تاریخ انتشار :چهارشنبه ۹ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۴۵
کد مطلب : 61840
مجری طرح ملی توسعه گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اروپا بویژه آلمان و همچنین امارات در خاورمیانه مقصد اصلی صادرات گیاهان دارویی ایران به شمار می رود.
به گزارش زیست آنلاین و به نقل از ایرنا، «پیمان یوسفی آذر» فرآوری نشدن گیاهان دارویی را از مشکلات صادرات عنوان کرد و افزود: در زمینه گیاهان دارویی باید بازار محور شویم و در بازارهای جهانی حضور پررنگی داشته باشیم. 
وی گفت: نزدیک ۲۰ سال است که گیاهان دارویی به یک اقتصاد بزرگ و صنعت مجزا و مشخص در جهان تبدیل شده است. 
مجری طرح ملی توسعه گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: با تشکیل دفتر گیاهان دارویی در آینده نزدیک در کشور تولید، فرآوری و صادرات این محصولات ساماندهی می شود. 
یوسفی آذر گفت: برای ساماندهی و توسعه صادرات گیاهان دارویی راهبرد و نقشه راه مشخص داریم.
وی از ساخت نخستین پایانه صادراتی گیاهان دارویی در استان فارس خبر داد و گفت: این پایانه صادراتی توسط بخش خصوصی کلید خورده و تاکنون ۲۰ درصد پیشرفت داشته است.
وی نقش پایانه های صادراتی گیاهان دارویی را در توسعه بازار این محصولات مهم ارزیابی و پیش بینی کرد کار ساخت پایانه صادراتی استان فارس تا ۲سال آینده به پایان برسد.
 از هشت هزار گونه گیاه موجود در کشور بیش از ۲هزار نوع آن خواص دارویی دارد و بسیاری از آنها بومی کشور ما به شمار می روند. 
از ۱۴۰ هزار هکتار سطح زیرکشت گیاهان دارویی، ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار به گل محمدی و ۸۳ هزار و ۵۰۰ هکتار به زعفران اختصاص دارد. بیشترین مساحت نیز به کشت زیره سبز با ۱۸ هزار هکتار مربوط می شود. 

گیاهان دارویی

سطح زیرکشت دیم گیاهان دارویی تا افق ۱۴۰۴براساس برنامه ریزی وزارت جهادکشاورزی تا افق ۱۴۰۴ باید سطح زیرکشت دیم گیاهان دارویی به سه برابر کنونی افزایش یابد. 
بر پایه برنامه اقتصاد مقاومتی در زمینه توسعه کشت گیاهان دارویی قرار است در یک برنامه ۱۰ ساله، ۲۰ گونه گیاه دارویی در ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی و مراتع تولید شود. 
در سال ۱۳۹۴، ۹۱ میلیون دلار گیاه دارویی شامل چهار میلیون و ۷۰۰ هزار دلار زیره، ۱۳ میلیون و ۲۰۰ دلار گشنیز و تخم گشنیز، ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار حنا و ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار گل محمدی صادر شد.

کدام گیاهان دارویی مشتریان جهانی دارند؟تا سال ۱۳۸۲ ایران پنجمین صادرکننده گیاهان دارویی بود که به دلیل وجود برخی مشکلات به رتبه ۳۲ تنزل پیدا کرده و اکنون زعفران و گل محمدی عمده‌ترین گیاهان دارویی صادراتی هستند.

علی جلالی - صادرکننده گیاهان دارویی - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان این‌که به دلیل وجود برخی مسائل مالی، تحریم‌ بانک‌های بین‌المللی، کم آبی، نبود مدیریت صحیح جنگل‌ها و مراتع و حذف یارانه‌های طرح طوبی میزان صادرات گیاهان دارویی کاهش یافته است، گفت:‌ در گذشته دولت با ایجاد طرح طوبی، یارانه‌ای را به منظور کمک به تولیدکنندگان گیاهان دارویی به کشاورزان می داد که این امر موجب افزایش تولید و صادرات گیاهان دارویی می‌شد.

وی با بیان این‌که برخی از گیاهان دارویی تنها هفت سال روی زمین ماندگاری دارند، اظهار کرد: کشاورز برای کاشت مجدد این گیاه نیاز به سرمایه دارد که باید از سوی دولت حمایت شود.

عمده گیاهان دارویی صادراتی کدامند؟جلالی با بیان این‌که کاشت برخی از گیاهان دارویی که به صورت نشائی است هزینه‌های بالاتری را دارند، گفت: برخی از گیاهان دارویی مانند به لیمو، لاواند، رزماری، نعناع، بادرنج، ترخون، علف چای که به صورت نشائی کشت می شوند عمده صادرات گیاهان دارویی ایران را تشکیل می‌دهند که حدود هفت سال روی زمین می مانند.

قیمت تمام شده گیاهان دارویی ایران قابل رقابت نیستاین صادر کننده گیاهان دارویی با بیان این‌که در سال‌های اخیر قیمت و کیفیت رقابتی در گیاهان دارویی بالا بوده است، اظهار کرد: قطع حمایت دولت و مشکلات کم آبی موجب کاهش صادرات گیاهان دارویی ایران شده است؛ به طوری که قیمت تمام شده گیاهان دارویی ایران با سایر کشورها قابل رقابت نیست.

جلالی با بیان این‌که کشت ارگانیک، آلوده شدن منابع آبی و نبود مدیریت صحیح سم و کود شیمیایی از عوامل دیگر کاهش صادرات گیاهان دارویی هستند، گفت: در یک دوره زمانی دولت با در اختیار گذاشتن سم و کود شیمیایی موجب آلوده شدن خاک‌های کشاورزی شد؛ به طوری که گیاهان از حالت ارگانیک خارج شدند و این مسائل موجب کاهش جایگاه ایران در صادرات گیاهان دارویی جهان شد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر ایران در صادرات گیاهان دارویی رتبه ۳۲ را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: در سال ۱۳۷۷ ایران رتبه اول را در صادرات گیاهان دارویی داشته و سال ۱۳۸۲ نیز پنجمین صادرکننده بودیم.

ایران بیشترین صادرات زعفران و گل محمدی را داردوی با بیان این‌که ایران بیشترین میزان صادرات زعفران و گل محمدی را در قیاس با سایر گیاهان دارد، اظهار کرد: تولید زعفران در ایران ۲۱۰ تن است که ۷۰ درصد آن صادر می‌شود و در زمینه گل محمدی نیز حدود ۴۰۰ تن صادرات انجام می‌شود.

صادرات گیاهان دارویی

تولید ۲۰۰۰ گونه گیاه دارویی در ایرانجلالی با بیان این‌که بالغ بر ۲۰۰۰ گونه گیاه دارویی در ایران تولید می‌شود‌، گفت: از این مقدار ۵۰ گونه رقابتی است؛ به طوری که قابلیت صادرات را دارند.

این صادر کننده گیاهان دارویی با بیان این‌که برخی از این گونه‌ها در مراتع و برخی در مزارع کشت می‌شوند، اظهار کرد:‌ گیاهانی مانند کتیرا و پونه از مراتع جمع‌آوری می شوند و گل گاو زبان و بابونه نیز به هر دو روش قابل برداشت است.

کاهش تولید چای ترش در ایرانوی با بیان این‌که در سال ۱۳۷۷ بهترین و بیشترین تولید چای ترش در کشور ایران انجام می‌شده است، گفت: در یک دوره زمانی به دلیل ثبات قیمت دلار و ایجاد تورم قیمت چای ترش ایران سه برابر آفریقا شد.

جلالی با بیان این‌که تولید چای ترش در ایران ۲۰ تن است، گفت: چای ترش ایران دارای مزیت رقابتی و کیفیتی است که باید با ایجاد راهکارهایی به همان روال سابق بازگردد.

لزوم حمایت دولت از تولید و صادرات گیاهان داروییاین صادر کننده گیاهان دارویی با بیان این‌که وزارت جهاد کشاورزی باید برنامه‌های حمایتی را در راستای حمایت از تولید گیاهان دارویی با ایجاد طرح‌های طوبی و عمرانی انجام دهد، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید از طریق طرح‌هایی برای توزیع نشاء گل محمدی که در ایران دارای کیفیت بالایی است اقداماتی را انجام دهد چراکه این موضوع می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش صادرات گیاهان دارویی داشته باشد.

جلالی با اشاره به اهمیت بحران آب گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید با ایجاد یک مدیریت جدی مساله آب را پیگیری کند و با در اختیار گذاشتن اراضی کشاورزی از منابع ملی برای کشت گیاهان دارویی موجب حمایت تولید کنندگان شود.

 

 

https://zistonline.com/vdciuvaq.t1az52bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سلام اگر میشه لطف بفرمایید بگید از کجا میتونم اسم این گیاهان رو پیدا کنم
سلام توضیحی یا راهنمایی در مورد صادرات گیاهان دارویی به خارج از کشور رو میخوام بهترین روش و ایا ارزش صادرات رو داره