تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۵۴
کد مطلب : 62802
زیست آنلاین :در قسمت قبل به این نکته اشاره کردم که هیچ فعالیت دارای پیشینه ای را نمی توان دانش بنیان معرفی نمود و سپس به کاهش مدت سفر و کاهش میزان تولید ناشی از آلودگی مصرف سوخت و زمان قابل ذخیره برای انسان جهت انجام دیگر فعالیت های مفید اشاره کردم، اکنون باید علاوه بر جنبه با اهمیت فرهنگی بودن الگوی اقتصاد سبر، به جنبه با اهمیت دانش بنیان بودن بپردازیم.
الگوی اقتصاد سبز - ۴

الگوی اقتصاد سبز از آن جهت تصور می شود بیشتر در حد یک ایده جلوه کند، که بزرگترین کشورهای آلوده کننده محیط زیست در لیست، به تبع فعالیت های اقتصادی و افزایش تولید و صادرات و درآمد ارزی در لیست انتشار دهندگان آلودگی دی اکسید کربن قرار گرفته اند و کشوری چون ایران با واقعیت دیگری که ناشی از مصرف سوخت فسیلی منازل است، در لیست بزرگترین کشورهای آلوده کننده قرار دارد و مجبور شده است تحت تآثیر این نوع ایده های پوپو لیستی برخی فعالیت های اقتصادی دانش بنیان خود، مانند طرح های جنگلداری  را به این بهانه به تعطیلی بکشاند.
اساساً الگوی اقتصاد سبز در فعالیتی دانش بنیان قابل پیاده سازی است. اما این واقعیت غیر قابل انکار را باید پذیرفت که همه فعالیت های متداول جامعه انسانی، با بنیان عرفی و سنتی به سمت توسعه و تحول رفته اند و به همین جهت است الگوی اقتصاد سبز در پیاده سازی با مشکلات اجرایی مواجه است. 
پیاده سازی الگوی اقتصاد سبز در فعالیت های اقتصادی مبتنی بر مدیریت سنتی، غیر قابل امکان است و نمی توان در یک فعالیت چند عامله، به رفاه و عدالت اجتماعی و جنبه های مختلف آن دست یافت.
در این سال ها عده ای در تلاش هستند نگرش ایده الگوی اقتصاد سبز را به بگذارند، آنها انواع صنایع و فعالیت های تولیدی را، به تولیدات هم راستا با محیط زیست و تولیدات نا هم راستا با محیط زیست تفکیک و همچنین در تلاش هستند برای تولیدات نا هم راستا مالیات مقرر نمایند، طبعاً در صورت تصویب لایحه هوای پاک، مشوق‌های مالیاتی برای صنایع سبز در نظر گرفته خواهد شد.
 آیا وضع مالیات سبز دانش بنیان و اقتصادی است ؟، آیا بخشودگی و معافیت و مشوق در مبحث رقابت عرضه تولید در بازار، با ملاحظه قیمت ناشی از افزایش هزینه مالیاتی و جرایم، تقاضای همسان و برابری  در بازارخواهد داشت ؟ و این نکته که تولیدات واحد تولیدی مشمول پرداخت مالیات سبز، در بازار فاقد کشش می شود و به تدریج با رکود مواجه و به سمت تعطیل شدن سوق می یابد، آیا واجد ملاحظات رفاه و عدالت اجتماعی مندرج در تعریف اقتصاد سبز است ؟.
بنابراین مشخص می شود راه حل عملیاتی شدن ایده الگوی اقتصاد سبز وضع مالیات نیست، دانش بنیان کردن فعالیت های مختلف اقتصادی جامعه است. به عنوان مثال جنگلداری علمی عملی در شمال کشور در زون جنگل ۳۵۹۰۰۰ هکتار جنگلکاری در جنگل انجام داد و هزینه عملیات این جنگلکاری از درآمد جنگل تأمین گردید. کارهای اساسی دیگری مانند جاده سازی و ساختمان اداری و همچنین پرداخت حقوق تعداد ۲۱۸۴ نفر نیروی انسانی در طول ۳۶ سال اخیر و کارهای دیگر عمرانی و هزینه ای، از محل درآمد ناشی از فروش ۳۵ میلیون متر مکعب بهره برداری چوبی انجام شد، آیا این موارد را نمی توان در مصداق الگوی اقتصاد سبز قرار داد  که جنگلداری درآمد جنگل را برای جنگل اختصاص داده است ؟ و در جنگل های محدوده طرح در تلاش بوده تا آثار تخریب را از طریق احیا و بازسازی محو کند.

زیست آنلاین -بهزاد انگورج- معاون سابق سازمان جنگل ها و مراتع کشور 

https://zistonline.com/vdchi6n-.23nivdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما