تاریخ انتشار :دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : 53762
پیش بینی ها نشان می دهد که میلیونها نفر از انسانها مجبورند به دلیل تغییرات آب و هوایی خانه های خود را ترک کنند,اما همچنان این مسئله جدی در حاشیه باقی مانده است.
تغییرات آب و هوایی مسئله جدی در مهاجرت انسان ها
به گزارش زیست آنلاین سازمان بین المللی مهاجرت با تلاش هایی که اخیرا انجام داده,دریافته است که علت مهاجرت را باید در بحث های تغییر آب وهوا جستجو کرد چرا که این تغییرات منجر به سیل یا خشکسالی و در نتیجه باعث کاهش بهره وری محصول می شود که یکی از فاکتورهای مهاجرت می باشد.

در میان تمام آمارهای مربوط به افزایش دما,ذوب شدن یخ های قطبی و بالا آمدن سطح آب دریا با گرمای جهان در ارتباط است.تاثیری که صدها میلیون نفر از انسانها را مجبور ساخته خانه های خود را ترک کنند و اغلب این امر نادیده گرفته می شود.  در واقع سازمانی بین دولتی است که در ابتدای دهه ۱۹۵۰ به منظور  (IOM)  اما سازمان بین المللی مهاجرت اسکان دوباره ۱۱ میلیون انسان بی خانمان بعد از جنگ جهانی دوم تشکیل شد, اخیرا تلاشهایی را به منظور بررسی علل مهاجرت و ارتباط آن با بحث های تغییر آب و هوا انجام داده است.

پیش بینی تعداد افرادی که به واسطه تغییر آب و هوا مجبور خواهند بود نقل مکان کنند نسبتا زیاد است. و در راس انتهایی این مقیاس, تخمین ها حاکی از وجود بیش از ۱ میلیارد مهاجر محیطی ست که تا اواسط قرن حاضر اتفاق می افتد.

 تلاش می کند که اطلاعات مختلف و تحقیقات انجام شده در رابطه با مهاجرت و تغییر آب و هوا را به منظور درک IOM

بهتر این مسئله جمع آوری کند و اخیرا وب سایتی را که به این موضوع اختصاص دارد راه اندازی کرده است.

فاکتورهای محیطی

به عنوان بخشی از برنامه تحقیقی,سازمان بین المللی مهاجرت ابتدا بررسی خواهد کرد که فاکتورهای محیطی چگونه بر الگوهای مهاجرت تاثیر می گذارند و همچنین تاثیر سیاست گذاری های کلی در شش کشور:ویتنام,گینه نو,کنیا,موریس        ,جمهوری دومنیکا و هایتی را بررسی می کند.

ارتباط بین تغییر محیطی و مهاجرت پیچیده است.امکانات آموزشی بهتر مکانهای دیگر یا مشاغل و درآمدهای اغواکننده دلایل ابتدایی برای مهاجرت است.اغلب,تغییرات آب و هوا که یکی دیگر از فاکتورهای سوق دهنده مهاجرت است منجر به بروز سیل یا خشکسالی و در نتیجه کاش بهره وری می شود.

مهاجرت می تواند یکی از روش هایی باشد که افراد برای سازش با تغییر آب وهوا یافته اند.سازمان بین المللی مهاجرت می گوید:"در حقیقت تغییر محیطی جهان نه تنها بخشی از این مشکل نیست بلکه می تواند بخشی از راه حل هم باشد".

این امر گواه بر این است که تغییرات محیطی تدریجی و ناگهانی نتیجه این نقل مکان های قابل توجه جمعیت پیش از این بوده است.

سازمان بین المللی مهاجرت

مطالعه بر روی این شش کشور با سرمایه گذاری اتحادیه اروپا,شامل بررسی مکان های مبدا و مقصد این خانوارها خواهد بود.هدف آن تعیین میزان تاثیر تغییر آب وهوا بر مهاجرت است و همچنین بررسی این موضوع که آیا مهاجرت در فرایند سازش, یک فاکتور مثبت است یا منفی. 

  ممکن است وجوه ارسالی به خانواده ها جهت جلوگیری از مهاجرت, باعث افزایش حالت ارتجاعی تغییر آب و هوا شود به عنوان مثال پول فرستاده شده به روستاها برای خرید دانه ها استفاده شود که باعث مقاومت بیشتر در برابر سیل و خشکسالی می شود.به عبارت دیگر مهاجرت می تواند به این معنا باشد که مزرعه ها بدون محصول یا با کمترین میزان محصول باقی مانده اند.

عنوانها اغلب مهاجرتی را ترسیم می کنند که به اصطلاح تغییر مکان عظیمی از مردم را در سرتاسر کشورها نشان می دهد اما حجم زیادی از این مهاجرت ها درون کشور اتفاق می افتد,در واقع از مناطق روستایی به مناطق شهری و هم اکنون بیش از ۵۰ درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی می کنند.

مهاجرت محیطی می تواند به آرامی منجر به ایجاد زمینی تخریب شده,کاهش حاصلخیزی خاک و کاهش میزان آب های موجود شود.

اما مهاجرت می تواند در زمان نسبتا کوتاهی اتفاق بیفتد. در چین,در کمتر از یک نسل, بیش از ۲۵۰ میلیون نفر از اطراف کشور به منظور یافتن کار به شهر ها نقل مکان کرده اند تا جایی که بزرگترین تغییر مکان انبوه مردمی در تاریخ است.

سازمان بین المللی مهاجرت به دنبال جمع آوری فاکتورهای تغییر آب و هوا مقارن با مدیریت مهاجرت و سیاست گذاری, و خواستار توجه بیشتر به این موضوع در مذاکرات آب و هوا می باشد.

وضعیت قانونی

در میان این مسائل این سوال مطرح می شود که, چگونه مهاجران بین المللی باید بر اساس قانون بین المللی رده بندی شوند و یا باید همان وضعیت قانونی مشابه آوارگان جنگ را داشته باشند.

به سال ۱۹۹۰ برگردید زمانی که این سازمان بین دولتی تغییر آب و هوا اولین جزئیات اظهاراتش را در مورد تهدید ایجاد شده به واسطه گرمای جهان مطرح کرد و این سازمان گفت:"ممکن است بزرگترین تاثیر تغییر آب و هوا مهاجرت انسان ها باشد".

فقدان تحقیق و اطلاعات لازم در طول زمان جهت نشان دادن ارتباط میان تغییر آب و هوا با نقل مکان افراد حاکی از آن است که این موضوع در حاشیه مذاکرات پی درپی آب و هوا قرار داشته است.

در میان پروژه هایی که سازمان  بین المللی مهاجرت بر روی آن کار کرده است پروژه مهاجرت محیطی جهان به چشم می خورد.

به گفته این سازمان:"هیچ ارزیابی موثقی مبنی بر مهاجرت بر اثر تغییر آب و هوا وجود ندارد"."اما این مدرکی است که تغییرات محیطی ناگهانی و تدریجی نتیجه مهاجرت قابل توجه جمعیت پیش از این است".

eco economic newsمنبع:

    

 

https://zistonline.com/vdccimqp.2bq1e8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما