست گونه های حفاظت شده کشور نیز  قرار گرفته است، این ماهی ارزشمند یکی از گونه های مهم و اصلی آبزی پارک ملی لار به شمار می رود.
در واقع این ماهی به دو شکل ساکن و مهاجر زیست می کند، نوع مهاجر آن، در زمان های گذشته به دریای خزر مهاجرت می کرده است اما پس از احداث سد لار به دریاچه لار می رود.
وجود رودخانه های الرم، خشک رود، آب سفید و رودخانه اصلی لار مکان مطلوب و مناسبی را برای زیست و تخم ریزی این گونه ارزشمند فراهم کرده است.
یکی از مسائل مهم در خصوص این ماهی، تکثیر مصنوعی آن است که موجب کاهش تنوع ژنتیکی آن شده است اما خوشبختانه این امر تا به حال در لار به انجام نرسیده است.

دریاچه پارک ملی لار

شرایط جغرافیایی پارک ملی لارپارک ملی لار با مساحتی به وسعت  ۲۷,۷۸۸ هکتار مساحت در دامنه غربی قله دماوند واقع شده است و مناطقی از  هر دو استان مازندران و تهران را به خود اختصاص داده است. این منطقه که از زیست گاه های مهم کوهستانی کشور به شمار می رود، در مهر ماه سال ۱۳۸۰ تحت عنوان پارک ملی شناخته شد.

در سال ۱۳۵۹ مراحل ساخت سد لار در پارک ملی لار به پایان رسید و قسمت اعظمی از  اراضی و مراتع دره لار را در محدوده آبی دریاچه سد قرار داد، و یکی از مرتفع ‌ترین دریاچه‌ های انسان ساز را ایجاد نمود، علاوه بر آن وجود ماهی قزل‌آلای خال قرمز که به عنوان یکی  از نادرترین گونه‌های آبزی جهان به شمار می رود اهمیت ویژه ای به این ناحیه بخشیده است.
می توان گفت یکی از منابع مهم تامین کننده آب آشامیدنی شهر تهران، رودخانه لار است که انتهای آن به دریاچه پشت سد لار می رسد.

پوشش گیاهی و گونه های شاخص جانوری پارک ملی لارپوشش گیاهی این منطقه به دو قسمت بخش علفزار و بخش کوهستانی تقسیم می شود.
در بخش علفزار منطقه لار گیاهان مهم دارویی صنعتی و غذایی مستقر شده اند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به والک، گلپر، چای کوهی، گل گاوزبان، شیرین بیان، کاسنی، آویشن، پیازک، موسیر، باریجه و قارچ اشاره کرد.
بخش کوهستانی پارک لار در مقایسه با بخش علفزار این منطقه از تنوع و پوشش کمتری برخوردار است و گونه هایی نظیر گون، زنبق وحشی، شقایق، زبان‌طلا، کاسنی، آویشن، باریجه، والک، استبرق، چای کوهی، انواع آلاله‌ها و گندمیان، موسیر  را به خود اختصاص داده است.
لازم به ذکر است گونه ارس تنها گونه درختی این منطقه را شامل می شود.
تاکنون ۱۵۹ گونه جانوری در حوزه پارک ملی لار شناسایی شده‌ و به ثبت رسیده است.
این گونه ها انواع مختلفی از پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و آبزیان می باشند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به  قوچ و میش البرز مرکزی، کل و بز، پلنگ، گرگ، خرس قهوه ای، گراز، شغال، خرگوش، سمور و روباه، کبک دری، باکلان، حواصیل سفید و خاکستری، عقاب‌طلایی و کرکس، افعی دماوند، افعی البرزی، یله‌مار، بزمجه، مارمولک، قورباغه و آبزی معروف منطقه ماهی قزل‌آلای خال قرمز اشاره نمود.

پوشش گیاهی پارک ملی

تعارضات و تهدیدات منطقهاز جمله مهم ترین تعارضات این منطقه می توان، ورود بیش از ظرفیت دام اهلی، وجود مستثنیات در امن ترین نقاط پارک و ورود بی ضابطه گردشگران و طرح احداث جاده (نور به بلده و در ادامه تا تهران) را بر شمرد.

رخدادهای منطقه پارک ملی لاردر شهریور ماه ۱۳۹۳ عاملین صید غیرمجاز ۱۱۰ ماهی قزل آلای خال قرمز بازداشت شدند.
در شهریور ۱۳۹۳  عاملین کشتار پنج بز و بزغاله وحشی دستگیر شدند.
در خرداد ماه ۱۳۹۴ عامل کشتار ۲ کل وحشی و درگیری مسلحانه با محیطبانان بازداشت گشت
در مرداد ماه ۱۳۹۴ عاملین صید غیرمجاز ۶۳ قزل آلای خال قرمز دستگیر شدند.
در آبان ماه ۱۳۹۴ برای نخستین بار از پلنگ ایرانی در پارک ملی لار عکس برداری شد.

https://zistonline.com/vdcb80bz.rhbwgpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما