تاریخ انتشار :دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : 63522
زیست آنلاین:امسال برای اولین بار در کشور جشنواره روز جنگلبان از سوی سازمان جنگلها،مراتع و آبخیزداری کشور صورت میگیرد که این اقدام را باید ستود.
ابهام انتخاب جنگلبان، پاشنه آشیل جشنواره جنگلبان
روز ۹ مرداد روز بین المللی جنگلبان است و برای اولین بار قرار است از جنگلبانان نمونه کشور تقدیر شود. تلاش شبانه روزی جنگلبانان صبور و مظلوم کشور به حدی است که هیچ چیزی واقعا نمیتواند این تلاش را بیان نماید اما برگزاری این جشنواره و انتخاب جنگلبان نمونه انهم برای اولین بار مرهمی است بر زخم ها و دردهای این  ایثارگران بزرگ.  

اما سوالاتی که در چند هفته اخیر و در این دو روز مانده به جشنواره از سوی خیلی‌ها در ادارات منابع طبیعی کشور ایجاد شده بخاطر ابهاماتی است که در نحوه انتخاب جنگلبان نمونه وجود دارد. سوال این است تعریف جنگلبان چیست و نحوه انتخاب چگونه است؟

متاسفانه این ابهام در بیانیه ها و اعلامیه های دبیرخانه جشنواره از ابتدا تا انتها وجود داشته است. در این بیانیه ها و اطلاعیه ها اعلام شد فرمهایی را جنگلبانان در سراسر کشور تکمیل و به دبیذخانه ارسال و دبیرخانه براساس این فرمها وبررسی شاخصهای تکمیل شده دست به انتخاب خواهد زد و همزمان اعلام میشد که ادارات کل منابع طبیعی هراستان دونفر را انتخاب و به جشنواره اعلام نماید.  

این دوگانکی و ابهام پاشنه آشیل جشنواره است. انگار دبیرخانه جشنواره مردد بوده و شاید تحت تاثیر اقدامات سازمانی قرار گرفته و این  گزینه مثبت را که خود جنگلبانان بدون دخالت مدیران و براساس فرم خود اظهاری انتخاب شوند به اجبار و شاید بخاطر عدم هماهنگیهای لازم در دبیرخانه کنار گذاشت.

علی ایهالحال اگر جنگلبانان نمونه قرار است ابتدا در استانها انتخاب و معرفی شوند و سپس ازمیان انها انتخاب صورت گیرد، بهتر بود یک کمیته انتخاب در استانها تشکیل و این کار را برعهده می‌گرفت نه به صورت نیمه اشکار و بدون مشورت واحدهای مرتبط.

پبشنهاد میشود در سالهای آتی در صورت تمایل مدیران جشنواره به انتخاب مرحله‌ای استانی و سپس کشوری، حتما کمیته ای متشکل از افرادی در ادارات کل استانها شامل مسئول روابط عمومی،  رئیس آموزش و ترویج، رئیس بازرسی، رئیس اداره حقوقی، فرمانده یگان حفاظت، مسئول امور قراردادها، یک یا دونفر از معاونین، مدیرعامل یا نماینده تشکلهای زیست محیطی و منابع طبیعی استان و.... زیر نظر مدیر کل منابع طبیعی هر استان براساس شایستگیها و توانمندیها و بررسی میدانی و غیرمیدانی عملکرد جنگلبانان نسبت به انتخاب  نمونه  درمرحله  استانی اقدام نمایند. چنین کمیته ای با ترکیبی دیگر نیز بنظر میرسد ضرورت دارد در شهرستانها جهت انتخاب شهرستانی تشکیل شود.

انتخاب جنگلبان نمونه کار بسیار سختی است و امیدواریم  این مرهم خود زخمی بر گرده جنگلبانان نگردد و گاها این شایبه را برای جنگلبانان خدوم پبش نیارد که نسبت به انها بی عدالتی وتبعیض صورت گرفته است.

اشکالی دیگری که بطور مختصر به ان اشاره میشود ، شاخصهای اعلام شده در فرمهای ارسالی دبیرخانه است که زیاد شاخصهای تعیین کننده ای نیستند. قاعدتا جنگلبانی که در مناطق جنگلی دوردست به حفاظت می‌پردازد اولا نسبت به جنگلبانانی که در شرایط بهتری هستند بیشتر محروم از وجود دوره های اموزشی هستند و ثانیا امکان حضور انها در دوره ها اموزشی در مناطق دیگر هم زیاد نیست. بنابراین وجود شاخصهایی چون داشتن دوره های اموزشی برای هر جنگلبان و امثالهم نمیتواند شاخص جالب و موجهی برای انتخاب باشد. اینحا فقط به یک نمونه از شاخصهای ارزیابی و انتخاب اشاره شد.

امیدواریم رویکرد این جشنواره بزرگ برای همه سالها در انتخاب جنگلبان نمونه بر اساس فرایندها و نگرشهای گاها بسته سازمانی قرار نگیرد و افق دید، براساس واقعیتها باشد و گرفتار ضعفی نشوند که معمولا در بیشتر جشنواره های کشور مشاهده می کنیم: دور بودن از واقعیات و عدم تاثیرگذاری. بنابراین همه انتقادات و ضعفهایی که پیرامون برگزاری جشنواره است از همین ابتدا جمع اوری و برای سالهای بعد رفع شوند.

https://zistonline.com/vdchimn-.23nxidftt2.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما