تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۳:۲۴
کد مطلب : 66
شورا ی اسلامی و شهرداری داراب (استان فارس) در اقدامی ناباورانه و ناگهانی در هفته ای که گذشت ۱۸ اصله درخت نارنج میدان باغ ملی داراب را قطع کردند.
انتقاد از قطع درختان قدیمی میدان اصلی داراب

به گزارش باشگاه خبر داراب، این تعداد درخت عمدتا در ضلع جنوبی و غربی معروف ترین و قدیمی ترین میدان شهر داراب «میدان باغ ملی»به عنوان نماد هویتی و فرهنگ شهری داراب روز هفتم اردیبهشت ماه جاری در حالی به بهانه آفت زدگی قطع شد که دارابی ها و مسافران نوروزی کمتر از یکماه پیش و ایام عید نوروز امسال را با بوی بهار نارنج و سر سبزی این درختان سپری کرده بودند.

همزمان با قطع درختان نارنج که به عنوان نماد فضای سبز شهر داراب شناخته شده است تلاش های خبرنگار باشگاه خبر داراب برای اطلاع از دلایل این اقدام شورا و شهرداری آغاز شد .

معاون شهردار داراب:۲الی ۳ درخت قطع شده ؛ اصلا مشخص نیست درخت قطع شده است!!!

معاون شهردار و مسئول واحد عمران شهرداری داراب در پاسخ به سئوال خبرنگار «دانا نیوز» که چرا درختان باغ ملی را قطع کردید؛ می گوید :آنچه من شنیدم چند تا درخت مشکل داشته است ،مریض بوده به دلیل کهولت سن درختان، ۲ تا ۳ درخت قطع شده است.

"نصراله سلامی نژاد" در واکنش به خبرنگار باشگاه خبر که تعداد درختان قطع شده را بر اساس شمارش و مشاهده میدانی تعداد ۱۸ اصله بر می شمارد ؛ گفت: بعید می دانم ۱۸ درخت باشد اصلا مشخص نیست که درختی قطع شده باشد ؛ شاید ۲ یا حداکثر ۳ درخت باشد .

وی اظهار می دارد : توضیحات و مباحث فنی مربوط به قطع درختان را از مسئول فضای سبز بپرسید.

یک عضو شورای شهر: درختان خشک بودند مجبور شدند قطع کنند

"محمد رضا صبوریان" عضو شورای اسلامی شهر داراب ، هم در توضیح دلیل قطع درختان باغ ملی می گوید: با توجه به خشک بودن درختان اطراف باغ ملی مجبور شدند آنها را قطع کنند .

وی اظهار داشت: درختان بدنه اشان خشک شده بود همه شِقی سرش زدند، کود دادند،سم زدند،(همه کاری انجام دادند) ولی مجبور شدند که آنها را قطع کنند.

این عضو شورای شهر داراب در خصوص قانونی بودن یا نبودن قطع درختان باغ ملی افزود:هیچ مصوبه ای برای قطع درختان باغ ملی نداشته ایم.

"محمد رضا صبوریان " عضو شورای اسلامی شهر داراب و رییس شورای اسلامی شهرستان داراب که به نظر می رسد دیدگاهش در خصوص اقدامات انجام شده در فضای سبز شهر داراب با سایر همکارانش در شورای شهر فاصله دارد ضمن اشاره به اینکه شاید بقیه اعضا شورا حتی از قطع درختان هم خبر نداشته باشند ، با لحنی گله مندانه معتقد است:« رییس شورا یک خورده مماشات می کند من واقعا گله مندم از ایشان و گفته ام حداقل شما در بحث فضای سبز کمیته فضای سبز راه اندازی کنید که اگر می خواهد اینجور کاری هم بشود اتفاقی بیافتد چون حساس است حساس ترین جای شهر است باید شما (رییس شورا) نظارت داشته باشید نه اینکه درختان قطع کنند بعد خبرش به گوش شورا برسد .»

مسئول فضای سبز شهرداری: ۶۰ درصد درختان داراب باید قطع شوند؟!!

مسئول فضای سبز شهرداری داراب با بیان اینکه باید ۶۰ درصد درختان موجود در فضای سبز شهر داراب قطع شوند؛ می گوید: درختان باغ ملی به دلیل بیماری " ناتراسیای مرکبات " قطع شده اند.

"رفیعی" در پاسخ خبرنگار ما که از او پرسید چند درخت در میدان باغ ملی را قطع کرده اید ؛گفت:۱۵ درخت قطع شده است که ۵ درخت هم که بعضا دارای تنه سه شاخه ای بودند یک یا دو تنه آنها قطع شده است.

وی قطع درختان را یک بحث فنی و علمی می داند که کارشناس فضای سبز شهرداری می تواند خودش در صورت نیاز ورود کرده و نیاز به مصوبه شورا هم ندارد.

این کارشناس مسئول در شهرداری داراب می گوید: اگر بخواهیم بر اساس برنامه زمانی اقدام کنیم مرحله دوم قطع درختان باغ ملی در شهریور و ابتدای مهر ماه کلید خواهد خورد.

این مقام مسئول در فضای سبز شهرداری داراب در جواب این سئوال که آیا شما در خصوص قطع درختان و رفع آفت های فضای سبز داراب از کارشناسان مراکز معتبر دانشگاهی و تحقیقاتی شهرستان هم نظر مشورتی خواسته اید اظهار داشت: ما با کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی و مرکز تحیقات کشاورزی داراب درتماس هستیم.

کارشناسان و محققان فضای سبز: شورا و شهرداری داراب رسیدگی لازم را انجام نداده است

همه ی این اظهارات و پاسخ های غیر قانع کننده مسئولان شورا و شهرداری در حالی بیان می شود که کارشناسان مراکزمعتبر دانشگاهی و تحقیقاتی اتفاق نظر دارند که شورا و شهرداری داراب رسیدگی لازم جهت حفظ و مراقبت از فضای سبز شهری به ویژه درختان نارنج را حداقل در طول سه سال گذشته انجام نداده است و قطع درختان راهکار نهایی رفع آفت یا بیماری درختان قطع شده (که شورا و شهرداری داراب اعلام می کند درختان بدان دچار بوده اند) نمی باشد .

قطع درختان اثرات نا مطلوبی دارد

یک کارشناس ارشد بیماری شناسی گیاهی به خبر نگار ما گفت: آفتاب سوختگی یا سر خشکیدگی درختان نارنج ناشی از بی توجهی و نادرست بودن عملیات مراقبتی ،آبیاری و تغذیه طی چند سال اخیر می باشد.

«فریده فرح بخش» با بیان اینکه اگر اصول بهزراعی و استفاده مناسب از کودهای شیمیایی و عالی در مورد این درختان رعایت می شد درختان ضعیف نمی شدند وی این موضوع که آیا درختان باغ ملی دچار بیماری ناتراسیا شده اند را منوط به بررسی دقیق کارشناسی می داند.

"فرح بخش" ضمن انتقاد از قطع درختان در شهر داراب خاطر نشان کرد اگر از کارشناسان و اساتید مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی استفاده می کردند قطعا راهنمایی های بهتری جهت حفظ و مراقبت درختان به شورا و شهرداری ارائه می شد.

وی خشک بری ، هرس درختان نارنج و استفاده از چسب هرس و هم چنین چسب های آمیخته به قارچ کش ها را از جمله راهکارهای مناسب برای حفظ و نگهداری درختان بر می شمارد و اظهار می دارد : به نظرات کارشناسان کم توجهی شده یا نخواسته اند از کارشناسان مشاوره بگیرند .

این کارشناس ارشد بیماری شناسی گیاهی که دارای مدرک مهندسی گیاه شناسی می باشد معتقد است : حذف درختان اثرات نامطلوبی دارد چون وجود درختان موجب پالایش هوایی محیط شده و نقش موثری در کاهش آلودگی هوا دارند و جایگزینی و رسیدن یک درخت جدید به شکل درختان موجود به ویژه درختان نارنج ده ها سال زمان می برد .

واکنش "فرحبخش" به این موضوع نیز که برخی اعضای شورای شهر یا مسئولان شهرداری از عمر زیاد و پیر بودن درختان به عنوان یکی از دلایل قطع درختان نارنج نام می برند نیز در نوع خود خواندنی است او می گوید : درخت تا زمانی که برگ سبز دارد برای فضای سبز مفید و موثر است چون نقش اکسیژن سازی دارد.

قطع درختان نه ؛جوان سازی آری

خبرنگار باشگاه خبر داراب در ادامه گفتگو هایش به سراغ یک کارشناس مطلع و استاد دانشگاه رفت و از او در خصوص قطع درختان نارنج باغ ملی پرسید وی با اشاره به نیاز درختان نارنج به مراقبت ویژه گفت: مراقبت ،جوان سازی و سر بر داری بهترین راه برای این درختان می باشد و به تجربه موفق و نتیجه بخش در دو یا سه پروژه برای حفظ نارنج های شهر شیراز اشاره کرد و گفت حتی در مجتمع زیتون معروف به« باغ کشاورزی داراب» نیز طرح جوان سازی با استفاده از روش سربرداری روی درختان نارنج اجرا شد که موجب احیاء و جوان سازی آنها شده است .

این کارشناس مطلع که خواست نامش برده نشود گفت : حداقل سه سال است که درختان و فضای سبز داراب دچار عدم رسیدگی است ؛فضای سبز شهر داراب نیاز به متخصص این کار دارد کسی که مسئولیت فضای سبز شهر را به عهده دارد باید فردی متخصص باشد که آشنایی کاملی با گونه های گیاهی و راههای مراقبت از آنها را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مرکبات به عنوان نماد شهرستان داراب می باشد و مردم داراب علاقه خاصی به درخت نارنج دارند، افزود :درختان نارنجی که در فضای سبز قرار می گیرند نیاز به مراقبت ویژه دارند؛ من شخصا با این وضعیت درختان موافق نبودم ولی راهش قطع آن نبود و معتقدم بخش زیادی از درختان داراب را می شود با جوان سازی حفظ کرد.

این کارشناس مطلع اظهار داشت : وقتی دور درختان را برای گل کاری به ارتفاع ۵۰ سانتیمتر خاک ریخته اند بدترین حالت برای این درختان به وجود می آید چون کنده ی (تنه) درختان پایین قرار گرفته و رطوبت را به طوقه منتقل می کند که باعث آلودگی آن می شود و زمانی هم که طوقه آلوده شود نقل و انتقال مواد غذایی به بالای درخت دچار مشکل می شود و به همین دلیل درخت مرتبا در حالت زوال قرار گرفته و رشد خوبی نخواهد داشت.

وی ادامه داد : در این حالت باید درخت جوان سازی شود که نمونه های عینی آن نیز همانطور که گفته شد در باغ عفیف آباد شیراز قابل مشاهده است .

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد درختانی که دچار این مشکل شده اند را می بایست به میزان یک و نیم متر بالاتر از سطح زمین قطع می کردند و نمی ترسیدند که رشد مجدد نخواهد داشت .

وی هم چنین گفت من اطلاع دارم که چند سال پیش طرح جامع فضای سبز داراب توسط برخی کارشناسان تهیه و تدوین و به شورا و شهرداری داراب ارائه شد ولی عملا هیچ توجهی به آن نشد .

معاون جهاد داراب:کسی از ما درخواستی نداشته است

معاون جهاد کشاورزی داراب نیز در پاسخ به سئوال خبرنگار ما که آیا شورا و شهرداری در خصوص قطع درختان نارنج بدلیل بیماری از شما به عنوان یک کارشناس باغبانی کسب نظر کرده اند، گفت: کسی از ما درخواستی نداشته است.که بررسی کنیم.

" صالحی" هم چنین از اینکه آیا در ختان قطع شده دچار بیماری بوده اند اظهار بی اطلاعی کرد .

https://zistonline.com/vdchd.n-223n-ttf.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما