تاریخ انتشار :يکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب : 61217
یکی از تغییراتی که در چند سال اخیر در دنیا در حال رخ دادن است تبدیل منابع انرژی از سوخت های فسیلی به منابع انرژی سبز و تجدید پذیر است، با این وجود به نظر می رسد رئیس جمهور جدید آمریکا با کسانی که در تیم دولت خود انتخاب کرده به دنبال بازگشت به استفاده از سوخت های فسیلی است.
دونالد ترامپ؛ رویای شرکت‌های نفتی، کابوس زمین
به گزارش زیست آنلاین ،چندین سال است که با مشخص شدن پیامدهای وحشتناک سوزاندن سوخت های فسیلی کشورهای توسعه یافته زیادی در جهان مثل آمریکا، آلمان، سوئد و .. در حال تغییر و استفاده از انرژی های پاک هستند. اما حالا با انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور ایالت متحده آمربکا این احتمال وجود دارد که این کشور از این راه خارج شود و به انرژی و تجارت سنتی برگردد؛ نفت، گاز و زغال سنگ.

دونالد ترامپ رئیس جمهور بعدی ایالت متحده آمریکا معتقد است که برای بهبود اوضاع اقتصادی کشورش، آمریکا نباید استفاده از سوخت های فسیلی را محدود کند چون استفاده از انرژی های پاک گران است.

در واقع از حرف ها و توئیت های دونالد ترامپ پیش از انتخابات امسال آمریکا هم مشخص بود که او به گرم شدن کره زمین از طریق سوزاندن سوخت های فسیلی اعتقاد ندارد و چنین سیاستی دارد؛ سوخت های فسیلی بیشتر و قوانین کمتر برای محدود کردن آن.

حال به نظر می رسد رئیس جمهور منتخب آمریکا با انتخاب تیمی از شخصیت‌های شناخته شده که از تجارت نفت و دیگر سوخت های فسیلی سود می‌برند گام‌هایی هم در زمینه اجرایی کردن سیاست های اقتصادی و از سویی اقلیمی خود برداشته است. او رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و وزیر امور خارجه دولت خود را از مدیران انتخاب کرده که از هواداران اصلی شرکت های نفتی و یا مدیران نفتی هستند.

اسکات پروئیت؛ رئیس جدید حفاظت محیط زیست آمریکا

اگر فعالان محیط زیست آمریکا قرار باشد کابوس خود را برای دولت آمریکا ترسیم کنند، بدون شک از شکلی شبیه چهره اسکات پروئیت می گویند. به گزارش گاردین او دادستان کل اوکلاهاما است، کسی که یکی از حامیان تند شرکت های تولیدکننده سوخت های فسیلی است، بارها با مقررات بهداشت عمومی مخالفت کرده است و حال قرار است به زودی رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایالت متحده آمریکا شود.

پروئیت، یک جمهوری خواه است که پس دوره ای سناتور بودن، سال ۲۰۱۰ به عنوان دادستان کل ایالت اوکلاهاما انتخاب شد. او از سال ۲۰۰۲ تاکنون به علت همکاری با صنعت سوخت های فسیلی بیش از ۳۰۰ هزار دلار پول دریافت کرد و حتی در سال ۲۰۱۴ اجازه داد که شرکت گاز و نفت « دوون » در نامه ای ۳ صفحه ای از سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا انتقاد کند.

او تاکنون بارها از سازمان محیط زیست آمریکا که قرار است رئیس آن شود به علت چیزی که او به عنوان "مداخله بی جا" می دانسته شکایت کرده است. دادستان کل حتی برای مدتی سعی کرد که مراقبت ها از مرغ های دشتی کاهش پیدا کند چون برای حفاری های نفتی را سخت می کنند. گفتنی است در ۱۰ سال گذشته به علت افزایش شدید حفاری ها تعداد زلزله ها در اوکلاهاما افزایش پیدا کرده است.

همچنین این ایالت، از اولین ایالاتی در آمریکا بود که علیه برنامه های باراک اوباما در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به مخالفت پرداختند. در آن زمان رئیس سازمان محیط زیست آینده آمریکا این نقشه را " غیر قانونی " خواند و گفت که برای صنعت ذغال سنگ ویرانگر است و اکنون انتخاب او به عنوان رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا می تواند برنامه های اقلیمی اوباما را تغییر دهد.

در واقع مانند بسیاری از جمهوری خواه های آمریکا پروئیت هم این حقیقت علمی را که تغییر اقلیم نتیجه اقدامات انسان ها است را مورد سوال قرار داده، او در این رابطه گفته است: دانشمندان به مخالفت درباره ارتباط گرمایش جهانی و اقدامات انسان ادامه می دهند.

او که بارها به تیرگی از برنامه های مقابله با تغییر اقلیم صحبت کرده و گفته این برنامه ها اقتصاد را تهدید می کند از اکسون موبیل بزرگترین شرکت نفت جهان در مقابل دادستان کل نیویورک حمایت کرده است. ایالت های ساحل شرقی آمریکا در حال بررسی هستند که آیا این شرکت با سال ها پنهان کردن خطرات تغییر اقلیم سرمایه گذاران را فریب داده است یا نه.

حال قرار است ریاست سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا که وظیفه دارد که انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهد و از آب و هوا مراقبت کند به دست کسی برسد که به وظیفه اصلی آن باور ندارد. او حتی پس از اینکه از طرف ترامپ به عنوان نامزد ریاست سازمان محیط زیست آمریکا انتخاب شد گفت:  مردم آمریکا از دیدن این که به علت قوانین غیرضروری سازمان محیط زیست میلیارد ها دلار از اقتصادمان خارج شده اند خسته شده ایم و من می خواهم در این رابطه اقاداماتی انجام دهم که هم مسئول حفاظت از محیط زیست باشد و هم مسئول تجارت آزاد آمریکا.

رئیس بزرگترین شرکت نفتی جهان، وزیر امور خارجه ایالت متحده

از سویی دیگر ترامپ رکس تیلرسون را جایگزین جان کری وزیر امور خارجه ایالت متحده آمریکا کرده است. جان کری وزیر امور خارجه دولت باراک اوباما فعالیت های زیادی در رابطه با تغییر اقلیم داشته و حتی نقش اساسی در به نتیجه رسیدن کنفرانس اقلیمی پاریس برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای داشته است.

اما موضع رکس تیلرسون وزیر امورخارجه جدید آمریکا در حوزه سوخت های فسیلی با کری متفاوت است، اورئیس غول نفتی اکسون‌موبیل، بزرگترین شرکت نفتی جهان است و با وجود اینکه برخلاف دونالد ترامپ باور دارد که ارتباطی میان دخالت های انسان و گرمایش جهانی وجود دارد، ولی بر سر راه حل، مقابله با گرم شدن کره زمین عقاید کاملا متفاوتی با دانشمندان تغییر اقلیم دارد.

تیلرسون در واقع اعتقادی به حذف سوخت های فسیلی برای مقابله با تغییر اقلیم ندارد او در این رابطه گفته است: ما به تغییر اقلیم که مناطق تولید محصول را تغییر می دهد عادت داریم، این یک مشکل مهندسی است که راه حل مهندسی هم دارد.

شرکت تیلرسون البته یکی قرارداد چند میلیارد دلاری نفتی با روسیه هم دارد. کشوری که ترامپ قصد دارد یخ‌های ارتباط آمریکا را با آن بشکند.
همه اینها نشان می‌دهد معادلات نفت برای دولت جدید آمریکا به شدت مهم است و شاید باید فاتحه سرمایه گذاری روی انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر را در بزرگترین کشور آلوده کننده محیط زیست خواند.

سوخت های فسیلی در مقابل انرژی های نو

گفتنی است هنوز هم با مشخص شدن پیامد های سوخت های فسیلی مانند نفت، زغال سنگ و ... اکنون ۸۵ درصد انرژی های ایالت متحده و جهان را تامین می کنند. دلیل اصلی این موضوع هم گرانتر بودن بیشتر منابع انرژی های تجدیدپذیر نسبت به سوخت های فسیلی است.
اما سوخت های فسیلی با اینکه ارزان تر هستند با افزایش دمای کره زمین به اقتصاد جهان آسیب وارد می کنند؛ بر اساس گزارش تایمز که یک سال پیش منتشر شد گرمایش جهانی تا سال ۲۱۰۰ میانگین درآمد جهان را ۲۳ درصد کاهش می دهد.

منبع : خبر آنلاین

 

 

https://zistonline.com/vdcgux93.ak9qq4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما