تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 64015
به تازگی در جدیدترین تکنولوژی باتری ها، فلز لیتیوم توانست مشکل کمبود ظرفیت مناسب برای ذخیره انرژی های تازه را حل کند.
لیتیوم؛ نیروی محرک انقلاب سبز
به گزارش زیست آنلاین، در این فلز دو خاصیت مهم و منحصربه فرد وجود دارد: ۱. پتانسیل الکتروشیمیایی بالا و ۲. وزن بسیار سبک؛ پتانسیل بالای الکتروشیمیایی به معنی کارایی و بازدهی بیشتر این فلز در ذخیره و خواص الکترونیکی نسبت به باتری های مرسوم سربی و نیکل-کادمیومی. از طرفی فلز لیتیوم سبک ترین فلز موجود در جدول تناوبی می باشد، امروزه فاکتور وزن در باتری ها به خصوص در ماشین های الکتریکی بسیار اهمیت دارد.

 پیشینه استفاده از لیتیوم

 از در سالیان گذشته لیتیوم استفاده های صنعتی گسترده ای داشته است در سال ۲۰۰۱ و به نقل ار USGS و Deutsche Bank این عنصر بیشتر در سرامیک ها، کاتالیست ها و لوبریکنت ها مورد اسفاده قرار می گرفت و تنها ۵ درصد از ۷۰ هزار تن لیتیوم مورد استفاده سهم باتری ها بود. این رقم به تدریج شروع به افزایش کرد و در سال ۲۰۱۵ سهم باتری ها به ۳۹ درصد از ۱۶۳ هزار تن در سال رسیده است. 

 پیش بینی ها نشان می دهد که این در سال ۲۰۲۵، سهم باتری ها از ۵۲۴ هزار تن لیتیوم تولید شده در سال ۷۰ درصد می شود. که این میزان به تنهایی ۲ برابر سهم مورداستفاده امروز از عنصر لیتیوم می باشد. سهم مورد استفاده باتری ها از لیتیوم به دو بخش اساسی تقسیم بندی می شود: ۱. ماشین های برقی و ۲.ذخیره سازی انرژی های تازه؛ Bloomberg پیشبینی می کند که با رشد فروش ماشین های الکتریکی، هر ماشین در سال ۲۰۳۰ به ۶۳ کیلوگرم از این باتری نیاز خواهد داشت. 

پیشبینی قیمت لیتیوم

لیتیوم به دو صورت لیتیوم هیدروکسید و لیتیوم کربنات در باتری ها استفاده می شود، لیتیوم کربنات فروش کمتری نسبت به لیتیوم هیدروکسید دارد و به عنوان ماده کاتالیستی باتری ها مورد استفاده قرار می گیرد. لیتیوم هیدروکسید مستقیما از لیتیوم کربنات یا لیتیوم سولفات بدست آمده و برای تولید کاتد در باتری ها استفاده می شود و قیمت بالاتری نسبت به لیتیوم کربنات دارد. Benchmark Mineral Intelligence پیشبینی می کند که قیمت هر یک از این مواد تا سال ۲۰۳۰ به ۲ برابر قیمت کنونی یعنی ۱۲۰۰۰ و ۱۶۰۰۰ دلار به ازای یک تن خواهد رسید.

 بزرگترین تولید کنندگان لیتیوم

 به گزارش Deutsche Bank و USGS، جلگه نمکی Salar در کشور شیلی با مساحتی به وسعت ۳۰۰۰ کیلومتر مربع، بزرگترین منبع لیتیوم جهان می باشد. این میزان به تنهایی ۳۷ درصد کل منابع لیتیومی در جهان را تشکیل می دهد. کشورهای استرالیا و آرژانتین نیز با ۳۳ و ۱۱ درصد رتبه های بعدی منابع لیتیوم جهان را تشکیل می دهند.

 کاربرد لیتیوم در منابع مختلف

 به گزارش Licoenergy امروزه لیتوم در منابع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد؛ ۵۱ کیلوگرم از این ماده در مدل S تسلا و ۱۰ تا ۶۳ کیلوگرم از آن نیز در مدل های دیگر ماشین های الکتریکی استفاده می شود؛ ۰.۸ تا ۲ کیلوگرم در ماشین های هیبریدی، ۴۰-۶۰ کیلوگرم در ابزارآلات صنعتی شارژی، ۳۰-۴۰ کیلوگرم در باتری لپ تپ و ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم نیز در تبلت ها و دیگر گوشی های هوشمند روزانه مورد استفاده قرار می گیرد.
 

 

منبع: انجمن انرژی های تجدید پذیر

https://zistonline.com/vdcftxdv.w6djyagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما