تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۴۵
کد مطلب : 78367
زیست آنلاین: معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: در مباحث تعیین خسارات و احکام دادگاهی حوزه آب، با قوانین پراکنده ای رو به رو هستیم که این امر، مانع ایجاد بازدارندگی لازم در موضوعات مربوط به آب شده است.
در قانون گذاری منابع آب متمرکز عمل نکرده ایم
به گزارش زیست آنلاین، محمدباقر الفت، در نشست چالش ‌های حقوقی حکمرانی آب با رویکرد ویژه به بحران منابع آب ایران، ضمن اشاره به اینکه یکی از دلایل عملیاتی نشدن آب، بی اعتقادی مجریان امر به این حوزه بوده است، گفت: قانون گذاری پراکنده در حوزه مباحث آب، تعارضات جدی را رقم زده و این امر کاهش میزان مقبولیت در اذهان عمومی را به دنبال داشته است.

وی افزود: : با وجود آنکه چالش های بی شماری در حوزه آب مطرح است اما در مباحث تعیین خسارات و احکام دادگاهی  با قوانین پراکنده ای رو به رو هستیم که این امر، مانع ایجاد بازداندگی لازم در موضوعات مربوط به آب شده است.

علاوه بر آن، کارشناسان وزارت نیرو  و دادگستری نیز نمی توانند به درستی میزان خسارت های موجود در این حوزه را محاسبه کنند و درنتیجه آن در میان اعداد و ارقام اعلام شده هماهنگی درستی وجود ندارد.

الفت مهم ترین اقدام قوه قضاییه را پیشگیری بر شمرد و تاکید کرد: ما نیز در تلاشیم تا آنجا که ممکن است در اجرای برنامه ها سهیم باشیم،  آگاهی عمومی را ارتقا دهیم و در ذهنیت مردم تغییر مناسبی در مبحث مالکیت آب ایجاد کنیم.

وی در نهایت تاکید کرد: اقدام موثر و مناسب، تمرکز در موضوعات و مباحث پیشگیرانه است و علاوه بر آن، به نظر می رسد در زمینه قانون گذاری نیز به آموزش قضات نیازمندیم.

بهمن کشاورز رییس پیشین اتحادیه کانون وکلا نیز در این نشست با اشاره به آنکه در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی،  نامه ای در زمینه وضعیت آب نوشته بوده است، گفت: در آن زمان از ایشان درخواست کردم تا برای جلوگیری از هدر رفت آب، عنوانی نظیر پلیس آب ایجاد شود.

کشاورز یادآور شد: قبل از آنکه برای اولین بار، قانون آب در سال ۶۱ مصوب گردد، افراد زیادی به علت حفرچاه غیر مجاز دستگیر می شدند. اما از آنجا که قانونی در این زمینه وجود نداشت، مجازاتی برایشان در نظر گرفته نمی شد، و این امر در آن زمان، منجر به احداث چاه‌های بی شمار غیر مجاز گشت.

وی افزود: با توجه به شرایط حال حاضر و اجرایی نشدن بسیاری از ضوابط قانون آب، نمی توان انتظار داشت که مشکلات موجود در زمینه برداشت های غیر مجاز، به سرعت خاتمه یابد .

کشاورز در پایان تاکید کرد: اگر برای لحظه ای کشوری بدون آب را تجسم کنیم، به جدی بودن مساله آب پی برده و برای یافتن راه حلی در این خصوص، بیش از پیش همت خواهیم کرد.

 

https://zistonline.com/vdca0en0.49nai15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما